دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
«درک و دریافت موسیقی»‌ به چاپ دوازدهم رسید

دوازدهمین چاپ کتاب «درک و دریافت موسیقی» نوشته راجر کیمی‌ین، موسیقیدان آمریکایی با ترجمه حسین یاسینی از سوی نشر چشمه به چاپ رسید. چاپ نخست این کتاب در سال 1377 منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «درک و دریافت موسیقی» نوشته راجبر کیمی‌ین موسیقیدان آمریکایی فرانسوی الاصل، برای نخستین بار در سال 1377 از سوی نشر چشمه منتشر شد. این ناشر دوازدهمین چاپ این کتاب را نیز چندی پیش روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

این کتاب مجموعه‌ای است كه در آن اصول و مبانی، مفاهيم، سازها و فرم‌های موسيقی، معرفی می‌شود. همچنين بررسی سير تاريخی ـ اجتماعی و سبک‌های هنر موسيقی در دوران‌های قرون وسطا، رنسانس، باروک، كلاسيک، رمانتيک و سده بيستم بخش ديگری از مباحث اين مجموعه است. نویسنده همچنین در این کتاب حاضر سرگذشت كوتاهی از آهنگسازان مهم هر دوره و تحليل سبک و گزيده‌ای از آثار آنان را درج کرده است.

کیمی‌ین کتاب را در هفت بخش کلی نوشته است که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از «مبانی موسیقی»، «قرون وسطی»، «رنسانس»، «دوره باروک»، «دوره کلاسیک»، «دوره رمانتیک» و «سده بیستم».

مهم‌ترین سرفصل‌های بخش نخست کتاب «صوت: زیر و بم، دینامیک و رنگ»، «واسطه‌های اجرای موسیقی: صدای انسان و سازها»، «ریتم»، «ملودی»، «هارمونی»، «نگارش موسیقی»، «بافت موسیقی» و... است. همچنین «موسیقی در قرون وسطی»، «سرود گرگوریایی»، «موسیقی غیرمذهبی در قرون وسطی»، «پیدایش و تکامل پلی فونی: اورگانوم»، «موسیقی سده چهاردهم» و... است.

«موسیقی در دوره رنسانس»، «موسیقی مذهبی در دوره رنسانس»، «موسیقی غیرمذهبی در دوره رنسانس» و «مکتب ونیز: از رنسانس تا باروک»، مهم‌ترین سرفصل‌های بخش سوم کتاب است. «جایگاه موسیقی در جامعه باروک»، «فوگ»، «مبانی اپرا»، «اپرای باروک»، «سونات باروک»، «کلودیو مونته‌وردی»، «آنتونیو ویوالدی»، «یوهان سباستین باخ»، «سوییت باروک» و... نیز مهم‌ترین سرفصل‌ها و مباحث مطرح شده در بخش چهارم کتاب است.

مهم‌ترین سرفصل‌ها و مباحث طرح شده در فصل پنجم کتاب نیز به این شرح است: «سبک کلاسیک»، «آهنگساز، حامی و مخاطبانش در دوره کلاسیک»، «فرم سونات»، «تم و واریاسیون»، «روندو»، «سنفونی کلاسیک»، «کنسرتوی کلاسیک»، «موسیقی مجلسی در دوره کلاسیک»، «یوزف هایدن»، «وولفگانگ آمادئوس موزارت» و...

«رمانتیسیسم در موسیقی»، «آهنگساز رمانتیک و مخاطبانش»، «هنر آواز»، «فرانتز شوبرت»، «روبرت شومان»، «فردریک شوپن»، «فرانتز لیست»، «هکتور برلیوز»، «موسیقی برنامه‌ای»، «ناسیونالیسم در موسیقی سده نوزدهم»، «جاکومو پوچینی»، «گوستاو مالر» و... نیز نام مهم‌ترین سرفصل‌های بخش ششم کتاب است.

در نهایت مهم‌ترین سرفصل‌های بخش هفتم (آخر) کتاب نیز به این شرح است: «سبک‌های موسیقایی از 1900 تا 1950»، «جایگاه موسیقی و موسیقی دانان در جامعه»، «امپرسیونیسم و سمبولیسم» و «کلود دبوسی».

نشر چشمه دوازدهمین چاپ کتاب «درک و دریافت موسیقی» نوشته راجر کیمی ین و ترجمه حسین یاسینی را با شمارگان هزار و 500 نسخه، 982 صفحه و بهای 45 هزار تومان منتشر کرده است. برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین این کتاب اینجا را کلیک کنید.

چاپ پیشین (یازدهم) این کتاب در سال 1390 با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 18 هزار و 500 تومان منتشر شده بود.

درباره نویسنده
راجر کیمی‌ین (متولد 1934) دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکترای رشته موزیکولوژی از دانشگاه پرینستون آمریکاست. وی یکی از متخصصان و پژوهشگران اصلی در حوزه موسیقی قرن هجدهم اروپاست. ساز تخصصی وی در حوزه نوازندگی نیز پیانو است.

کیمی‌ین همچنین یکی از نویسندگان کتاب «رهیافتی نو به هارمونی در سازهای شستی دار» است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها