نشر صور از مجموعه «آئیینه» منتشر کرد
ثبت باد در لابهلای برگهای درخت تبریزی/ عکسهای امیر حسین حشمتی کتاب شد
«آغازی دیرهنگام» عنوان کتاب عکس امیر حسین حشمتی است که شیفتگی او به طبیعت و حیات جاری در آن را گزارش میکند. این کتاب در بردارنده 85 اثر این هنرمند است که طی هفت سال، عکاسی شدهاند. خلق تصاویری انتزاعی از طبیعت که بیشتر از نقاشی سراغ داریم تا عکاسی و تلاش برای نمایش حرکت حیات در طبیعت از ویژگیهای آثار این مجموعه هستند.
امیرحسین حشمتی عکاس 53 ساله ایرانی در رشته مهندسی برق تحصیل کرده و از سال 1387 با حضور در نمایشگاههایی گروهی و انفرادی، آثار عکاسیاش را که سوژه اصلی آنها طبیعت است، به نمایش گذاشته است.
در لابه لای عکسهای کتاب، یادداشتهایی از شیرین معاصر، نغمه قاسملو، فریدون قیصریپور و امید روحانی که به گفته حشمتی در جلسه نقد و بررسی آثار حضور داشتند، یادداشتهایی به چاپ رسیده است که کتاب را از صرفا آلبوم عکسها بودن، فراتر برده است. ناشر کتاب در مقدمهای مختصر درباره این شیوه کمنظیر تدوین کتاب عکس، چنین توضیح میدهد: «فقدان نقد به نابودی خلاقیت میرسد و ما بر آنیم تا مقدمات نقد را فراهم سازیم. مجموعه حاضر تحت عنوان «آئینه» از انتشارات صور میکوشد تا از طریق ابراز نظرات متفاوت و قیاس آنها نسبت به موضوع اختلاف زوایای دید را مطرح سازد که اولین قدم در جهت تحلیل و بررسی تصویر خواهد بود. این بار عکسهای امیرحسین حشمتی بهانه دو گفتگوی مجزا شد. در یک جلسه امیر حسین حشمتی درباره خودش و ورودش به عرصه عکاسی سخن میگوید و در گفتگویی دیگر که خود هنرمند در آن حضور ندارد، سعی شده بدون در نظر گرفتن ملاحظات دوستانه، صادقانه و صمیمانه افکار یکدیگر را با صدای بلند بشنویم. در این جمع، شیرین معاصر (نقاش)، نغمه قاسملو (عکاس)، آرش جنابیان (پزشک)، فریدون قیصریپور (عکاس) و امید روحانی، حضور داشتند.»
مجموعه اظهارات این گروه پنج نفره به همراه گفتههای خود هنرمند، به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسه، در لابهلای عکسها گنجانده و در کنار یکدیگر مونتاژ شدهاند. زیبایی و جذابیّت این نظرات، در شفافیّت و بیاغماض بودنشان است که نظراتِ مخالف و موافق را در کنار هم گزارش میکند.
تلاش برای عکاسی از باد
موضوع تمامی عکسهای این کتاب، طبیعت و عناصر آن است اما غالب عکسها نه واقعگرایانه بلکه محصول تلاشهایی برای خلق آثاری انتزاعی از سوژههای خود هستند. حشمتی این را نتیجه تکنیکی خاص که در آن از حرکت دوربین کمک گرفته است، اعلام کرده و در بخشی از کتاب، در اینباره میگوید: «همیشه حرکت قلم در نقاشی امپرسیو نیستی را دوست داشتم و حرکت دوربین تداعیکننده همان حرکت بود. اولین بار که دوربین را حرکت دادم، از کوه که ایستا بود عکاسی کردم. آن تصویر نور فوقالعاده، جادویی داشت که مرا به شدت منقلب و متاثر کرد و بعد، در پی ثبت باد در لا به لای برگهای تبریزی، سعی کردم حرکت خود را با طبیعت همسو کنم.»
البته امید روحانی درباره همین مجموعه عکسهای انتزاعی درختان تبریزی میگوید: «تلاش برای ثبت تصویر انتزاعی از واقعیت، اتفاق جدیدی نیست و تاریخ عکاسی به دقت این مسیر را نشان میدهد که از راههای مختلف محقق میشود. امیر حسین حشمتی در خیلی از عکسها سعی دارد از طریق ثبت حرکت به انتزاع برسد که در این مسیر به ورطه تکرار گرفتار میشود و اجتنابناپذیر است، مثل ریتم عمودی درختان تبریزی در پسزمینه آبی آسمان.»
همچنین فریدون قیصریپور درباره عکسها حشمتی میگوید: رنگ و فرم ، تفاوت های میان عکسها را به وجود آورده و اگر عکسها را سیاه و سفید بررسی کنیم، در صد زیادی از آنها ریزش خواهند کرد و جذابیت خاصی برای بیننده خاص (بیننده عکس دیده) نخواهند داشت.»
«آغازی دیرهنگام» در 84 صفحه تمام گلاسه در قطع خشتی، با شمارگان 500 نسخه و بهای 35 هزار تومان، از سوی انتشارات صور به کتابفروشیها عرضه شده است. سارا حمزه طراحی و صفحهآرایی آن را بر عهده داشته است.
نظر شما