دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان امروز افتتاح می‌شود/ ویژه‌برنامه‌های گیلان در هفته کتاب

یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب گیلان امروز (25 آبان‌ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه 35 هزار عنوان کتاب در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

حسین ابراهیمیان، معاون فرهنگی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این خبر اظهار کرد: یازدهمین دوره نمایشگاه استانی کتاب گیلان صبح امروز بیست و پنجم آبان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان افتتاح خواهد شد. در این نمایشگاه 350 ناشر در 210 غرفه 35 هزار عنوان کتاب را عرضه خواهند کرد. از میان ناشران حاضر در نمایشگاه، 45 ناشر، استانی هستند.
 
وی با بیان این‌که در حال حاضر 450 میلیون تومان بُن کتاب برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است، گفت: از مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درخواست کرده‌ایم 50 میلیون تومان دیگر نیز به این مبلغ بیفزاید که پیش‌بینی ما پاسخ مثبت مؤسسه به این درخواست است.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با اشاره به اهداف راه‌اندازی نمایشگاه کتاب در این استان، افزود: نمایشگاه‌ کتاب از جمله راهکارهای توسعه فرهنگی استان محسوب می‌شوند و به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌ویژه در میان نسل جوان کمک می‌کند. این رویداد فرهنگی زمینه اُنس جوانان با کتاب را فراهم می‌کند. همچنین توزیع بُن کتاب در این رویداد، باعث ترغیب بیشتر افراد به سمت کتاب می‌شود.
 
ابراهیمیان درباره برنامه‌های جنبی این دوره از نمایشگاه استانی کتاب گیلان، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از ساعت 10 تا 14 برنامه‌های مختلفی در این نمایشگاه ارائه خواهند کرد که از میان آنها می‌‌توان به مصاحبه حضوری با نویسندگان و مترجمان، قصه‌گویی، تصویرسازی شخصیت‌های داستانی، مسابقه کتابخوانی کودک و کارگاه خاطره‌نویسی با موضوع دفاع مقدس اشاره کرد.
 
وی بیان کرد: در روزهای بیست و پنجم، بیست و ششم و بیست و هفتم آبان‌ماه سه نفر از استادان دانشگاه گیلان در حوزه‌های امنیت اجتماعی، کارآفرینی و روش‌های صحیح مطالعه، در این نمایشگاه سخنرانی خواهند کرد. همچنین در روز بیست و هفتم آبان‌ماه، از اکبر اکسیر، شاعر استانی و ملی دعوت شده است تا در مراسم نقد شعر و شعرخوانی حضور داشته باشد. علاوه بر آن، معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان، در روز بیست و هشتم آبان‌ماه با حضور شاعران استانی به برگزاری شب شعر به مناسبت ایام ماه محرم و صفر اقدام خواهد کرد.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با بیان این‌که نمایشگاه از ساعت 10 تا 20 به صورت مستمر میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است، افزود: در این دوره از نمایشگاه استانی کتاب گیلان، انتشارات «ارنواز» و انتشارات «سمام» تازه‌های نشر خود را رونمایی خواهند کرد و به بوته نقد می‌گذارند. این مراسم بیست و نهم آبان‌ماه برگزار می‌شود. همچنین در روز سی‌ام آبان‌ماه با حضور گلعلی بابایی، آیین نقد و بررسی کتاب با موضوع دفاع مقدس برگزار خواهد شد. از دیگر برنامه‌های روز سی‌ام آبان‌ماه که با همکاری مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار می‌شود، می‌توان به سخنرانی دکتر استواری در حوزه روانشناسی اشاره کرد.
 
ابراهیمیان ادامه داد: در روز یکم آذرماه نیز کتاب‌های حوزه فِرَق و مذاهب با حضور آقای شریعتی، محقق و پژوهشگر استانی مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت.
 
وی درباره ویژه‌برنامه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در هفته کتاب، گفت: در سال جاری بیش از 150 عنوان کتاب با موضوع‌های مختلف کودک، دین، روانشناسی، هنر، ادبیات، گیلان‌شناسی و مفاخر در استان گیلان تألیف و ترجمه شده است. اداره‌کل ارشاد استان در نظر دارد به این مناسبت و همزمان با افتتاحیه نمایشگاه کتاب، از مؤلفان و ناشران استانی تجلیل کند. علاوه بر آن در طول یک هفته (هفته کتاب) در مجتمع‌های فرهنگی ـ هنری 15 شهر استان، نمایشگاه‌های کتاب برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اهدای کتاب به مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی که دارای مجوز اداره ارشاد استان هستند و برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع دفاع مقدس و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی از دیگر برنامه‌های این هفته محسوب می‌شود. در این مسابقه دو کتاب با عناوین «شهید چمران» و «بابانظر» ویژه مقاطع سنی نوجوانان (15 سال به بالا) انتخاب شده است که علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند کتاب‌ها را یا از طریق سایت‌های اداره‌کل اداره ارشاد استان، نهاد کتابخانه‌های عمومی و سایت booki.ir تهیه یا این‌که به کتابخانه‌های عمومی سطح استان مراجعه و نسبت به تهیه آنها اقدام کنند. همچنین این کتاب‌ها در یازدهمین نمایشگاه استانی کتاب توزیع خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها