شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
روایتی متفاوت از جلوه‌های شخصیتی عقیله بنی هاشم در آئینه کتاب/ حضرت زینب (ع) الگویی برای مردان و زنان

پانزدهمین روز از ماه رجب برابر با سالروز وفات اسوه صبر و ایثار، عقیله بنی هاشم حضرت زینب (ع) است. به همین مناسبت در این گزارش تازه‌ترین کتاب‌هایی که هریک از زاویه‌ای متفاوت جلوه‌های مختلف شخصیتی و زندگانی این بانوی بزرگ اسلام را به تصویر کشیده، معرفی شده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- حضرت زینب (ع) سومین فرزند حضرت فاطمه (س) و حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) پنجم جمادی‌الاول سال پنجم هجری در مدینه به دنیا آمد. این بانوی بزرگوار در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود امام حسین (ع) همانند امام زین‌العابدین (ع) نقشی ویژه و تاثیرگذار داشت و برای فداکاری و صبر و قهرمانی‌هایش «قهرمان کربلا» لقب گرفت.  
 
خورشید عمر دنیوی تندیس شکیبایی، حضرت زینب (ع) سرانجام در سن 60 سالگی در 15 رجب سال 65 هجری قمری خاموش شد.

دکتر مصطفی اولیائی، نویسنده کتاب در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: حضرت زینب (ع) الگویی برای مردان و زنان است. نور ایشان همه جا هست. امیدوارم خاندان پیامبر (ص) شفیع ما در آخرت باشند و ایمان ما را تا آخرین لحظات عمر دنیوی حفظ کنند.
 
به عقیده نویسنده کتاب «زندگانی حضرت زینب (ع)»، در طول تاریخ کتاب‌های بسیاری درباره زندگی و سیره ائمه و اهل بیت (ع) نوشته شده که برخی عمیق و اصولی و برخی سطحی و عامیانه هستند.

مصطفی اولیائی، دارای مدرک دکترای فرهنگ عربی و علوم قرآنی از دانشگاه تهران و استاد بازنشسته دانشگاه است. تالیف حدود 35 عنوان کتاب که بیشتر درباره ائمه و اهل بیت (ع) است، در کارنامه وی دیده می‌شود. «امام حسین (ع) و پاکبازان راه عشق»، «آنچه همه او را دنبال می‌کنند»، «اقیانوس خروشان» ترجمه و مقدمه‌ای بر دعای عرفه، «صدر الافاضل خوارزمی»، «تحول علوم حدیث»، «سیمای زنان در قصص قرآن»، «ایمان و عمل صالح»، «علوم قرآنی و اسلامی» و «جلوه‌هایی از سیمای پیامبر اعظم و مهدی منتظر در آئینه ادیان» آثار اولیائی را تشکیل می‌دهند.

 


به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب (ع) گزارش کتابشناسی از پنج عنوان از تازه‌ترین کتاب‌هایی که در یک سال گذشته درباره زندگانی و وجوه مختلف شخصیتی این بانوی بزرگوار در کشور منتشر شده، به علاقه‌مندان معرفی شده است.
 
♦ نگاهی به کتاب‌های تازه درباره حضرت زینب(ع)

• «زندگانی حضرت زینب (ع)» به روایت مصطفی اولیائی
چاپ دوازدهم کتاب «زندگانی حضرت زینب (ع)» نوشته مصطفی اولیائی، با شمارگان یک‌هزار نسخه در 112 صفحه به بهای چهار هزار تومان از سوی دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده است.



این اثر در 9 بخش با عنوان‌های «عقیله بنی‌هاشم»، «زینب (س) در سرزمین کربلا»،‌ «سخنرانی دختر علی (ع) در کوفه»، «اسرا در مجلس ابن زیاد»، «یزید سعی می‌کند جنایت را به گردن ابن زیاد بیندازد»، «راهی شدن کاروان به سوی مدینه»، «سخن گفتن حضرت سجاد (ع) برای مردم»، «محل دفن حضرت زینب (س)» و «فرجام جنایتکاران» تدوین شده است. 
 
در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: «کتابی که اکنون در دست شما خواننده گرامی است، شرح غمبار مصیبت‌های طاقت‌فرسا، شجاعت، صبر و بردباری سفیر عاشورا، پیام‌آور حماسه‌سازان کربلا «حضرت زینب (ع)» است که توسط مولف محترم از نو بازنگری شده و مطالبی بر آن افزوده است. امید که مردم نیک‌اندیش جهان از ماجرای سراسر خاطره عاشورا پند گرفته و قهرمانان آزادیخواه آن‌را الگوی خود قرار دهند.»

• «تندیس شکیبائی»
آیت‌الله محمدکاظم قزوینی، ترجمه جلال سبحانی؛ سه هزار نسخه؛ 402 صفحه؛ چاپ نخست؛ 20 هزار تومان.

 

کتاب حاضر که ترجمه‌ای از کتاب «زینب کبری؛ من المهد الی اللحد» بوده، در 20 فصل تدوین شده است. «زینب (ع) در دوران حکمرانی امیرمومنان (ع)»، «ارتباط عاطفی میان زینب (ع) و برادرش امام حسین (ع)»، «زینب و فاجعه کربلا»، «سخنرانی زینب (ع) در کوفه»، «زینب (ع) در شام» و «پاره‌ای از روایات نقل شده از حضرت زینب (ع)» برخی از مهم‌ترین مباحثی است که در این اثر محور بحث واقع شده‌اند.
 
در بخشی از «سخن مترجم» آمده است: «بر آستان بانویی همچون زینب (ع) سخنی به ستایش گفتن یا قلمی در فضیلت او به گردش درآوردن، بیش و پیش از هرچیز، جسارت و گستاخی می‌طلبد که در حد ستایش باشد؛ چراکه در نگاهی دقیق و موشکافانه، هرگونه معرفت و آگاهی یافتن بر یک چیز، گونه‌ای دستیابی و احاطه بر وجود یا دست‌کم، ماهیت آن به‌شمار می‌آید و از آن‌جا که شخصیت بانوی گرانقدر و کم‌نظیر، زینب کبرا (ع) حتی در چشم آنان نیز که پیرو مذهب اهل بیت (ع) نیستند، حقیقتی است فراتر از حد پندار.»

• «مرقد عقیله بنی‌هاشم»
محمد حسنین سابقی، ترجمه عیسی حسنین سابقی؛ انتشارات قدیم‌الاحسان؛ یک هزار نسخه؛ 368 صفحه؛ چاپ نخست؛ 18 هزار تومان.

 

کتاب «مرقد عقیله بنی‌هاشم» تحقیقی جامع پیرامون بارگاه حضرت زینب (ع) بوده و نگاهی گذرا به جناب فضه خادمه حضرت زهرا (س) دارد. این اثر در دو فصل «پژوهشی درباره بارگاه حضرت زینب (ع)» و «نگاهی گذرا به زندگی جناب فضه خادمه حضرت زهرا (ع)» تنظیم شده است.
 
«کتاب‌هایی که درباره حضرت زینب (ع) نوشته شده است»، «فضیلت زیارت بارگاه حضرت زینب کبری (ع)»، «تاریخ‌نگاران و قبر حضرت زینب (ع)»، «فاطمیون و داستان قبر حضرت زینب (ع)»، «اعترافات دانشمندان شیعه و سنی»، «نظر دانشمندان شیعه درباره بارگاه زینب کبری (ع)»، «کرامات از بارگاه زینب کبری (ع)» و «نمونه‌هایی از اشعار درباره حضرت زینب (ع)» برخی از سرفصل‌های کتاب حاضر هستند.
 
• «زندگی و نقش تاریخی حضرت زینب (س) در مدیریت بحران انقلاب کربلا»
رضا دشتی؛ انتشارات پازینه؛ دو هزار نسخه؛180 صفحه؛ چاپ نخست؛ 10 هزار تومان.

 

کتاب «زندگی و نقش تاریخی حضرت زینب (س) در مدیریت بحران انقلاب کربلا» پژوهش و تالیف دکتر رضا دشتی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر است. «عوامل موثر در شکل‌گیری شخصیت حضرت زینب (س)»، «از تولد تا ازدواج حضرت زینب (س)»، «از ازدواج حضرت زینب (س) تا حرکت به سوی کربلا»، «حضرت زینب (س) و انقلاب کربلا»، «حضرت زینب (س) و مدیریت بحران انقلاب کربلا» و «حضرت زینب (س): بازگشت از شام تا رحلت» عنوان‌های 6 فصل کتاب است.
 
نویسنده در این اثر نیم‌نگاهی به زندگی و البته وقایع حساس تاریخ صدر اسلام از منظر چشم این بانوی بزرگ داشته و سعی کرده به نقش تاریخی آن حضرت در مدیریت بحران تراژدی کربلا بپردازد و از زاویه‌ای به اقدامات، رفتار و سخنان و خطابه‌های آن حضرت بنگرد.
 
• «حضرت زینب (س) صبورتر از ایوب (ع)»
تالیف و گردآوری مهدی تقوی ملائی و سید شمس‌الدین اطهاری؛ انتشارات آوای نور؛ 500 نسخه؛152 صفحه؛ چاپ نخست؛ هفت هزار و 500 تومان.


 
کتاب حاضر در 13 فصل با عنوان‌های «مقدمه»، «ویژگی ممتاز بانو»، «زندگی‌نامه حضرت زینب»، «ازدواج حضرت زینب»، «شخصیت حضرت زینب»، «پیشگویی علی (ع)»، «رویای صادقانه بانو»، «علاقه بانو به برادر»، «عاشورا پروری»، «صبر»، «عاشورای حسینی»، «خطابه» و «انتقال پیام عاشورا» تدوین شده است.
 
در بخشی از محتوای این اثر آمده است: «صبر، نیاز به یک پشتوانه معرفتی دارد؛ یعنی انسان باید حقیقت امور را بشناسد تا بتواند صبر کند، اگر انسان بداند که در پس آن‌چه برایش اتفاق می‌افتد، چه حقیقت و حکمتی نهفته است، آن‌گاه در برابر سختی‌ها صبر و شکیبایی می‌کند که این امر در حضرت زینب (س) مصداق می یابد.»
 
• «زینب کبری (ع)»
علامه محقق شیخ جعفر نقدی، ترجمه مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن حسینی اکبری؛ انتشارات هاد؛ یک‌هزار نسخه؛ 269 صفحه؛ چاپ نخست؛ 15 هزار تومان.


 
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «آنچه در این کتاب ملاحظه می‌کنید، سرگذشت بانویی از سلاله پاک رسول‌الله (ص) است که در دامن صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) پرورش یافته و در مکتب حضرت علی (ع) درس دینداری و مقاومت و پایداری گرفته و همراه امام حسین (ع) در مقابله با طاغوت زمان به مبارزه پرداخته و پس از فاجعه کربلا پرچم پرافتخار اسلام را یک‌تنه به دوش گرفته و نهضت حسینی را به اکمال رسانده است که به حق باید گفت اگر زینب نبود، عاشورا در کربلا می ماند و چقدر خواندنی است سرگذشت این بانوی مکرمه اسلام... .»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها