سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
صفی‌پور: 25 میلیارد ریال کتاب از نمایشگاه تبریز خریداری شد/بخشی از هزینه‌های نمایشگاه را ناشران متقبل شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: در مدت 5 روز برگزاری سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب تبریز، یک میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و در این مدت مبلغ 25 میلیارد ریال کتاب توسط مردم خریداری شد.

علی اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و ششمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس روز گذشته با موضوع احیای دریاچه ارومیه به کار خود پایان داد. در مدت 5 روز برگزاری نمایشگاه، یک میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کردند و  مبلغ 25 میلیارد ریال کتاب نیز توسط مردم خریداری شد.
 
وی افزود: برای نخستین‌بار سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به صورت همزمان با ششمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برگزار شد. در مراسم اختتامیه، از ناشران برتر این حوزه در سه بخش دولتی، خصوصی و کتاب برتر تجلیل شد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در بخش دولتی 27 مؤسسه با 32 عنوان کتاب به عنوان ناشران برتر ششمین نمایشگاه دفاع مقدس انتخاب شدند. همچنین کتاب «حبیب تولدی دیگر» نوشته گلعلی بابائی در این نمایشگاه رونمایی شد.
 
وی توضیح داد: سوره مهربا 400 عنوان کتاب در ششمین نمایشگاه دفاع مقدس حضور داشت که به عنوان دومین ناشر برتر این نمایشگاه انتخاب شد. پُرفروش‌ترین کتاب این انتشارات در این نمایشگاه، کتاب «آن بیست وسه نفر» با تقریظ مقام معظم رهبری بود.
 
صفی‌پور بیان کرد: «صریر» سومین ناشر برتر در این حوزه بود که با 214 عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور داشت. «چشمان عاشورایی» تازه‌ترین کتاب این انتشارات در این نمایشگاه بود.
 
وی عنوان کرد: در بخش خصوصی، انتشارات خورشید باران به عنوان ناشر برتر انتخاب شد. این ناشر با 90 عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور داشت. کتاب‌های  «منظومه معراج سرخ» و «بالهای نقره‌‌ای» دو اثر این انتشارات‌اند که در نمایشگاه دفاع مقدس رونمای شدند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی افزود: مؤسسه شهید کاظمی به عنوان دومین ناشر و دارخویین به عنوان سومین ناشر در این نمایشگاه انتخاب شدند. دارخویین با 250 عنوان کتاب و 67 عنوان کتاب چاپ نخست در این نمایشگاه حضورداشت. کتاب «آقای مدیر» پُرفروش‌ترین کتاب این انتشارات در این دوره از نمایشگاه کتاب بود.
 
صفی‌پور بیان کرد: اثر «اطلس نبردهای ماندگار ارتش» به عنوان کتاب برتر ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس انتخاب و مورد قدردانی قرار گرفت.
 
وی در پاسخ به انتقاد برخی ناشران که از پرداخت اجاره بهای غرفه‌ها (2میلیون ریال) برای نخستین بار در این نمایشگاه انتقاد داشتند، گفت: مستحضرید که برپایی نمایشگاه با این عظمت، هزینه‌های زیادی (از اجاره بهای غرفه‌ها تا غرفه‌بندی) به دنبال دارد. این هزینه‌‌های سنگین باعث شد ناگزیر بخشی از این هزینه‌ها را امسال از ناشران دریافت کنیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر تبعیض میان ناشران بومی و ناشران میهمان از نظر محل غرفه‌ها و میزان امکانات، توضیح داد: من اسمش را تبعیض نمی‌گذارم بلکه نوعی امتیازدهی بود. البته این موضوع کاملاً طبیعی است چرا که ناشران استانی در طول سال، در خدمت استان هستند. بدون تردید سایر استان‌ها نیز در نمایشگاه استانی خود چنین امتیازی را برای ناشران خود قائل می‌شوند. گذشته از این، غرفه‌های نمایشگاه استانی تبریز بر اساس حروف الفبا راه‌اندازی شده بودند.
 
صفی‌پور ادامه داد: از طرف دیگر هزینه‌های دریافت شده از ناشران در بخش‌های مختلف نمایشگاه (عمومی، آموزشی، دانشگاهی، خارجی و ...) بسته به نوع فعالیت آنها متفاوت بود؛ این هزینه‌ها بین 100 تا 200 هزار تومان بود. این در حالی است که هزینه برپایی هر غرفه برای برگزارکنندگان نمایشگاه، حداقل یک میلیون تومان است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به این پرسش که «آیا تصور نمی‌کنید ندادن ناهار به ناشران از سوی نمایشگاه در میزان کارایی و توانایی آنها تأثیر منفی می‌گذارد؟» گفت: متأسفانه بودجه به اندازه کافی برای این امر وجود نداشت. از طرف دیگر معتقدیم که باید بودجه‌ها صرف بهبود کیفیت برگزاری نمایشگاه صرف شوند و نمایشگاه باید به حدی از توانمندی برسد که خرجش با دخلش همخوانی داشته باشد. از این گذشته وقتی شما مهمانی را دعوت می‌کنید، اگر پول کافی داشته باشید، برایش گوسفند قربانی می کنید و اگر بودجه نداشته باشید، نان و پنیر برایش تهیه می‌کنید!
 
صفی‌پور در جواب به این پرسش که «در دوره‌های قبلی، نمایشگاه به مدت یک هفته برگزار می‌شد، چرا این دوره فقط 5 روز شاهد برپایی نمایشگاه بودیم؟» گفت: ما کوشیدیم با کمتر کردن تعداد روزهای برپایی نمایشگاه کتاب تبریز، بر کیفیت آن بیفزاییم. چرا که معتقدیم بیشتر شدن روزهای برپایی نمایشگاه هزینه‌های بیشتری را به دنبال دارد. بنابراین، سعی کردیم این هزینه‌ها را در مدیریت بهینه نمایشگاه صرف کنیم.
 
سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با موضوع احیای دریاچه ارومیه و ششمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهم مهرماه افتتاح شد و دیروز سیزدهم مهرماه به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها