دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
«آیا امیدی به عمو سام هست؟»/ کتابی که سناریوهای مختلف درباره زوال آمریکا را تشریح می‌کند

کتاب «آیا امیدی به عمو سام هست؟» با عنوان فرعی فراسوی حباب آمریکایی نوشته جن ندروین پیترز با ترجمه مریم عربی به تازگی منتشر شده است. این کتاب از الگوی «ملت رذل و مخل امنیت و صلح جهانی» پیروی نمی‌کند و به این موضوع که چرا مردم از آمریکا نفرت دارند نیز نمی‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «آیا امیدی به عمو سام هست؟» با عنوان فرعی فراسوی حباب آمریکایی نوشته جن ندروین پیترز به ترجمه مریم عربی به همت گروه مطالعات اندیشه‌ورزان منتشر شده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب تاکید می‌کند که این کتاب از الگوی «ملت رذل و مخل امنیت و صلح جهانی» پیروی نمی‌کند و به این موضوع که چرا مردم از آمریکا نفرت دارند نیز نمی‌پردازد. وی در این باره می‌نویسد: «من به این مسئله شک دارم، مردم درگیر مشکلات بزرگ‌تری هستند. البته در سراسر دنیا بسیاری از افراد به موسیقی، فیلم و فرهنگ مردم آمریکا علاقه‌مند هستند، تکنولوژی آمریکا را به کار می‌گیرند و مشکلی با مردم این کشور ندارند. با این حال، من یک رویکرد بلندنظرانه را هم درباره ایالات متحده در پیش نمی‌گیرم.

این یک کتاب دیگر درباره نومحافظه‌کاران نیست. اگر نومحافظه‌کاران را از معادله خارج کرده و آنها را از مناصب عمومی برکنار کنیم، باز هم مسئله بر جای خود باقی خواهد بود. بهتر آن است که بر رویدادهایی تمرکز کنیم که مقدمات نومحافظه‌کاری را فراهم می‌کند؛ مسائلی چون حباب آمریکایی (فصل 1) و 35 سال در پیش گرفتن سیاست و فرهنگ واکنش شدید (فصل 3). تمرکز بر نومحافظه‌کاران، جایگاه آنها را به مراتب برجسته‌تر و ممتازتر از آنچه هست، نشان می‌دهد. درواقع، تفاوت میان واقع‌گرایان، لیبرال‌های مداخله‌جو و خشونت‌طلب و نومحافظه‌کاران بسیار ناچیز است و همه آنها نوعی اخلاق‌گرایی برآمده از قدرت فیزیکی را به راه می‌اندازند.»

به گفته مولف این کتاب، ایالات متحده یک مورد مناسب برای پژوهش قدرت در عصر حاضر است. آمریکا در میهن‌پرستی افراطی و ستایش موفقیت‌ها و رونق خود با کشورهای اروپایی و ژاپن مشابهت دارد. تفاوت این کشور با سایر کشورها در تنوع فرهنگی بیشتر (به‌عنوان یک جامعه مهاجرپذیر) و سطحی از نابرابری اجتماعی است که گزافه‌گویی‌های ملی‌گرایانه بروز می‌دهد و با قرار گرفتن در جایگاه رهبری جهان، خود را از سایر کشورها جدا می‌کند.

وی تاکید می‌کند که نوشته‌های بسیار زیادی درباره ایالات متحده وجود دارد و در حال حاضر بیشتر هم شده است. نویسنده درباره تفاوت این کتاب با سایر آثار می‌نویسد: «من به‌عنوان یک جامعه‌شناس و در واقع، انسان‌شناس، موضوع را با دیدی تغییرپذیر و متنوع مورد بررسی قرار داده‌ام. من فقط به سیاست و ژئوپلیتیک نپرداخته‌ام، بلکه بیشتر به فرهنگ، جامعه، اقتصاد،‌ سرمایه‌گذاری سیاسی و نیز رویدادهای در حال جریان در بافت تغییرات بلندمدت این کشور توجه نشان داده‌ام و این‌که چطور حرکات نوسانی باعث ایجاد یک تأثیر جمعی فرهنگی می‌شود. «عمو سام» ترکیبی مؤثر از تمامی این موارد را ارائه می‌دهد.»

فصل یکم کتاب، به مرور فضای عمومی آمریکا می‌پردازد و شرح می‌دهد که حباب آمریکایی و رسانه‌های سرگرم‌کننده ملی و دولتی آمریکا، خودآگاهی مردم این کشور را کم‌رنگ و ضعیف می‌کند. این کتاب با ریشه‌یابی مشکلات مرتبط با کلیشه‌های رایج آمریکایی،‌ به دنبال گشودن پنجره‌ای به «فراسوی حباب آمریکایی» است.

فصل دوم، موضوع نابرابری اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد که سیاست‌های فرهنگی و تعاریف اقتصادی نابرابری را شامل می‌شود. از آنجا که تعاریف اقتصادی موجود درباره نابرابری رو به رشد اجتماعی کافی نیست،‌ فصل سه تعبیر سیاسی موجود از این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فصل‌های چهار تا ششم کتاب به مشکلات ناشی از برتری و سلطه می‌پردازد. هر فصل روی یک مشکل خاص تمرکز می‌کند. فصل چهارم تفکر سلطه خیراندیشانه را مورد بررسی قرار می‌دهد که از سوی حامیان قدرت آمریکا در پیش گرفته می‌شود. این ادعا که سلطه نظم جهانی و وضعیت اقتصادی دنیا را تثبیت می‌کند،‌ در فرضیه ثبات ناشی از سلطه مورد بررسی قرار گرفته است. این فصل مباحثات مذکور را ادامه می‌دهد تا مشخص شود که آیا توجیهات اصلی موجود برای کارآیی سلطه هم‌اکنون نیز به کار می‌آید یا خیر.

فصل پنجم دو فرضیه اصلی را مورد بررسی قرار می‌دهد که به دنبال تشریح سلطه است: آیا سلطه مبین سرمایه‌گذاری است یا نوعی نمایش قدرت؟ فصل ششم به جای نومحافظه‌کاران،‌ لیبرال‌های آمریکایی را به‌عنوان عامل بروز مشکل معرفی می‌کند و لیبرالیسم قدرت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فصل هفتم به اصلی‌ترین مسئله می‌پردازد؛ آیا توازن قوا در ایالات متحده به گونه‌ای هست که این کشور بتواند در صورت ناتوانی در تحمل یک بحران اقتصادی و سیاسی بزرگ، مسیری متفاوت را ترسیم کند؟ این مسئله در ابعاد داخلی به معنای خلق مجدد سیاست نیودیل و در ابعاد بین‌المللی به منزله بازگشت به جناح‌گرایی سازنده و اصیل است. دوباره به مشکلات عمده‌ای برمی‌گردیم که پیش روی عمو سام قرار دارد: رشد نابرابری، سلطه و وضعیت اقتصادی. سپس سه سناریو مختلف درباره زوال آمریکا را در نظر می‌گیریم: سقوط، سیمرغ و یک نیودیل جدید. در ضمن، همان‌طور که در فصل پایانی به آن اشاره شده است، یک موازنه جهانی جدید در حال وقوع است.

کتاب «آیا امیدی به عمو سام هست؟» با عنوان فرعی فراسوی حباب آمریکایی نوشته جن ندروین پیترز با ترجمه مریم عربی در 256 صفحه با شمارگان هزار و 600 نسخه به بهای 125 هزار ریال از سوی گروه مطالعات اندیشه‌ورزان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها