شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
تحریر جدید «پنج نمایشنامه» میرزا آقا تبریزی به قلم صادق عاشورپور

صادق عاشورپور، تحریر و بازنویسی خود از «پنج نمایشنامه» میرزا آقا تبریزی، نخستین نمایشنامه‌نویس به زبان فارسی را به زودی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر می‌کند.

صادق عاشورپور به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: میرزا آقا تبریزی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار می‌زیست، نخستین کسی است که به فارسی نمایشنامه نوشت. پنج نمایشنامه او با عناوین «سرگذشت اشرف خان حاکم عربستان در ایام توقف او در تهران»، «طریقه حکومت زمان خان»، «حکایت کربلا رفتن شاه قلی میرزا»، «حکایت عاشق شدن آقا هاشم خلخالی به سارانام» و «حکایت حاجی احمد مشهور به حاجی مرشد کیمیاگر» تا 100 سال به اسم میرزا ملکم خان، سیاستمدار آن دوره منتشر می‌شد و بعدها با کشف نامه‌های او به میرزا فتحعلی خان آخوندزاده، متوجه این اشتباه شدند.

وی افزود: میرزا آقا تبریزی چون تئاتر ندیده بود، بخش‌های زیادی از آثارش را که به «پنج تیاتر» معروف شد، به صورت قصه می‌نوشت. بنابراین این نمایشنامه قابلیت چندانی برای اجرا نداشت و کارگردانان نیز هربار خواستند آنها را اجرا کنند، به مشکل برمی‌خوردند. من این نمایشنامه‌ها را بازنویسی کرده و به صورت آثاری برای اجرا در صحنه درآوردم.

مولف مجموعه 15 جلدی «نمایش ایرانی» ادامه داد: بازنویسی من از این نمایشنامه‌ها بر اساس ساختار اجرایی تعزیه صورت گرفت. این بازنویسی با عنوان «پنج تیاتر» به زودی از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه کتابفروشی‌ها می‌شود.

عاشورپور همچنین به انتشار دو نمایشنامه جدید خود نیز اشاره کرد و گفت: دو نمایشنامه جدید من نیز با عنوان «شاکی» و «نفاق» در یک مجلد به زودی از سوی انتشارات کتاب نیستان در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

صادق عاشورپور، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر است. مجموعه 15 جلدی «نمایش ایرانی» که تاکنون هفت مجلد آن منتشر شده،  کتاب پژوهشی «بازی‌ها، كوچه‌ها، محله‌ها»  و همچنین نمایشنامه‌های «شاهدان و مقصر كيه»، «كاری بايد كرد»، «طاووس»، «تیرگان»، «ابوذر تنها»، «سلطان جاوید»، «سقای دیگر» و «صداع قبله‌ عالم» از جمله کتاب‌های منتشر شده این پژوهشگر و نمایشنامه‌نویس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها