شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
روایت‌های جدید اسحاقیان از آل‌احمد، محمود و دانشور و جمالزده

به تازگی چهار عنوان کتاب با عنوان کلی «داستان‌شناخت ایران» از جواد اسحاقیان منتشر شده که در آن روایت‌هایی جدید از برخی نویسندگان از جمله آل‌احمد، محمود و دانشور و جمالزده ارائه شده‌است.

اسحاقیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: یکی از این کتاب‌هایم درباره جلال آل‌احمد که با عنوان «نقد و بررسی آثار جلال آل‌احمد» منتشر شد. دیگری درباره سیمین دانشور بود که با نام «نقد و بررسی آثار سیمین دانشور» به چاپ رسید. سومین کتاب «نقد و بررسی آثار محمدعلی جمالزاده» و چهارمی «نقد و بررسی آثار احمد محمود» بود.
 
وی افزود: در این زمینه من نقد و نظریه نو را کار کردم و برای نخستین بار 57 رویکرد ادبی را در این آثار مورد بررسی قرار داده‌ام. حتی در هیچ یک از کتاب‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته شده نمی‌توانید 57 رویکرد را پیدا کنید.
 
این منتقد اضافه کرد: حداکثر این رویکردها در کتاب‌ها از سوی منتقدان 20 مورد است. من بر اساس نقد و نظریه نو آثار این چهار نویسنده را بررسی کرده‌ام. یعنی در واقع اگر خانم سیمین دانشور سه رمان دارد من چهارده رویکرد در چهارده مقاله روی این کتاب‌ها نوشته‌ام و هر فصل از کتاب با یک رویکرد نوشته شده است.
 
اسحاقیان گفت: به جرأت می‌توانم بگویم که تا به حال و تا مقطع کنونی چنین رویکردی نداشتیم و در هفت هشت سال پیش سنتی وجود نداشته که آثار ادبیات داستانی را بر اساس رویکردهای نقد ادبی نو بررسی کنند. این چهار جلد کتاب در هر فصل بر اساس یکی از رویکردهای ادبی است. به طور مثال در کتاب مربوط به احمد محمود 16 رویکرد وجود دارد.
 
اسحاقیان تا کنون بیش از 25 عنوان کتاب نوشته که در آثارش به نقد نویسندگان بزرگ ایرانی پرداخته است. «کوششی برای ارزیابی اندیشه‌های گوگول»و «نامه‌هایی از شیلی» نام دو دیگر کتاب اوست. وی استاد دانشگاه فردوسی مشهد بود و چند سال پیش بازنشسته شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها