چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
بیاتی: هدف دانشگاه عدالت تولید آثار علوم انسانی اسلامی است/ «منشور قضاء» اثر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رونمایی شد

حجت‌الاسلام محمدحسین بیاتی، رئیس دانشگاه عدالت، در مراسم رونمایی از جلد نخست کتاب «منشور قضاء» اثر آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از اهداف مهم دانشگاه عدالت تولید آثار و محتوای علوم انسانی اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم نشست رونمایی از جلد نخست کتاب «منشور قضاء» اثر آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری و رئیس پیشین دستگاه قضا (سه‌شنبه 21 مهرماه 94) با حضور حجت‌‌الاسلام محمدحسین بیاتی، رئیس دانشگاه عدالت، جمعی از علماء و حقوقدانان و دانشجویان دانشگاه عدالت در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد. پیش از این اعلام شده بود که آیت‌الله شاهرودی در این مراسم سخنرانی خواهد کرد اما در این مراسم حضور نیافت.

حجت‌‌الاسلام محمدحسین بیاتی در این مراسم گفت: دانشگاه عدالت، تمام توان خود را مصروف تولید محتوا و کتاب‌های علوم انسانی اسلامی می‌کند و در این راستا متونی را از بیانات آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی استخراج و آنها را به چاپ می‌رساند.

وی با بیان این‌که، آثار آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، آفاق وسیعی را در مقابل چشم علاقه‌مندان می‌گشاید، اظهار کرد: دانشگاه عدالت چندین عنوان کتاب به قلم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی منتشر کرده است.

 بنا به گفته بیاتی، «منشور قضاء»، «منشور سیاست»، «منشور اقتصاد»، «ایثار و شهادت» و «مبارزه با مفاسد اقتصادی» از جمله این آثار است.

مراسم رونمایی از  جلد نخست کتاب «منشور قضاء» با نوحه‌خوانی یکی از ذاکران اهل بیت (ع)، در رثای امام حسین (ع)، ادامه یافت و در ادامه مراسم، حاضران مستندی از زندگی علمی و معنوی آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تماشا کردند.
 
در پایان این مراسم، از جلد نخست کتاب «منشور قضاء» و تمبر یادبود این عالم ربانی رونمایی شد.



 
گذری کوتاه بر کتاب «منشور قضاء»

 
کتاب «منشور قضاء» نوشته آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه است. این کتاب شامل مجموعه بیانات این عالم مجاهد است که در دوران ریاست خود بر دستگاه قضا ایراد کرده است. بنیاد فقه و معارف اهل بیت (ع)، در راستای توسعه فرهنگی به نشر آراء و افکار و راهبردهای آیت‌الله هاشمی شاهرودی پرداخته و سعی می‌کند کتاب ارزشمند (صحیفه عدالت) که مجموعه سخنرانی‌ها و بیانات معظم‌له در دوره تصدی ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی بوده و در 10 جلد تنظیم و منتشر شده است را به شکل موضوعی و بر حسب مسائل مورد نیاز جامعه تنظیم و جمع‌آوری کرده، و با ذکر منابع و با شیوه متناسبی منتشر کند.

 جلد نخست «منشور قضاء» در هفت فصل تنظیم شده است. فصل نخست، «قوه قضاییه و ارکان آن» نام دارد. در این فصل مباحث مفصلی درباره وجوه حاکمیتی قوه قضاییه، تعیین سیاست‌های کلان دستگاه قضایی، حفظ حقوق و کرامت انسانی و مباحثی از قبیل قوانین جرم و جزا، فقدان فرهنگ مشاوره حقوقی و وکالت مورد بررسی قرار گرفته است.

«محاکم و شوراهای حل اختلاف»، عنوان فصل دوم از این کتاب است. نویسنده در این فصل، به بررسی دیوان عدالت اداری، دادسرای ویژه روحانیت، دادگاه خانواده، آیین‌نامه شورای حل اختلاف پرداخته و نتایج به دست آمده را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

«سازمان‌ها زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی»، «سازمان بازرسی کل کشور» عناوین فصل‌های سوم و چهارم این کتاب را تشکیل می‌دهد. نویسنده در این دو فصل به بحث اصلاح مجرمان و ظرفیت دستگاه قضا در این‌باره پرداخته و در گام بعدی به ضرورت اهمیت بازرسی و نظارت اشاره کرده است.

خوانندگان در فصل پنجم، مباحثی درباره سازمان پزشکی قانونی را از نظر می‌گذرانند. در این فصل که «سازمان پزشکی قانونی و نظام پزشکی» نام دارد، می‌توان مباحثی مانند اهمیت علم پزشکی در حقوق، سازمان نظام پزشکی را مطالعه کرد.

«سازمان ثبت اسناد و املاک»، «وکالت و مشاوران حقوقی و کارشناسان رسمی دادگستری» عناوین فصل‌های ششم و هفتم را تشکیل می‌دهد.

جلد نخست «منشور قضاء» در 316 صفحه، با شمارگان دو هزار نسخه، به بهای 26 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی منتشر شده است.

مراسم رونمایی از جلد نخست کتاب «منشور قضاء» اثر آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها