جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
شمارگان 100 نسخه‌ای کتاب‌ها زنگ‌ خطری برای حوزه فرهنگ است

محمدرضا زائری، مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران با اشاره به خطر انتشار کتاب‌های زیراکسی با شمارگان اندک گفت: تعدد کتاب‌‌هایی با شمارگان 100 نسخه در نمایشگاه امسال زنگ خطری برای حوزه فرهنگ است.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران در حاشیه بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره حال و هوای نمایشگاه سال 94 به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تعدد محسوس و ملموس کتاب‌هایی با شمارگان 100 نسخه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زنگ خطر و بیدارباش برای دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ این کشور است.

لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی برای رفع معضل شمارگان کتاب
وی ادامه داد: روزگاری شمارگان کتاب در کشور سه هزار نسخه بود و ما نگران بودیم، امروز بعد از رسیدن این آمار به یک‌هزار نسخه، شاهد زیراکس کتاب در 100 نسخه هستیم. هدف اصلی ناشر در این جریان سود اقتصادی است. برنامه‌ریزی فرهنگی برای رفع این معضل ضروری به‌نظر می‌رسد.  
 
زائری با اشاره به اقدام عملی برای رفع معضل کتابخوانی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد مقوله کتابخوانی مانند دیگر مسائل فرهنگی، چندبُعدی است. میزان کتابخوانی از یک‌سو به شرایط اقتصادی خانواده‌ها و سهم کتاب در سبد خرید آن‌ها و از سوی دیگر به تبلیغات و معرفی آثار بستگی دارد. میزان دسترسی و شکل توزیع کتاب و البته محتوای آثار نیز در فرهنگ کتابخوانی مؤثر است.
 
انتخاب شعار نمایشگاه هوشمندانه بوده است
نویسنده کتاب «ضامن آهو» در ادامه با تأکید بر لزوم توجه همه‌جانبه به ابعاد مختلف دخیل در موضوع کتابخوانی افزود: اگر در بررسی موضوع کتابخوانی همه ابعاد باهم درنظر گرفته نشود، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.
 
وی درباره شعار «خواندن؛ گفت‌و‌گو با جهان» گفت: به‌نظر می‌رسد انتخاب این شعار برای بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با رویکرد اخیر نظام درباره تحولات جهان عرب و بیداری اسلامی نزدیک است. انتخاب این شعار همچنین نشان می‌دهد که به اقتضای نسل جدید توجه شده است. انتخاب این شعار هوشمندانه بوده، اما عملیاتی شدن این شعار، نیازمند ایجاد فرصت گفت‌و‌گو است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها