سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
نوبل فیزیک 2015 در دستان یک ژاپنی و کانادایی

جایزه نوبل فیزیک 2015 به‌طور مشترک به تاکاکی کاجیتا، فیزیکدان 56 ساله ژاپنی و نویسنده کتاب «Energy Politics and Schumpeter DynamicsK» و آرتور بی مک‌دونالد، فیزیکدان 72 ساله کانادایی برای کشف نوسانات نوترینو، تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تاکاکی کاجیتا، فیزیکدان 56 ساله ژاپنی و استاد دانشگاه توکیو که تالیف کتاب‌ «Energy Politics and Schumpeter DynamicsK» را در کارنامه علمی خود دارد، به همراه آرتور براس مک‌دونالد، فیزیکدان 72 ساله کانادایی و استاد دانشگاه کوئینز به دلیل تحقیقات برای کشف نوسانات نوترینو، موفق به دریافت نوبل فیزیک 2015 شدند.
 
مروری بر نوبل فیزیک 2014
سال 2014 جایزه نوبل فیزیک به‌طور مشترک به «ایسامو آکاساکی» و «هیروشی آمانو» از دانشگاه ناگویا در ژاپن و «شوجی ناکامورا» از دانشگاه کالیفرنیا سانتاباربارا آمریکا برای تحقیقاتی در رابطه با ابداع دیودهای کارآمد منتشرکننده نور آبی که امکان منابع نور سفید به صرفه را فراهم می‌کند، تعلق گرفته بود.

از سال 1901 میلادی تاکنون، 199 نفر موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده‌اند. فیزیک نخستین جایزه‌ای است که در وصیت‌نامه نوبل به آن اشاره شده است.
 
آشنایی بیشتر با جایزه نوبل
 جوایز بخش‌های پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح نوبل براساس وصیتنامه آلفرد نوبل  سرمایه‌دار ثروتمند سوئدی و مخترع دینامیت شکل گرفته‌اند. نخستین جوایز پنج سال پس از مرگ نوبل در سال 1901 اهدا شدند.
 
جایزه نوبل اقتصاد که به‌طور رسمی جایزه بانک سوئد در علوم اقتصادی در یادبود آلفرد نوبل نامیده می‌شود، از سوی شخص نوبل ایجاد نشد، بلکه بانک مرکزی سوئد آن‌ را در سال 1968 پایه‌گذاری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها