
کتاب «مطالبه معوقه بانکها؛ آسیبها و راهکارها» نوشته مشترک اصغر پورمتین و سعید جمشیدیفر، اسفندماه از سوی انتشارات «گپ» به بازار نشر عرضه میشود.
بررسی 5 هزار پرونده بانکی برای تالیف کتاب
وی با اشاره به افزایش مطالبات بانکی بهعنوان بزرگترین چالشهای شبکه بانکی، درباره محتوای کتابش گفت: در کتاب «مطالبه معوقه بانکها؛ آسیبها و راهکارها» ابتدا با بررسی پنجهزار پرونده، با نگاهی آسیبشناسانه به دلایل افزایش مطالبات بانکی پرداخته شده است. بعد از بررسی پروندههای معوقات بانکی، چند راهکار اعتباری ارائه شده است. بهعبارت دیگر به جای تأکید بر راهکار حقوقی که به دستگیری بدهکار بانکی منجر میشود، راهکارهای اعتباری پیشنهاد شده است. بنابراین بدهکاران بانکی به چهار دسته تقسیم شدهاند.
مؤلف کتاب «ظرفیتسنجی بنگاههای اقتصادی (اعتبارسنجی کاربردی) و 99 قضیه اعتباری ـ بانکی» در تشریح انواع بدهکاران بانکی تصریح کرد: نخستین دسته این بدهکاران به همان میزان که به بانک بدهکار هستند، از دولت طلبکارند. دومین دسته افرادی هستند که به دلیل وضع تحریمهای اقتصادی به بانک مقروض شدهاند و بهعبارتی دیگر تحریمها موجب شده تا فعالان اقتصادی توانایی صادرات محصولات خود یا واردات مواد اولیه را از دست بدهند.
پورمتین ادامه داد: دسته سوم بدهکاران اصلی هستند که با وجود توانایی به پرداخت قروض خود اقدام نمیکنند، یعنی افرادی که از وضعیت بازار و حتی تصمیمات قانونی در تقسیط، استمهال و بخشودگی موجب سوء استفاده بدهکاران شده است.
وی درباره دسته چهارم بدهکاران بانکی گفت: افرادی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی، ساخت کارخانهها تولیدی آنها نیمه تمام مانده که این دسته به کمک مالی نیاز دارند. راهکار اعتباری که در کتاب پیشنها شده در رابطه با همین دسته است.
«مطالبه معوقه بانکها» حاصل یک و سال و نیم پژوهش است
مؤلف کتاب «اشتباهات پرتکرار در تخصیص منابع بانکی» افزود: پژوهش برای تألیف این کتاب، یک سال و نیم به طول انجامید و در مجموع دو سال برای نگارش آن زمان صرف شده است. «مطالبه معوقه بانکها؛ آسیبها و راهکارها» پنجمین کتاب من در حوزه بانکداری است.
پورمتین در ادامه درباره مطالعه میدانی پروندههای معوقات بانکی برای تالیف این اثر اظهار کرد: از جمله بانکهایی که مورد بررسی قرار گرفتهاند شامل تجارت، اقتصادنوین، سینا، سرمایه، صادرات، سامان و ملت است.
تجربه 40 ساله در شبکه بانکی کشور
وی درباره چگونگی دسترسی به پروندههای بدهکاران بانکی گفت: من و سعید جمشیدیفر بیش از 40 سال در شبکه بانکی تجربه فعالیت داریم. بهعبارتی دیگر جزئی از سیستم بانکی کشور بوده و در حال حاضر نیز از اعضای شورای اعتبارات یکی از بانکهای بزرگ کشور هستم و بهطور مستقیم با پروندههای بانکی در ارتباطم. کتاب «مطالبه معوقه بانکها؛ آسیبها و راهکارها» در حقیقت یک کتاب کاربردی بر پایه تحقیقات است.
پورمتین ادامه داد: یکی از ویژگیهای این کتاب، استفاده از دانش زبان بدن در تشخیص رفتارهای مشتریان است. محتوای این کتاب نیز پیش از آمادهسازی برای انتشار، بهصورت پاور پوینت در نشستهای مختلف بانکها ارائه شده تا نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شود.
نظر شما