چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
جنیدی: برخی ابعاد سیره حضرت علی (ع) در جامعه اسلامی مغفول مانده است/ قبادی: محققان به ابعاد فراملیتی حضرت امیر (ع) توجه کنند

محمود جنیدی، رئیس مرکز تحقیقات امام علی (ع) گفت: برخی از ابعاد نظری و عملی حضرت علی (ع) در جامعه اسلامی مغفول مانده است. حسینعلی قبادی، سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز از محققان خواست تا به جنبه‌های فراملیتی این امام همام (ع) توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سومین «همایش امام علی (ع) پژوهان» با گرامیداشت یاد دکتر صادق آئینه‌وند و حضرت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، به عنوان دو امام علی (ع) پژوه با حضور محمود جنیدی، رئیس مرکز تحقیقات امام علی(ع)، حسینعلی قبادی، سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، افتخار عارف حسین، رئیس موسسه فرهنگی «اکو» در ایران، سید محمدمهدی جعفری، امام علی(ع) پژوه و استاد دانشگاه شیراز، علی‌اصغر پورعزت، استاد و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، اشرف بروجردی، معاون اجتماعی و فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شیدا موذن فروغی، همسر مرحوم دکتر صادق آئینه‌وند در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

آموزه‌های امام علی (ع)؛ رمز اتحاد مسلمانان
جنیدی در سخنان کوتاهی گفت:همایش امام علی (ع) پژوهان، در مسیر ایجاد و حفظ وحدت و یکپارچگی در جوامع مسلمان است، هرچند آموزه‌های امام علی (ع) و حضرت محمد (ص) مانع جدایی جوامع مسلمان از یکدیگر است. یکی از اهداف برپایی این همایش شناسایی ابعاد نظری و عملی سیره امام علی (ع) است، چرا که برخی از وجوه این ابعاد در جامعه اسلامی مغفول مانده و شناخته نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات امام علی (ع)، اظهار کرد: ترویج روحیه پژوهشی در فرهنگ علوی، ایجاد روحی مشارکت در بین محققان سیره و سلوک این حضرت در داخل و خارج ایران از جمله اهداف برگزاری همایش امام علی (ع) پژوهان است.

لزوم تاثیرگذاری کلام امام علی (ع) در جهان
حسینعلی قبادی، سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن گرامیداشت سال‌ها  اقدامات پژوهشی دکتر صادق آئینه‌وند در حوزه تاریخ اسلام و امام علی (ع) پژوهی اظهار کرد: وقتی پیشنیه برگزاری دو دوره گذشته این همایش را مطالعه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که مرکز تحقیقات امام علی (ع)، به خوبی توانسته مسیر منطقی و علمی برای این همایش ترسیم کند و در ساحت این امام همام (ع) گام بردارد.

قبادی خطاب به مهمانان داخلی و خارجی این همایش گفت: از محققان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سایر محققانی که امروز مهمان ما هستند می‌خواهم تا به ابعاد جهانی و فراملیتی امام علی (ع)، توجه بیشتری داشته باشند. وقتی «شاهنامه» فردوسی را مطالعه می‌کنیم، ردپای آموزه‌های امام اول شیعیان در برخی از ابیات آن هویداست، به این ترتیب باید این نکته را در نظر داشته‌ باشیم که جهان کنونی نیز باید متاثر از کلام امام علی (ع) باشد.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به این‌که حضرت علی (ع)، هدیه خداوند به تمام بشریت است، اظهار کرد: محققان مرکز تحقیقات امام علی (ع)، باید مسیر پژوهش درباره امام علی (ع) را برای همیشه سرلوحه اقدامات علمی خود قرار دهند و آن را منوط به رخداد و واقعه خاصی در سال نکنند.

امام علی (ع) در آینه شعر
در ادامه برگزاری سومین همایش امام علی (ع) پژوهان، افتخار حسین عارف، رئیس موسسه فرهنگی «اکو» در ایران، گفت: امروز افتخار بزرگی نصیب من شده است که به میان امام علی (ع) پژوهان دعوت شده‌ام. حضرت امیر (ع)، افتخار جهان اسلام است. در آسیای جنوبی، مطالب بسیاری در قالب نظم و نثر درباره این امام بزگورار و خانواده ایشان نوشته شده است.

وی در ادامه به اشعار اقبال لاهوری، پرداخت و اظهار کرد: اقبال لاهوری، از جمله شاعران و متفکران پاکستانی است که اشعار زیادی را در رثای امام علی (ع) سروده است.

افتخار عارف حسین، در ادامه چند قطعه از سروده‌های خود به زبان فارسی و اردو را که در وصف امام علی (ع) سروده بود را برای حاضران قرائت کرد.

بخش دوم «همایش امام علی (ع) پژوهان» با سخنرانی کوتاه سه امام علی (ع) پژوه ادامه یافت.

«غدیر»؛ نماد شایسته‌سالاری
سید محمدمهدی جعفری، امام علی (ع) پژوه پیشکسوت گفت: در سال 1358، مرحوم دکتر آئینه‌وند در دانشگاه تهران دانشجوی من بود، همیشه صحبت‌های سر کلاس را ضبط و در فرصتی آنها را از رادیو پخش می‌کرد. در سال‌های اخیر هم من از سخنان با ارزش وی بهره‌مند می‌شدم.

وی اظهار کرد: بسیاری از فرمایشات امام علی (ع)، از سوی سید رضی در «نهج‌البلاغه» گردآوری شده است که البته باید ابعاد این کتاب کشف شود. حضرت امیر (ع)، علاوه بر شخصیت فرازمانی و مکانی دارای وجوه فوق دینی نیز بودند.

«غدیر»، نماد شایسته‌سالاری است
علی‌اصغر پورعزت، استاد و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز در سخان کوتاهی به بحث تمدن‌ساز آموزه‌های اما علی (ع) پرداخت و گفت: ما می‌تواینم دو برداشت از واقعه «غدیر» داشته باشیم. نخستین برداشت این است که این واقعه را پایان‌یافته تلقی کنیم و یا آن را همچنان ابزاری برانگیزاننده در میان افراد بدانیم.

وی ادامه داد: واقعه «غدیر» به دست حضرت محمد (ص)، به عنوان خردمندترین مخلوق خداوند اتفاق افتاده است. این حضرت با توجه به اشرافشان به فرهنگ اعراب دست به این واقعه زدند، که این امر نشان می‌دهد این واقعه هرگز منجر به شکست نمی‌شود.

پورعزت اظهار کرد: «غدیر»، نماد شایسته‌سالاری است. زمانی ما می‌توانیم ادعا کنیم، که شیعه امام علی (ع) هستیم که در جامعه شایسته‌سالار زندگی کنیم.

«باطل» را در لباس «حق» جلوه ندهیم
اشرف بروجردی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سخنان خود به وصیت‌ امام علی (ع) به حسنین (ع)، پرداخت و گفت: امام علی (ع)، در وصیت‌نامه خود خطاب به حسنین (ع)، می‌کوشد تا یافته‌های خود را با آنها در میان بگذارد و آنها را به بشریت انتقال دهد.

وی ادامه داد: یکی از مفاهیمی که حضرت در وصیت خود خطاب به فرزندانشان به آن اشاره می‌کنند «حق» است. ایشان می‌خواهند تا حق را وارونه جلوه ندهند. متاسفانه در جامعه امروزی «حق» را به عنوان «حق» بیان نمی‌کنند، بلکه «باطل» را در لباس «حق» جلوه می‌دهند. امام علی (ع)، از فرزندان خود می‌خواهند تا برای دریافت اجر و پاداش کاری نکنند، که این رویه، اقدام تاجران است. از منظر امام علی (ع)،  پاداش عمل نیک، رسوخ آن عمل در جامعه است.

در پایان سومین همایش امام علی (ع) پژوهان با اهدای لوح تقدیر از شیدا موذن فروغی، همسر مرحوم صادق آئینه‌وند، بیت مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی و 32 امام علی (ع) پژوه که آثاری را در شناساندن وجوه شخصیتی این امام همام (ع) به چاپ رسانده بودند، قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها