سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
«یادگارنامه استاد جواد حمیدی» به همت ناهید عبدی منتشر می‌شود

«یادگارنامه استاد جواد حمیدی» به کوشش ناهید عبدی منتشر می‌شود. در این کتاب گزیده‌ای از آثار و بیوگرافی پژوهشی این نقاش فقید معاصر، به همراه مقالاتی درباره وی به قلم حبیب‌الله آیت‌اللهی، مهدی حسینی، علیرضا اسماعیلی و... به مخاطبان ارائه می‌شود.

ناهید عبدی، معاون پژوهشی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: پس از برگزاری مراسم بزرگداشت و نمایشگاهی از آثار مرحوم زنده‌یاد جواد حمیدی در اردیبهشت امسال (1394) کتاب «یادگارنامه استاد جواد حمیدی» را نیز آماده انتشار کرده‌ام.

وی افزود: این کتاب شامل بیوگرافی پژوهشی این هنرمند فقید به همراه گزیده‌ای از آثار کمتر دیده شده‌اش و به همراه مقالاتی درباره آثار وی به مخاطبان ارائه می‌شود. بیوگرافی استاد حمیدی را خود من نوشته‌ام و مقالات کتاب نیز به قلم استادان و هنرمندانی چون حبیب‌الله آیت‌اللهی، مهدی حسینی، علیرضا اسماعیلی (معاون پژوهشی و مدیر انتشارات فرهنگستان هنر) علی اصغر شیرازی و محمدعلی رجبی است.

عبدی اضافه کرد: من و نویسندگان مقالات این کتاب، به‌جز علیرضا اسماعیلی همه از شاگردان مرحوم جواد حمیدی بوده و با زندگی و آثار وی آشنایی کامل داشته‌ایم. امیدوارم این کتاب بتواند در شناخت هرچه بیشتر و بهتر این هنرمند بزرگ و تاثیرگذار به جامعه هنری کشور موثر باشد.

«جواد حمیدی» نقاش و پژوهشگر معاصر در سال 1297 در همدان متولد شد. وی در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تا اخذ مدرک کارشناسی تحصیل کرد. حمیدی در ادامه برای تحصیلات تکمیلی به فرانسه رفت و در مدرسه هنرهای زیبای پاریس (BEAU.X-Arts) به تحصیل پرداخت و با مدرک معادل دکتری از آنجا فارغ التحصیل شد.

این هنرمند نقاش به مدت 40 سال در دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تربیت مدرس به تدریس پرداخت. حمیدی عضو پیوسته فرهنگستان هنر و عضو کمیته تخصصی هنرهای تجسمی این نهاد بود‌. وی در ردیف نسل اول پیشگامان نقاشی معاصر ایران در کنار جلیل ضیاپور، شکوه ریاضی، حسین کاظمی، محمود جوادی پور، احمد اسفندیاری، مهدی ویشکایی، منوچهر یکتایی و لیلی تقی‌پور قرار می‌گیرد.

جواد حمیدی 15 اسفند 1380 در اثر سانحه تصادف مصدوم و  26 اسفند در بیمارستان ایرانمهر تهران چشم از جهان فروبست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها