یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
تب بالای دیابت در ایران/ لزوم تولید کتاب برای دو میلیون مسافر سرزمین قند تلخ

کتاب به‌عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین رسانه‌ها می‌تواند در بین انواع رسانه‌های نوین در حوزه تولید محتوای موثر برای مبتلایان به دیابت و عوامل اساسی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش ارزشمندی داشته باشد. با توجه به هشدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر بی‌اطلاعی دو میلیون ایرانی از بیماری دیابت مولفان می‌توانند بر همین اساس به تولید کتاب بپردازند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- زندگی مدرن، موجب شده تا افراد در طول عمر، تابعیت چند شهر را علاوه بر شهر زادگاه خود مانند زندگی در فضای دیجیتال یا به تعبیر اهالی رسانه «شهروند دیجیتال» تجربه کنند. شهروندان فضای مجازی با اراده و اهدافی مشخص به تابعیت این شهر جهانی درآمده‌اند اما جریان زندگی صنعتی گاهی بی‌خبر شناسنامه جدیدی برای برخی ساکنان این کره خاکی صادر می‌کند. طبق اعلام سازمان‌ بهداشت جهانی «دیابت» با 400 میلیون مبتلا، به‌عنوان سومین کشور پر‌جمعیت دنیا (چین، هند، دیابت، آمریکا و برزیل) معرفی شده است.  

روز 7 آوریل برابر با سالروز تأسیس سازمان جهانی بهداشت 
(World Health Organization) 
است که در همه کشورها به‌عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری شده است و از سال 1950 این روز همه ساله گرامی داشته می‌شود. شعار هفته سلامت سال 95 : «غلبه بر دیابتBeat Diabetes » يكشنبه، پنجم ارديبهشت 95 با عنوان سلامت، نقش غذا و دارو نامگذاری شده است.



دیابت از زبان اعداد
سال گذشته (2015) پنج میلیون نفردر اثر دیابت فوت کردند، آمار دیابتی‌ها در سال 2040 به 643 میلیون نفر خواهد رسید، دیابت پرهزینه‌ترین بیماری غدد در جهان است، هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می‌شوند، دیابت علت یک میلیون قطع عضو در سال است، نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و نیمی از مبتلایان به دیابت در اثر بیماری‌های قلب و عروق فوت می‌کنند براین آمار‌ها باید هزینه درمان پنج میلیون ایرانی مبتلا به دیابت را نیز اضافه کرد که از سوی علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت 10 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.
 
این مقام مسئول مهم‌ترین روش پیشگیری از دیابت و ادامه زندگی سالم برای افراد مبتلا را مدیریت بیماری می‌داند. آموزش اصل پذیرفته شده برای انتقال مفاهیم بهداشتی و سلامت است. هر یک از رسانه با توجه به کارکرد خود در هفته سلامت سال جاری به دنبال ایفای رسالت آموزشی خود هستند.

رادیو به مدد فناوری‌های نوین و حمایت‌های شهرداری به برپایی ایستگاه رادیویی در ایستگاه‌‌های مترو اقدام کرده، دانشگاه‌‌های علوم پزشکی و انجمن‌های مردم‌نهاد نیز با طراحی و نصب بنر‌هایی با محتوای هشداردهنده در سطح شهر و تلویزیون با همراهی نور و صدا و تصویر خطر‌های بیماری دیابت را گوشزد می‌کنند. شبکه‌های مجازی اجتماعی نیز در دنیای ارتباطات جای خود را پیدا کرده و کاربران با ذوق و آگاه، اطلاع‌رسانی درباره هزینه‌ها و عوارض ابتلا به دیابت را یادآور می‌شوند اما در این میان کتاب، همچنان زنده به جریان تبدیل اطلاعات به آگاهی نقش خود را حفظ کرده است.
 
نکته مشترک همه کتاب‌‌هایی که با عنوان دیابت منتشر شده‌اند شامل تعریف دیابت، عوامل ابتلا، شیوه تزریق انسولین، معرفی انواع دیابت و رژیم‌های خوراکی برای افراد درگیر به دیابت است. به عنوان مثال بسیاری از کتاب‌هایی که در کشور موجود است دیابت را مرض قند معرفی کرده‌اند. بررسی‌های پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب نشان می‌دهد در سال 94 بیش از 70 عنوان کتاب با موضوع دیابت منتشر شده که به مباحثی مانند تغذیه و دیابت، زندگی با دیابت یا درمان دیابت اشاره دارند. باید به این دسته از کتاب‌‌ها تولید کتاب‌هایی با محوریت تاثیر طب سنتی بر کنترل بیماری دیابت را نیز اضافه کرد.


 
برخی نویسندگان حوزه طب سنتی برای اثبات امکان درمان بیماری دیابت به کتاب‌‌‌های کهن اشاره می‌کنند؛ به‌عنوان مثال دکتر محمد دریایی، متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی در معرفی کتاب «درمان کامل دیابت با طب ایرانی (حاوی 100 نسخه طبیعی درمان دیابت)» منابع تالیف کتاب خود را «ذخیره خوارزمشاهی» اسماعیل جرجانی،‌ «قانون» ابو‌علی‌سینا و‌ «الحاوی» رازی معرفی می‌کند.
‌    
دریایی در کتاب «درمان کامل دیابت در طب ایرانی» آورده است: «دیابت را نباید یک بیماری مزمن با مرگ و میر زیاد محدود کرد، بلکه باید آن را یک مشکل عمده سلامت اجتماعی با اهمیت همه‌گیر شناختی دانست. سونامی دیابت، آژیر خطری است در یک جامعه پویا که جهش‌های فرهنگی و اقتصادی نوینی را در پیش دارد.»

برای تولید محتوا، درباره بیماری دیابت مولفان باید برچه موضوعاتی متمرکز شوند؟ با وجود پنج میلیون مبتلا دیابتی در کشور نیازسنجی برای تولید کتاب از وظایف پژوهشگران حوزه پزشکی با تاکید انتقال مفاهیم ابتدایی این بیماری است.
 
به گفته دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی،‌ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی «بیش از دو میلیون نفر از ایرانی‌‌ها از دیابت خود بی‌اطلاع‌ هستند.» این اعلام خبر از سوی یک مقام مسئول می‌تواند نقشه راهی برای پژوهشگران و مولفان باشد تا برهمین اساس به تولید محتوا بپردازند.

به‌نظر می‌رسد معرفی علائم بیماری دیابت،‌ روش‌های تغذیه برای مردم عادی با هدف پیشگیری همچنین اعلام دستور غذایی برای مبتلایان با هدف کنترل بیماری از مهم‌ترین موضوعات تولید کتاب در این حوزه است. «فَلْیَنْظُرْ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ» (عبس/24) به غذایی كه می‌خوری نگاه كن. تاکیدی بر پیشگیری از بیماری‌هایی چون دیابت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها