کتاب «خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی» اثر طاهره غلامی از سوی نشر کتابدار راهی بازار نشر شده است.
فصل نخست، مقدمهای درباره تاریخچه و معرفی خدمات مرجع دیجیتال، چرایی، خط مشی و هدف پیدایش آن است.
فصل دوم، به فرآیند مرجع و انواع خدمت مرجع، مصاحبه مرجع، نقش و مهارتهای مورد نیاز کتابدار مرجع برای ارائه خدمات مؤثر و کارآمد اختصاص دارد.
در فصل سوم، انواع خدمات مرجع، مزایا و معایب هر کدام، نرمافزارهای رایج در خدمت مرجع دیجیتال (همراه با معرفی خدمات مرجعی چون از کتابدار بپرس و خدمات مرجع مشارکتی و نمونههای دیگر)، خدمات مرجع و اطلاعرسانی در وب و خدمات مرجع موتورهای جستوجو شرح دادهشده است.
فصل چهارم، به مؤلفههای طراحی خدمات مرجع دیجیتال، از قبیل شناخت زیرساختها و فناوری، شناخت همکاران، شناخت مخاطبان و شاخصهای مورد توجه در طراحی مرجع دیجیتال پرداخته است.
فصل پنجم، درباره چالشها و فرصتهایی است که خدمات مرجع دیجیتال آورده است: مطالبی چون هزینهها و فرصتها برای کتابخانهها، تأثیر خدمات مرجع دیجیتال بر کتابخانهها (شامل تغییر در رویکرد کاربران، تغییر در رویکرد کتابداران، تغییر در آموزش، تغییر در حجم کار و فضای کاری کتابخانهها و در نهایت چالشهای مربوط به حقوق نسخهپردازی در محیط مرجع دیجیتال)
فصل ششم، بهبود و ارتقای کیفی سطح خدمات مرجع، ابزارها و استانداردهای سنجش کیفی را برای کتابداران مطرح میکند، با این سرفصلها: ارزیابی خدمات مرجع دیجیتال، استانداردهای کیفی خدمات مرجع، معیارهای عملکرد استانداردهای کیفی و مؤلفههای پوشش این استانداردها.
نخستین چاپ کتاب «خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی» اثر طاهره غلامی، با شمارگان 1000 نسخه، در 233 صفحه، به بهای 160 هزار ریال از سوی نشر کتابدار منتشر شدهاست.
نظر شما