شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
تیموری: نقد بدون غرض کتاب در حوزه خوشنویسی یکی از نیازهای جامعه هنری است/ ضرورت تاسیس مرکز پژوهش‌های خوشنویسی

کاوه تیموری، از خوشنویسان شناخته شده و مولف کتاب‌های خوشنویسی با حضور در اتاق گفت‌وگوی «ایبنا» ضمن اشاره به ناچیز بودن تحقیقات و پژوهش‌های مربوط به هنر خوشنویسی، گفت: تشکیل مرکز پژوهش‌های خوشنویسی یک ضرورت فرهنگی است، چرا که بسیاری از بزرگان این هنر کهنسال هستند و همچنین خوشنویسی به عنوان یک هنر اخلاق‌گرا در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

 تیموری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: تشکیل و راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های خوشنویسی یک ضرورت فرهنگی است. بر این اساس باید نهادهای موثر دولتی در هنر، از جمله معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، با همکاری و همفکری با یکدیگر این مرکز را راه‌اندازی کنند.

وی افزود: باید آموزش هنر خوشنویسی را به عموم افراد جامعه تسری دهیم، چرا که این هنر همیشه به عنوان غذای روح مطرح بوده است. همچنین خوشنویسی به عنوان یک هنر اخلاق‌گرا در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

خط مبتذل نداریم
این پژوهشگر در ادامه گفت‌وگو تاکید کرد:در هنر نقاشی، موسیقی و... احتمال راه یافتن ابتذال وجود دارد اما هنر خوشنویسی تنها هنری است که ابتذال در آن راهی ندارد. در طول تاریخ تمدن اسلامی هنرمندان رشته‌های گوناگون هنری از معنویت و عرفان بسیار برخوردار بوده و در تمام شئون زندگی و هنر خود اخلاق‌گرا بوده‌اند،در حالی که موسیقی‌های مبتذل و نقاشی‌های مبتذل، به عنوان مثال «الفیه‌»ها و «شلفیه»ها داشته‌ایم.

تیموری همچنین اضافه کرد: در هنر خوشنویسی در طول تاریخ به هیچ عنوان نمی‌توانید حتی یک خط مبتذل پیدا کنید. هرچه هست همه نظام قدسی است که یا کتابت کلام‌الله مجید بوده یا دیوان اشعار بزرگان عرفان.

احیا خطوط فراموش شده
این خوشنویس در ادامه سخنان خود به یکی دیگر از فواید تشکیل مرکز پژوهش‌های خوشنویسی اشاره کرد و گفت: در طول دوران تمدن ایرانی خطوط بسیاری از جمله، تعلیق، سیاق، ریحان و... رواج بسیار داشته‌اند، اما امروزه این خطوط از بین رفته‌اند، متاسفانه امروزه شناختی از خط تعلیق نداریم و خطوط پررونقی چون «ثلث» نیز امروزه پیروان اندکی دارد. یکی از فواید تشکیل این مرکز احیا خطوط از بین رفته است.

اهمیت نقد کتاب در خوشنویسی
تیموری همچنین با اشاره به اهمیت نقد کتاب در هنر خوشنویسی، گفت: نقد، بدون غرض کتاب در حوزه خوشنویسی نیز یکی از ضرورت‌های جامعه خوشنویسی است. در قبل ما هیچ اصول مدونی درباره نقد این کتاب‌ها نداشتیم، اما امروزه توانستیم برخی اصول را برای نقد کتاب‌های حوزه خوشنویسی تدوین کنیم.

درباره کاوه تیموری
کاوه تیموری دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است و به عنوان استاد ممتاز انجمن خوشنویسان ایران به تدریس این هنر اشتغال دارد.

تیموری تاکنون پژوهش‌های بسیاری در هنر خوشنویسی تالیف و منتشر کرده است که از میان آنها می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «راز خط در آثار استاد امیرخانی»، «راز نقاشی‌خط استاد جلیل رسولی»، «رازهای خط و نقاشیخط: نگاهی به آثار زنده‌یاد رضا مافی»، «بررسی زندگی و آثار خوشنويسی غلامحسين اميرخانی»، «هنر خوشنویسی در مدرسه» و «معراج سبز: چهل حدیث نماز».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها