دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
آغاز امامت حضرت مهدی (عج)؛ غدیری دیگر/ از ولادت تا امامت به روایت نویسندگان

نهم ربیع‌الاول، برابر با آغاز امامت حضرت مهدی(عج) بر تمام شیعیان است. امامتی که به مصلحت خداوند متعال با غیبت همراه شده و همچنان ادامه دارد. شیعیان جهان برای ظهور وجود پربرکت حضرت امام زمان (عج) به‌منظور برقراری عدالت در گستره جهان در انتظار هستند. در این گزارش به بررسی و معرفی کوتاهی از کتاب‌های منتشر شده با موضوع «امامت حضرت مهدی (عج)» پرداخته‌ایم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- روز نهم ربیع‌الاول سال ۲۶۰ هجری نخستین روز امامت حضرت مهدی حجه‌بن‌الحسن‌امام زمان (عج) است. همگان روایت منقول پیامبر اسلام (ص) از سنی و شیعه را مبنی بر جانشینان دوازده‌گانه ایشان به اوصیاء معصومین آن رسول گرامی تطبیق کرده و پذیرفته‌اند که آخرین آنها، وجود مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) است.
 
آغاز امامت حضرت مهدی (عج)، به مشیّت الهی و برخی مصالح دیگر، با غیبت همراه بود که به «غیبت صغری» مشهور است و تا سال 329 هجری قمری به طول انجامید. پس از آن، مرحله جدیدی از غیبت که به دوره‌ «غیبت کبری» معروف است، آغاز شد که تاکنون نیز ادامه دارد. این دوران، سخت‌ترین دوره امتحان مردم است زیرا ارتباط مستقیم با امام (ع) برای همگان میسر نیست.
 
در فرهنگ اصیل اسلامی، برای پیشگیری از دچار شدن به گمراهی در دوران غیبت، اقداماتی با عنوان «وظایف دوران غیبت» از سوی پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) ارائه شده است. رعایت این موارد، سبب در امان ماندن از خطر انحراف است زیرا پایبند نبودن به احکام الهی و از دست دادن ثبات فکری و اعتقادی صحیح، سبب آلودگی به فتنه‌های آخرالزمان خواهد شد. برخی عالمان دینی اعتقاد دارند، آغاز امامت حضرت مهدی (عج) غدیری دیگر است.
 
بنابه اطلاعات کتابشناسی موسسه خانه کتاب، طی یک سال گذشته از (ابتدای آذرماه سال گذشته تا کنون) از میان آثار منتشر شده با موضوع «امامت» تنها پنج عنوان کتاب با موضوع امامت «حضرت مهدی (عج)» منتشر شده است.

بنا به این گزارش از میان پنج اثر منتشر شده، سه اثر نخستین چاپ را از سر گذرانده و دو کتاب دیگر تجدید چاپ شده است. در این کتابشناسی یک اثر نیز برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

اطلاعات کتابشناسی موسسه خانه کتاب حاکی از این است که تمامی آثار منتشر شده، به قلم پژوهشگران حوزه دین تالیف شده است. ناشران تهرانی، عهده‌دار چاپ سه عنوان کتاب بوده و ناشران شهرستانی نیز دو اثر را به چاپ رسانده‌اند.

در این گزارش، علاوه بر گردآوری عناوین مختص امامت حضرت مهدی (عج)، خلاصه‌ای از کتاب‌ها نیز در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

امام مهدي (عج) ذخيره امامت: امام زمان (عج)، انتظار و رسالت منتظران در انديشه امام خميني (ره)
صفر فلاحي ؛ مقدمه:احمد عابدي - زائر آستان مقدس - 88 صفحه - رقعي (شوميز) - چاپ 3 سال 1394 - 5000 نسخه - 35000 ريال.

کتاب حاضر به بررسی امامت حضرت مهدی (عج) می‌پردازد، رکن اساسی اسلام را امامت می‌دانند. از منظر نویسنده این کتاب، امامت و ولایت نیز در وجود مقدس حضرت امام زمان (عج)  متجلی شده است. به همین دلیل بحث از مساله مهدویت ضرورتی غیرقابل انکار است و از زوایای مختلف می‌تواند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد:

الف: از دیدگاه کلامی و اعتقادی: بحث از مهدویت از چنان جایگاهی برخوردار است که می‌توان آن را استوارترین ستون دین دانسته به طوری که حتی توحید که اولین اصل از اصول اسلام است باید از منظر امامت مورد بررسی قرار گیرد. موحّد واقعی کسی است که خداشناسی را از طریق اهل‌بیت (ع) بیاموزد. امروزه بزرگترین مشعل‌دار توحید و رساترین فریاد یکتاپرستی دست و زبان امام زمان (عج) است.

ب: از دیدگاه قرآنی آیات فراوانی در قرآن مجید که به مساله مهدویت اختصاص دارد. این آیات شریفه به صورت‌های گوناگون برخی به طور صریح و برخی به ظاهر و بعضی با اشاره به ویژگی‌ها و ضرورت وجود حجّت حی و اوصاف امام زمان (عج) و عصر ظهور و آثار و برکات آن‌ را بیان کرده است.


• منظومه‌ي امامت: آشنايي با دوازده امام
عليرضا حضرتي - زائر - 144 صفحه - رقعي (شوميز) - چاپ 2 سال 1394 - 1000 نسخه - 50000 ريال.
 
نویسنده در این کتاب، آشنايي با «چهارده معصوم»(ع) را به اختصار برای استفاده گروه سني نوجوانان تدوين و در اختیار خوانندگان قرار داده است. توضيحات مربوط به هر کدام از معصومين بسيار مختصر و در حد يک صفحه است. متن و ترجمه منتخبي از احاديث امام معصوم (ع) مورد نظر، به همراه شعري درباره آن امام همام (ع) در پايان هر بخش آورده شده است. در پایان کتاب، ابتدا فهرست برخي کتاب‌هاي منتشر شده در ارتباط با معصومين(ع) درج شده و سپس برخي کتاب‌هاي مناسب با اين رده سني، معرفي شده است.
 


امام زمان (عج): ولادت، امامت، رجعت
مجتبي ابراهيمي - عمارت - 66 صفحه - رقعي (شوميز) - چاپ 1 سال 1394 - 1000 نسخه - 50000 ريال.

مولف در این کتاب، به مساله ظهور امام زمان (عج) و شبهات ایجاد شده بین نسل جوان و دغدغه‌های آنها پرداخته است. نحوه تولد، زندگی و غیبت، از جمله موضوعات این کتاب را تشکیل می‌دهد که با مطالعه بیش از 40 کتاب به دست آمده است. نویسنده روایات شیعه و سنی و بیش از 6 هزار حدیث درباره امام زمان (عج) را برای تالیف این کتاب مطالعه کرده و موضوعات قرآنی درباره امام زمان (عج) را بررسی و در کتاب به آنها اشاره کرده است.


• با قاصدك: داستان‌هاي امام زمان (عج) از تولد تا امامت
محمد يوسفيان ؛ تصويرگر:كلثوم نظري - بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود (عج) - 32 صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ 1 سال 1393 - 3000 نسخه - 30000 ريال.

این کتاب، مجموعه داستان‌هايي كوتاه درباره امام مهدي (عج) از زمان ولادت تا دوران امامت آن امام متناسب با رده سني كودک و نوجوان است. در اين اثر ابتدا به بيان نحوه آشنايي امام حسن عسكري (ع) با نرجس خاتون و ازدواج با ايشان پرداخته و داستاني در اين زمينه نقل كرده است. آن‌گاه به جريان ولادت امام مهدي (ع) و معجزات مربوط به آن اشاره و داستاني در اين زمينه نيز نقل كرده است. در ادامه به هوش و زكاوت و علم والاي آن امام در دوران كودكي اشاره کرده و داستان‌هايي در اين زمينه را در اختیار خوانندگان کودک قرار داده است. در بخش ديگري از كتاب به چگونگي شهادت امام حسن عسكري (ع) و به امامت رسيدن حضرت مهدي (عج) پرداخته و داستان چگونگي نماز گزاردن ايشان بر پيكر پدر بزرگوارش و نيز آغاز غيبت صغراي آن امام را بيان كرده است.
 

دومين غدير: پژوهشي پيرامون نهم ربيع‌الاول، عيد امامت و ولايت امام زمان (عج)
سيدجعفر موسوي‌نسب ؛ ويراستار:محسن محفوظي - نغمات - 112 صفحه - پالتويي (شوميز) - چاپ 1 سال 1393 - 3300 نسخه - 30000 ريال.
 
کتاب حاضر، رويكردي روايي درباره اهميت روز نهم ربيع‌الاول؛ روز آغاز امامت امام مهدي (ع) به عنوان يک غدير ديگر است. در ابتداي اين اثر به بحث در مورد نياز انسان به امام و حجت الهي پرداخته شده و ضرورت شناخت آخرين امام و آثار معرفت داشتن نسبت به او بيان شده است. سپس به جريان كيفيت شهادت امام حسن عسكري(ع) و وصيت كردن امامت توسط ايشان به فرزندش حضرت مهدي (عج) به عنوان آخرين امام و حجت الهي اشاره شده و فرهنگ شادي كردن شيعيان در روز نهم ربيع‌الاول را از اين منظر، مورد بحث و بررسي تاريخي و اعتقادي قرار داده است. نويسنده آغاز ولايت و امامت امام زمان (عج) را به‌عنوان «غدير ثاني» ارزيابي کرده و امامت آن امام و طولاني شدن عمر شريف ايشان و نيز ظهور آن امام را براي شيعيان بسيار حائز اهميت عنوان كرده است. نویسنده معتقد است كه شيعه در هر زمان بايد با امام و مقتداي خويش تجديد عهد كند و با ایشان ارتباط قلبي مداوم داشته باشد كه نهم ربيع‌الاول يكي از بهانه‌هاي ارتباط با امام مهدي (عج) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها