سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
مراسم نخستین سالروز درگذشت استاد باستانی‌پاریزی در فرهنگسرای ارسباران

آیین بزرگداشتی با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه‌های سراسرکشور به مناسبت اولین سالروز درگذشت استاد محمدابراهیم باستانی‌پاریزی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در این برنامه استادانی نظیر منصوره اتحادیه (استادادبیات دانشگاه تهران )، حسن باستانی‌راد، (استادتاریخ دانشگاه شهید بهشتی)، منصور صفت‌گل (مدیرگروه تاریخ دانشگاه تهران)، اسفندیار معتمدی(استادفیزیک)، محمدعلی گلاب‌زاده (مرکزکرمان‌شناسی)،کریم فیضی (نویسنده)، کشتکاران (ادیب) و حجت الاسلام برکت (ادیب و مورخ) به سخنرانی می‌پردازند.

اجرای موسیقی زنده با حضور مجید درخشانی و مجید ناظم پور و پخش فیلم از استاد باستانی‌پاریزی بخش‌های دیگر این برنامه را تشکیل می‌دهد.

همچنین پیش از این «نای هفت بند» ویژه برنامه بزرگداشت استاد ابراهیم باستانی پاریزی را با حضور محمد موسوی، شهرام ناظری، مهدی ستایشگر، نادر گلچین،حسن ناهید، دکتر سرور مولایی، جواد بطحایی،درشن آنند، مهندس حمید باستانی پاریزی و علی رضا پور امید، خرداد سال 93 در فرهنگسرای ارسباران برگزار کرد.

استاد باستانی‌پاریزی دی ‌ماه ۱۳۰۴ در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دوسال ترک تحصیل اجباری، در سال 1320تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم درسال 1325 برای ادامه تحصیل به تهران آمد و درسال 1326 دردانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

باستانی درسال 1330 از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت. درهمین ایام با همسرش، حبیبه حایری ازدواج کرد و سال 1337 درآزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد و در کرمان ماند.

پاریزی کارخود را در دانشگاه تهران از سال 1338 با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال 1387 استاد تمام وقت آن دانشگاه بود. این استاد گرانقدر صبح روز سه‌شنبه پنجم فروردین 93 پس از یک ماه تحمل رنج بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران درگذشت.

بزرگداشت باستانی‌پاریزی ساعت 17 جمعه 21 فروردین برگزار می‌شود. فرهنگسرای ارسباران در خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها