جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
شعرهای با رعایت محور عمودی

مجموعه شعر «ماه اسبی بود» سروده سید محمدرضا طبسی، حاوی شعرهایی است که مضمون و محتوای اثر با رعایت خاص ساختار عمودی سروده شده است. شعرهایی موفق که شاعر گویی توانایی به شعر کشیدن و شعر کردن هر آنچه را در نظر داشته دارد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مجموعه شعر «ماه اسبی بود» شعرهای ضعیف ندارد و اغلب شعرهای این مجموعه از مدار متوسط بالا جسته‌اند و برکشیده‌اند. شعرها به ساختار عمودی وفادارند و شاعر به آنچه در ابتدای شعر عهد کرده پایبند است.
 
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «شعر و تمام قوالب آن همواره برای بیان اندیشه‌های ژرف بوده و خواهد بود و همیشه شعرهایی که تنها به صورت فرم پرداخته‌اند، خیلی زود از اذهان مردم آگاه و شعر دوست رخت بربسته‌اند. مستقل از این‌که چیدمان کلمات در کنار هم و ساختمان جملات به خودی خود ایجاد معنی می‌کند، شعر به عنوان یک گونه ادبی می‌تواند ابزاری مؤثر در ایجاد شکوفایی و مفاهیم انسانی با اهداف متعالی باشد.»
 
در یکی از شعرهای این مجموعه می‌خوانیم:
«ارقام بسیاری را از یاد برده‌ام
مثلاً شماره تلفن خانه‌ام را
وقت نوشتن فرم‌های خالی درخواست کار
یا عدد روی قنداق ژ3 کهنه‌ام را در پادگان
حتی گاهی تاریخ اتمام خدمت سربازی‌ام را
با وقوع نبرد قادسیه اشتباه می‌گیرم
و نامم را با «رستم فرخ‌زاد»!
پدربزرگ می‌گفت بگو «اجباری»
حق همیشه با ارواح قبایل است!
وگرنه سینه من و گلوله تنها نسبتشان
همین سرب هوای تهران بود
فرمول همین چند جرعه آبی را هم
که هر صبح می‌نوشم به نشانه‌ای از آلزایمر شبیه شده است
H2 O بود یا
H2SO4
که این‌قدر گاه‌به‌گاه معده‌ام را می‌سوزاند
اما می‌دانم و حاضرم به هر کدام از شب‌های هزار و یک شب
یک بار قسم بخورم
که طعم لب‌های او
هزار قاشق عسل
روی عطر نان تازه گندم بود
هزار قاشق عسل!»
 
این شعر در عین حال که حکایتی ساده و ملموس را شاعرانه نگریسته در انتها به شعری عاشقانه بدل می‌شود. در واقع شاعر از «هیچ چیز» شعر ساخته و شعرش هم خواندنی و زیباست و به همان عهدی که شاعر از ابتدای شعر با خواننده می‌بندد پایبند است. «عسل» بیهوده و از خلاء و یکباره به شعر نمی‌آید و پیوندی با آب و فرمول آن با صبحانه و فراموشی شاعر دارد.
 
مجموعه شعر «ماه اسبی بود» در شمارگان هزار و 100 نسخه به قیمت هشت هزار و 500 تومان به تازگی از سوی انتشارات حوزه هنری استان سمنان منتشر شده است.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها