یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
کتاب‌های «انتظامی» رویکردی آموزشی داشت/ صداقت؛ توصیه پدر علم شیمی ایران به دانشجویان

ناصر ارسلانی، رئیس دانشکده شیمی دانشگاه تبریز، ضمن اشاره به خصوصیات علمی و اخلاقی مرحوم پروفسور علی‌اکبر انتظامی، پدر علم شیمی و پلیمر ایران، درباره فعالیت‌های علمی وی گفت:‌ کتاب‌های دکتر انتظامی، رویکردی آموزشی و مقالاتش ماهیتی پژوهشی داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پروفسور علی‌اکبر انتظامی، پدر علم شیمی و پلیمر ایران و عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز دیروز شنبه 20 تیرماه در تبریز درگذشت. دکتر ناصر ارسلانی، رئیس دانشکده شیمی دانشگاه تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایبنا» اظهار کرد: در مقطع‌ کارشناسی‌ارشد دانشجوی دکتر بودم و مطالب بسیاری از ایشان آموختم. ایشان در حوزه پلیمر، علم‌ مواد، شیمی و انرژی تخصص داشتند و از نخستین‌های علم پلیمر‌‌های رسانای الکتریسیته در کشور بودند.
 
وی با اشاره به افتخارات علمی دکتر انتظامی افزود: ایشان علاوه بر کسب رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی در جشنواره بین‌المللی خوارزمی، در حوزه تولید کتاب‌های دانشگاهی نیز صاحب اثر بود. بیشتر کتاب‌های دکتر جنبه آموزشی و مقالات علمی متعددی که از ایشان به یادگار مانده، محتوایی پژوهشی دارند. برگزیده شدن به‌عنوان یکی از دانشمندان برتر کشورهای اسلامی براساس انتخاب پایگاه استنادی علوم scopus، از دیگر افتخارات دکتر انتظامی است.
 
ارسلانی درباره کتاب‌های پدر علم شیمی و پلیمر ایران گفت: از کتاب‌های ایشان می‌توان به «پلی دين‌های مزدوج»، «پليمرهای رسانای الكتريسته» و « مكانيسم واكنش‌ها در شيمی آلی» اشاره کرد. پروفسور انتظامی کتاب «حل‌المسائل پایان فصل شیمی پلیمر» را نیز به‌صورت مشترک با دکتر بخشعلی معصومی برای دانشجویان دانشگاه پیام‌نور واحد تبریز تألیف کرده بود.
 
دانشيار دانشکده شیمی دانشگاه تبریز اظهار کرد: دکتر انتظامی، در دو بخش پژوهش و آموزش، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داد. همواره به دانشجویان توصیه می‌کرد که در کار خود صداقت داشته‌ باشند و صحت را در ارائه گزارش‌های علمی مراعات کنند.
 
وی در بیان دیگر خصوصیات اخلاقی و علمی بنیانگذار رشته سنتز پلیمرهای نوین کشور اظهار کرد: دکتر انتظامی در بسیاری از دانشگاه‌های ایران سابقه تدریس داشت و در مواجهه با دانشجویان و متخصصان هر آنچه را می‌دانست، ارائه می‌کرد.
 
رئیس دانشکده شیمی دانشگاه تبریز با اشاره به رویکرد پدر علم شیمی و پلیمر ایران در موضوعات علمی ادامه داد:‌ از اهداف اصلی دکتر در عرصه دانشگاهی، تلاش برای کاربردی کردن یافته‌های آزمایشگاهی شیمی بود. آرزوی ایشان، بازخورد دستاورد‌های علمی در حوزه صنعت بود. وی بدون هیچ چشمداشتی به فعالان عرصه صنعت خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کرد.
 
آشنایی با پدر علم شیمی و پلیمر ایران
علی‌اکبر انتظامی، در سال 1322 در خوی به دنیا آمد. مدرک كارشناسی شيمی را از دانشگاه شيمی اخذ کرد و برای ادامه تحصيل راهی فرانسه شد و كارشناسی ارشد شيمی فيزيک را در سال 1346 از دانشگاه لويی پاستور فرانسه و در سال 1350 نیز مدرک دكترای سيكل سوم و دكترای دولتي در رشته پتروشيمی را از دانشگاه لويی پاستور فرانسه دریافت کرد.

از پروفسور انتظامی،‌ 101 مقاله منتشر شده که 80 مورد آن در کنفرانس‌های مختلف داخلی و خارجی ارائه شده است. وی همچنین صاحب چهار عنوان کتاب تألیفی «پلی دين‌های مزدوج»، «پليمرهای رسانای الكتريسته»، « مكانيسم واكنش‌ها در شيمی آلی» و «حل‌المسائل پایان فصل شیمی پلیمر» و یک اثر ترجمه‌ای است.

پروفسور علی‌اکبر انتظامی، دیروز شنبه (20 تیرماه) در سن 72 سالگی چشم از جهان فروبست. آیین تشییع پیکر پدر علمی شیمی و پلیمر ایران از ساعت 9 و 30 دقیقه فردا دوشنبه (22 تیر‌ماه) با حضور دانشگاهیان، از مقابل دانشکده شیمی دانشگاه تبریز به طرف وادی رحمت (قطعه هنرمندان و نام‌آوران) برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها