شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
آموزش تصمیم گیری درست به کودکان با استفاده از کتاب

انتشارات صابرین دو کتاب با عنوان‌های «درست و نادرست» و «تاثیرپذیری» نوشته لیزا او. انگلهارت را با ترجمه برزو سریزدی برای کودکان منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات صابرین دو کتاب با عنوان‌های «درست و نادرست» و «تاثیرپذیری» نوشته لیزا او. انگلهارت را با ترجمه برزو سریزدی برای کودکان منتشر کرده است.

با توجه به اینکه کودکان از هنگام تولد نمی‌دانند درست یا خطا کدام است. کتاب «درست و نادرست»، راهنما و خودآموزی است برای کودکان که به آن‌ها کمک می‌کند راه خودشان را در مسیر رشد اخلاقی پیدا کنند. این کتاب با زبانی روان و مثال‌هایی ملموس، ارزش‌های اخلاقی همچون صداقت، واکنش درست در مقابل تأثیرپذیری از دیگران و تشخیص درست از نادرست را به کودکان آموزش می‌دهد و فراتر از آن، به کودکان یاد می‌دهد علاوه بر انجام کار «درست»، کارهای «خوب» را نیز در رفتارشان نشان دهند.
 
در بخشی از این کتاب با عنوان سخنی با والدین و مربیان نوشته شده است: «پرورش کودکان، وظیفه‌ای تمام نشدنی است. آن‌ها از هنگام تولد نمی‌دانند درست یا خطا کدام است. با گذشت سال‌ها، ما امید داریم بتوانیم آن‌ها را افرادی مسئولیت‌پذیر و محترم بار بیاوریم. برای آنکه بتوانیم این ارزش‌ها و معیارها را در آن‌ها بپروریم، باید بپذیریم که کودکان در مسیر رشد خویش با هنجارهای بسیاری مواجه می‌شوند. کودکان خردسال باور دارند که: «هرچیزی که من می‌خواهم، درست است.» با این حال آن‌ها می‌توانند برای خشنود کردن بزرگسالان و اجتناب‌ از تنبیه شدن، کار درست را انجام دهند. کودکان در سال‌های اول مدرسه از خودشان می‌پرسند: «این کار چه نفعی برای من دارد؟» در این سن آن‌ها منفعت‌اندیش می‌شوند و به نظرشان این روش منصفانه است. در سال‌های پایانی دبستان، کودکان رفتارشان را با هنجارهای اجتماعی تطبیق می‌دهند. نوجوانان در سال‌های دبیرستان، حس احترام به خویشتن را با درک این موضوع که روابط اجتماعی باید به طریقی پایدار بماند، با هم در می‌آمیزند. در نهایت، هدف والدین این است که کودکان انسان‌هایی بالغ شوند و بتوانند در چارچوب اخلاق و هنجار جامعه، درست و غلطِ موقعیت‌های مختلف را تشخیص دهند و تصمیم‌های درست بگیرند...»
 
در بخشی از این کتاب نیز می‌خوانیم: «مصرف دارو بدون اجازه و تجویز دکتر، هم ضرر دارد و هم غیرقانونی است. مصرف مواد مخدر هم همین‌طور. این‌جور چیزها برای سلامتی ضرر دارند. مصرف دارو و مواد مخدر اشتباه است چون به تو آسیب می‌رساند. آن‌ها باعث می‌شوند مغزت خوب کار نکند و دچار توهم بشوی. آن وقت نمی‌توانی خوب فکر کنی و خوب و بد را تشخیص بدهی. این جور وقت‌ها ممکن است بدون اینکه متوجه باشی کارهای وحشتناکی انجام دهی. این چیزها به اعضای بدنت هم آسیب‌های زیادی می‌زنند. بعضی وقت‌ها، بچه‌های بزرگ‌تر فکر می‌کنند که اشکالی ندارد این‌گونه مواد را امتحان کنند. هرگز این کار را نکن، این مواد شادی‌آور و آرام‌بخش نیستند بلکه بدنت را پر از مواد مضر می‌کنند...»

کتاب «تاثیرپذیری»
کتاب «تاثیرپذیری» هم با زبانی روان و تصویرسازی‌هایی جذاب، مفهوم «تاثیرپذیری» را می‌شکافد و احساسی قوی از هویت شخصی به کودکان القاء می‌کند و به آن‌ها می‌آموزد که چه وقت و چگونه «نه» بگویند. کودکان باید به خودشان افتخار کنند که با هر جمعی همراه نمی‌‌شوند. این کتاب راهنما، کمکشان می‌کند که بر ارزش‌های شخصی خود ایستادگی کنند و در برابر فشارها و تأثیرات منفی محیط، مقاوم باشند.
 
نویسنده در ابتدای این کتاب نوشته است: «وقتی صحبتِ تأثیرپذیری از دوستان به میان می‌آید، معمولاً‌ تصویر نوجوانانی با لباس‌های عجیب و غریب و رفتارهای ناهنجار به ذهن می‌رسد. اما این تأثیرپذیری مخصوص سنین نوجوانی نیست. همة افراد ـ از کودکان گرفته تا بزرگسالان ـ به نوعی با این موضوع درگیر هستند و این مسأله از میل به مورد تأیید بودن و پذیرفته شدن درجامعه سرچشمه می‌گیرد. به زبان آوردنِ جملة «همه همین کار را می‌کنند!» از همان سال‌های اولیه زندگی شروع می‌شود. اگرچه این امر بسیار نکوهش شده که در بسیاری از موارد منصفانه هم بوده است، اما کمتر به جنبه‌های مثبت آن پرداخته شده است. انسان‌های بالغ و موفقی وجود دارند که ادعا می‌کنند «بدون دوستانشان، هرگز به جایی نمی‌رسیدند.» از طرف دیگر، افراد بزهکار زیادی هم در زندان‌ها هستند که همین جمله را بر زبان می‌آورند. همة این افراد روزی کودک بوده‌اند با این تفاوت که بعضی از آن‌ها به درستی برای تشخیص تأثیرات مثبت محیط از منفی و چگونه واکنش نشان دادن به آن‌ها آموزش دیده‌اند و بعضی دیگر از راهنمایی‌های لازم برخوردار نبوده‌اند...»
 
در بخشی از این کتاب می‌خواهیم: «وقتی دوستانت، دوستت دارند حس خوشایندی داری. اما دوست داشتن آن‌ها دلیل خوب و ارزشمند بودن تو نیست. تو هنگامی خوب و با ارزشی که خودت باشی. از اینکه خودت هستی و تحت تاثیر بقیه قرار نمی‌گیری، احساس غرور کن. از اینکه می‌دانی چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست، خوشحال باش و احساس غرور کن. اگر بتوانی چنین احساسی نسبت به خود داشته باشی هر وقت لازم شود به بقیه بگویی «نه»، این کار برایت بسیار آسان‌تر خواهد بود...»
 
انتشارات صابرین دو کتاب با عنوان‌های «درست و نادرست» و «تاثیرپذیری» را در قالب 36 صفحه مصور رنگی با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 50 هزار ریال برای هر جلد منتشر کرده است.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها