چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
عزیزی: می‌توان با خلاقیت به کتابسازی مبتلا نشد/ نیمی از آثار دفاع مقدس حرف تازه‌ای ندارند

محمد عزیزی، مدیر نشر «روزگار» معتقد است که باید با به کارگیری خلاقیت، هربار از زاویه‌ تازه‌ای به زندگی رزمندگان دوران دفاع مقدس پرداخت تا دچار کتابسازی نشد.

محمد عزیزی، مدیر انتشارات «روزگار» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: مولفی که به جای پژوهشگری، نویسندگی و انجام کار خلاقانه، اثری را با نوشتن از روی دیگر منابع بدون اشاره به منابع و مآخد می‌نویسد، به یقین مرتکب کتابسازی شده است.

وی تاکید کرد: البته امانت‌داری در ثبت منابع و مآخذ کتاب، این مساله را تغییر می‌دهد. متاسفانه حدود نیمی از آثار نوشته شده در حوزه دفاع مقدس حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند و کپی‌برداری است از دیده‌ها و شنیده‌هایی که در کتاب‌های قبلی ‌آمده‌اند.

عزیزی کتابسازی را از نظر اخلاقی و پژوهشی کاری ناپسند دانست و گفت: این که برخی ناشران دفاع مقدس معتقدند که به دلیل انتقال ارزش‌های مقدس، کتابسازی در این حوزه مانعی ندارد، پایه درستی ندارد. هدف توجیه‌گر وسیله نیست. البته برخی ناشران اهداف تجاری را در کتابسازی دنبال می‌کنند.

نگارنده نخستین زندگینامه داستانی «همت» ادامه داد: آن‌چه در خلق اثر حوزه دفاع مقدس اهمیت دارد، به کارگیری تخیل است. درست است که برای پرداختن به زندگی یک رزمنده شهید نمی‌توان حوادث زندگی وی را تغییر داد اما می‌توان هر بار از زاویه‌ای تازه و دید خلاقانه به همان موضوع نگاه کرد و دچار تکرار نشد. همان‌‌گونه که سینماگران هر بار از یک زاویه تازه به یک موضوع واحد می‌نگرند و آثاری تکراری خلق نمی‌کنند.

وی با بیان این که نویسندگان مراجعه‌کننده به نشر «روزگار» به نحوه کار این انتشارات آگاه‌ هستند، افزود: ما فقط نثر‌های خلاقانه در حوزه دفاع مقدس را در قالب کتاب منتشر می‌کنیم و معمولا با نویسندگانی که آثار کپی‌برداری شده را ارایه می‌کنند، مواجه نیستیم.

مدیر نشر «روزگار» درباره وظیفه ناشران و مسئولان برای مقابله با کتابسازی گفت: ناشران باید کتاب‌ها را به کارشناسان مطمئن تحویل دهند و ضروری است ناشرانی که آثار تکراری را روانه بازار نشر می‌کنند، مورد حمایت دولتی قرار نگیرند. البته این وظیفه بر اهالی رسانه و فعالان در حوزه کتاب هست که آثار خوب و بد را برای مخاطبان آشکار کنند. به قول حافظ شیرازی «خوش بود گر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روی شود هر که در او غش باشد»

* در این باره بیشتر بخوانید:

نصرت‌الله محمود‌زاده: ورود حرفه‌ای به ساحت ادبیات دفاع مقدس در ساختار اداری نمی‌گنجد/ اغلب سفارشی‌نویسی‌ها به کتابسازی می‌انجامد

مجید مختاری: کتابسازی به دروغ‌پردازی در حوزه دفاع مقدس دامن می‌زند/ برخی از تاریخ شفاهی‌ها مصداق کتابسازی است

کورش علیانی: مقابله با کتابسازی‌های حوزه دفاع مقدس راهی جز مسیر حقوقی ندارد

جهانگیر خسروشاهی: ادبیات واقعی دفاع مقدس بدون عرق‌ریزی روح خلق نمی‌شود/ کتابسازها جاعلان فرهنگ‌اند


کامران پارسی‌نژاد: مطالعات گسترده در حوزه علوم انسانی ادبیات دفاع مقدس را از تکرار می‌رهاند

رضا حاجی‌آبادی: حمایت مستقیم از ناشران دفاع مقدس به کتابسازی می‌انجامد/ نیازمند بازتعریف کتابسازی هستیم

امیرحسین انبارداران: پدیده کتابسازی در حوزه دفاع مقدس نامبارک نیست!

فخرالدین پزشکی: تکراری بودن محتوای آثار دفاع مقدس ناشی از کتابسازی نیست/ پرهیز از اسطوره‌سازی در ترسیم چهره شهیدان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها