یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
نوشتن گام به گام یک برنامه‌ریزی بازار‌یابی

انتشارات تیسا کتاب «برنامه‌ریزی بازار‌یابی استراتژیک برای کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط(نوشتن گام به گام یک برنامه‌ریزی بازار‌یابی)» را در هشت فصل منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «برنامه‌ریزی بازار‌یابی استراتژیک برای کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط (نوشتن گام به گام یک برنامه‌ریزی بازار‌یابی)» نوشته دیوید دبلیو اندرسون، با ترجمه مشترک دکتر ابوالفضل دانایی و امیر احسانی  در هشت فصل از سوی انتشارات تیسا به بازار نشر عرضه شده است.
 
چهار فصل نخست کتاب با عنوان‌های «نظریه بازار‌یابی»، «تکالیف خود را انجام دهید»، «رقابت مؤثر» و «شناسایی روند‌های بازار» به موضوعاتی مانند زندگی واقعی،‌ هدف‌ها، استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها، روی مشتریان بالقوه خود تمرکز کنید،  اندازه بازار را شناسایی کنید،‌ رقابت مؤثر و شناسایی روند‌های بازار پرداخته است.

اهمیت تعیین هدف در بازاریابی
مؤلف در نخستن فصل کتاب درباره اهمیت تعیین هدف آورده است: «شما با داشتن هدف‌های عینی و ملموس می‌توانید پیشرفت خود را به درستی بسنجید. شما ممکن است هدف‌های مالی سالیانه و هدف‌های مربوط به دستیابی به سهمی مشخص از بازار را انتخاب کنید و ترکیب این هدف‌های واقعی را با هدف‌های رویایی‌تر،‌ مثل تبدیل شدن به یک رهرو و شناخته شدن به‌عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات با کیفیت بالا انتخاب کنید.
 
«اندرسون» در دومین فصل کتاب درباره «برنامه خود را بر مبنای حقیقت قرار دهید؛ نه عقاید» نوشته است: «این یک فهم نادرست،‌ رایج و ناخوشاید از بازاریابی است که فرض شود یک محصول یا خدمت تنها به این دلیل که فروش می‌کند که در نوع خود بهترین است یا به این دلیل که تنها محصول بهتر شما، پنج برابر قیمت محصول رقیب باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟»
 
لزوم شناسایی رقبا و شناسایی روندهای بازار
سومین فصل این کتاب با تأکید بر اهمیت شناسایی رقبا، به این موضوع اشاره کرده که به‌طور کلی دو نوع رقیب وجود دارد: آنهایی که خدمات و محصولاتی را عرضه یا تولید می‌کنند که بسیار مشابه کالاهای شما هستند یا ممکن است همان کالا باشد،‌ آن‌هایی که محصولات یا خدمات متفاوت دارند، اما برای به‌دست آوردن سهم بیشتری از همان درآمد محدود قابل عرضه به وسیله مصرف‌کننده یا مشتری، رقابت می‌کنند.
 
نویسنده در چهارمین فصل کتاب در تشریح اهمیت موضوع «شناسایی روند‌‌های بازار» به مؤلفه‌های تغییرات تکنولوژیکی، تغییرات جامعه‌شناختی، تغییرات اجتماعی، تغییرات اقتصادی، مقررات دولتی و حرکات رقابتی تأکید کرده است.
      
انتخاب استراتژیک چیست؟
«طرح بازاریابی»،‌ «روش‌های رایج برای ارسال پیام به بازار»، «یک مدل کاری» و «یکپارچه‌سازی کل برنامه‌‌ها» عنوان‌های چهار فصل بعدی کتاب هستند. از جمله مباحث این فصل‌ها می‌توان به انتخاب استراتژیک،‌ تبلیغات مصرف‌کنندگان،‌ قواعد هفتگانه آگیلوری برای عنوان‌های تبلیغاتی، ایجاد و توسعه استرتژی‌‌ها و تاکتیک‌ها و برنامه‌‌های خود را به بخشی از فرهنگ سازمانی تبدیل کنید اشاره کرد.
 
«اندرسون» در فصل پنجم به مقوله «انتخاب استراتژیک» پرداخته است. وی در این‌باره نوشته است: «با استفاده از اطلاعاتی که در طول دوره پژوهش به‌دست آورده‌اید، هدف‌های مشتریان خود را براساس اندازه، نرخ رشد، سود مورد انتظار و رقابت انتخاب کنید. علاوه بر این باید شرکت‌هایی که می‌خواهید با آن‌ها به رقابت بپردازید ــ صرف‌‌نظر  از شرکت‌های بسیار قوی ــ انتخاب  کنید و در نهایت تشخیص دهید که چرا باید مشتری به جای خرید از رقیب از شما خرید کند؟»
 
آشنایی با عناصر سازنده برای ارتقاء فروش
در ششمین فصل کتاب مؤلف در تشریح «عناصر سازنده برای ارتقاء فروش» به کاربر رسانه‌هایی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، بیلبوردها، رسانه‌های عبوری و مجله‌ها اشاره می‌کند. هفتمین فصل کتاب نیز به «بعد از ترسیم نمونه‌ای از مدل‌کاری» اشاره داد. در این فصل تأکید شده که با تمرکز بر هدف‌ها، استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها خواهید توانست به‌صورت مؤثرتری یک برنامه را به قسمت‌هایی تقسیم کنید که قابل مدیریت کردن باشند.
 
نویسنده در آخرین فصل کتاب نیز در یک توصیه به اهالی کسب‌و کار برای ایجاد تفاوت با سایر رقبا آورده است: «با الگو‌های خرید خود فکر کنید،‌ شما معمولاٌ کالاها یا خدمات مشخصی را می‌ خرید؛ چراکه معتقدید آن‌ها بنا بر دلایلی از کالا‌ها یا خدمات رقیب‌های خود متمایز هستند. به منظور رقابت مؤثر،‌ نه تنها لازم است مزایای متمایزی را مشخص کنید، بلکه موظفید به‌طور مداوم آن‌ها را به‌روز کنید.»            
 
نخستین چاپ کتاب «برنامه‌ریزی بازار‌یابی استراتژیک برای کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط (نوشتن گام به گام یک برنامه‌ریزی بازار‌یابی)» با شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه در 157 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات تیسا به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها