چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی: مقام معظم رهبری بزرگترین مروج کتابخانه هستند/ جنتی: تمدن اسلام از اساس مبتنی بر کتاب بوده

مراسم بیست و دومین دوره تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی و همچنین یادبود ارتحال علامه طباطبایی دقایقی پیش به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و دومین دوره تکریم کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی، با گرامیداشت شخصیت علامه طباطبایی صبح امروز، سه‌شنبه (27 آبان) با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی، رئیس هیات امنای کتابخانه‌‎های عمومی کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سید حسین هاشمی، استاندار تهران، جمعی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روسای کتابخانه‌های ملی و مجلس و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور، در تالار وحدت تهران برگزار شد.
 
در این مراسم حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به آیات متعددی که درباره جایگاه و شأن کتاب در قرآن کریم آمده، اصل مسئله کتاب را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در قرآن کریم کلمه کتاب زیاد به چشم می‌خورد و جالب است بدانید که در این آیات به کاربرد کتاب هم در دنیاو هم در آخرت اشاره شده؛ بطوریکه در قیامت وقتی شخصی را احضار می‌کنند کتاب اعمالش را به دستش می‌دهند.

وی با اشاره به حضور پررنگ کتاب در ادوار مختلف تاریخ ایران گفت: متأسفانه در طول تاریخ ایران، بیشترین صدمه را از قوم مغول به فرهنگ و کتاب ما زد، بطوریکه بسیاری از کتابخانه‌های ایران در دوره حمله مغول نابود شد و از این بابت یک خلاء بزرگ را حس می‌کنیم؛ البته بخشی از این خلا در همان دورتان با استقرار حکومت صفویه احیاء شد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه به نقش علامه مجلسی در احیائ کتاب در کشور اشاره کرد و گفت: فارغ از سایر تألیفات ایشان، 110 جلد بهارالانوار ایشان از منابع مهمی است که تاریخ اسلام را از طریق کتاب به نسل‌های بعد منتقل کردند.

وی با اشاره به کتاب‌های «دا» و «من زنده‌ام» از آنها به عنوان آثاری ارزشمند یاد کرد و گفت:  کتاب یک شمشیر دولبه است. کتاب مفید را هرچه بخوانید ارزشمند است و نمی‌توان برای آن قیمت و ارزشی تعیین کرد، اما اگر قلمی مسموم کتابی سمی نوشت و منتشر کرد، به همان میزان مضرر و غیر قابل جبران است.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی مقام معظم رهبری را بزرگترین مروج کتابخانه عنوان کرد و گفت: ایشان همواره کتاب را می‌خوانند، تبلیغ می‌کنند، توصیه می‌کنند، بطوریکه در جایی به بنده گفته‌اند که «من شبی را بدون مطالعه کتاب سر به بستر نمی‌گذارم».


 
تمدن اسلام از اساس مبتنی بر کتاب بوده
علی جنتی رئیس هیات امنای کتابخانه های عمومی کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تکریم مقام کتابداران، انس با کتاب را دلیل موفقیت ملت‌ها از فراز و نشیب‌های روزگار عنوان کرد و گفت: به یادآوریم فرمایش امیرالمومنین علی (ع) را که فرمود: «کسی که با کتاب آرامش یابد، هرگز آسایش از او سلب نخواهد شد»؛ کتاب به تعبیر بزرگان ما بهترین دوست است و انسان بدون دوست تنهاست، و انسان تنها غمگین و گوشه‌نشین است.

در لابه‌لای فراز و فرودهای درخشان تاریخ اسلام، این حقیقت را می‌نمایاند که جاذبه شورانگیز کتاب، این معجزه بی‌بدیل اسلام در اهمیت به فرهنگ کتابخانی از همان دهه‌های نخست بالندگی چنان گستره می‌یفت که برکات گستره‌های آن تا امروز ادامه داشته است و از این روست که می‌توان گفت که تمدن اسلام از اساس مبتنی بر کتاب بوده است. امروز نیز سخت محتاج شکوفایی دوباره کتاب و کتابخوانی در جان ایرانیان هستیم.

امیدواریم روزی رسد که یکی از معیارهای اساسی در همسرگزینی میزان مطالعه افراد باشد؛ اگر روزی اهل مطالعه بودن و عضو کتابخانه شدن به عادت ما ایرانیان تبدیل شود، آن روز موفقیت حقیقی ما در ترویج نهضت کتابخوانی خواهد بود.

در گام نخست باید شوق مطالعه را در بطن جامعه و به ویژه در کودکان و نوجوانان ایجاد کرد که تقویت بخش کودک و نوجوان کتلبخانه‌ها و تجهیز کتابخانه‌های مدارس می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد. در گام دوم باید شمارگان و نوبت چاپ کتاب‌های مفید را برای عموم افزایش یابد و با معرفی مطلوب در سبد فرهنگی خانواده قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تعریف رهبر معظم انقلاب از کتابداری گفت: کتابدار هم کتاب شناس است هم کتاب‌دان و هم مونس کتاب. بنابراین کتابداران باید باتوجه به این مقام و منزلت در زمینه های فعالیتی خود بکوشند. تعالی فکری و فرهنگی ایران فردا در گرو تلاش کتابداران و خادمان عرصه کتاب است.

جنتی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی کتدابداران با منزلت این جایگاه تناسب ندارد، گفت: کتابداران حافظان میراث مکتوب ایرانی هستند، اما در لابه‌لای قفسه‌های کتاب کمتر به چشم می‌آیند و با وجود تمام مشکلات با حجب و حیا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در یکسال اخیر تلاش‌های بسیاری در جهت برطرف کردن مشکلات کتابداران صورت گرفته که این حرکت مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی جای تقدیر دارد.


 
کتابداران علی‌رغم سختی‌ها در انجام  وظیفه فرهنگی خود سستی نکردند
همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان میزبان این مراسم طی سخنانی حضور مسئولین در تکریم مقام کتابدار اظهار داشت: حضور برترین شخصیتهای فرهنگی ـ اجتماعی از رئیس محترم دفتر مقام معظّم رهبری که خود اهل کتاب و شعر و فرهنگ‌اند تا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سلاله‌ روحانیت و معنویت و فرهنگ است، تا نمایندگان محترم مجلس، تا رؤسای دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشتاقانه حضور یافته‌اند، تا قدر و منزلت رفیع کتابدار را ارج بگذارند و بر اهمیت و نقش و فعالیت آنان تأکید کنند.
 
مختارپور همچنین به نقش رهبری در شناساندن جایگاه کتاب اشاره کرد و گفت: رهبر عظیم‌الشأن این نظام کسی است که به کتابخوانی و انس با کتاب شهرة عام و خاص است و به تصریح خود ایشان از نوجوانی عضو و مراجعه‌کننده به کتابخانه‌ها بوده و بر نقش مهم و دلسوزی کتابداران از روزگاران گذشته تا کنون تأکید کرده‌اند و علیرغم مسئولیت‌های بسیار حساس و سنگین همچنان به مطالعه‌ کتاب ممارست دارند و در مناسبت‌ها و جمع‌های مختلف به معرفی کتاب پرداخته‌اند و ایشان کتابدار را منبع و منشأ و مرجع راهنمایی مراجعه‌کنندگان به کتاب دانسته‌اند.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به دیدار کتابداران با رهبری در سال 1390 گفت: کتابداران این کشور هنوز حلاوت دیدار با آن رهبر عزیز را به خاطر دارند که رهبری آن جلسه را جلسه‌ای صد درصد فرهنگی دانستند و قصد اول خود را از آن ملاقات تشکر از کتابداران در سراسر کشور به خاطر کار بزرگ و مهم آنان اعلام کردند.

وی همچنین در تجلیل از فعالیت‌های کتابداران کشور اظهار داشت: کتابدار مرکز فعالیت دلسوازنه‌ خود را موقوف به آن نکرده که ابتدا مشکلاتش حل شود و بعد به انجام وظیفه مشغول شود بلکه با دل و جان و در شرایطی که گاه سالها برخی از ابتدایی‌ترین بندهای حقوق و مزایای حداقلی‌اش را نیز دریافت نکرده با دل و جان چون شمعی سوخته تا محیط فرهنگ و کتاب و کتابخوانی را روشن و نورانی نگاه دارد و در دل زمزمه کند.

متن کامل سخنرانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را اینجــــــا بخوانید.
 
 

هفته کتاب زنگ شروع دوره‌ای جدید در ترویج کتابخوانی در نهاد است
در این مراسم محمد الهیاری دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز طی سخنانی به ارائه گزارشی از برنامه‌های نهاد در این دوره از هفته کتاب اظهار داشت: همکاران ما در نهاد برای برنامه‌ریزی برنامه‌های نهاد در هفته کتاب، بالغ بر 2 ماه وقت صرف کردند تا با همراهی کتابداران و همکاران، این دوره از «هفته کتاب» زنگ شروع دوره جدید فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با بیان برخی از ویژگی های متمایز برنامه‌های این دوره نهاد در هفته کتاب اظهار داشت: تمرکز در باز معرفی و ترویج اندیشه‌های عالم فقید و مفسر گرانقدر علامه سید محمدحسین طباطبایی(قدس سره) با توجه به اینکه در تقویم رسمی کشور روز 24 آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به مناسبت بزرگداشت مقام این عالم بزرگوار نامگذاری شده است، باعث شد تا نهاد برنامه‌های خود را با محوریت شخصیت ایشان ترتیب دهد.

الهیاری در ادامه تصریح کرد: امسال به منظور تکریم یکسان همکاران نهاد کتابخانه های عمومی کشور لوح تقدیری برای همه همکاران نهاد که بیش از 6500 نفر هستند توسط دبیرکل بصورت دستی امضاء و به همه استان ها ارسال شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم دیگر این دوره، پرونده‌های رسیده از استان ها در ارتباط با انتخاب «عضو نمونه کتابخوان» و «پیشکسوت نمونه» بود که پس از ارزیابی های صورت گرفته، نفرات برتر در این مراسم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

الهیاری در پایان یادآور شد: مدیریت نهاد در ماه های اخیر تلاش نمود با ارتقای حقوق و دستمزد کتابداران عزیز انگیزه همکاران و همراهی آنها را در اجرای برنامه های کتابخوانی افزایش دهد و اکنون «هفته کتاب» زنگ شروع دوره جدید فعالیت های ترویج کتابخوانی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور خواهد بود.


 
استقرارا سبک زندگی ایرانی و اسلامی بر اساس الگوی زیست فرهنگی
سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از سخنرانان دیگر این مراسم بود که طی سخنانی اظهار داشت: ما به‌عنوان مجموعه نهادهای کتابخانه‎ایبر این باوریم که باید یک نگرش مجدد در مجموعه، ساختا، سیاست‌ها  و حقوق و مزایای کسانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند اتفاق بیفتد.

رئیس کتابخانه ملی افزود: آنچه امروز در این عرصه با آن مواجهیم، درخور شأن کتابداران نیست و باید از شعار زدگی به عمل به آن برسیم و اهتمام دولت تدبیر امید نیز در جهت برآورده کردن این گونه انتظارات است.

صالحی امیری با تأکید بر اینکه الگوی زیست ایرانی باید دستخوش تغییر شود، گفت: بر اساس فرمایشات و مطالبات رهبری مبنی بر استقرار الگوی ایرانی- اسلامی در زندگی، باید تغییراتی در الگوی زیست جامعه ایجاد کنیم. مهمترین موضوعات در الگوی زیست فعلی ما مربوط به خوراک، پوشاک و مسائل اقتصادی است و متاسفانه صحبتی از زیست فرهنگی به میان نمی‌آید. ما باید روش زیست ایرانی – اسلامی را بر اساس زیست فرهنگی ایجاد کنیم.
 
در انتهای این مراسم نیز از فعالان عرصه کتابخوانی در دو بخش «کتابداران پیشکسوت» و «کتابخوانان منتخب کشور» تقدیر به عمل آمد. بر این اساس در بخش «کتابداران پیشکسوت» از محمدعلی هدایتی از اصفهان، محمد پور مهدی کاج‌آباد از تهران و پروین خیاط منصور از زنجان به عنوان کتابداران برگزیده قدیر شدند.

همچنین در بخش «منتخبین کتابخوان منتخب کشور» که بر اساس تعداد مراجعه و کتاب‌های امانت گرفته شده در کشور به دست آمده، سکینه علیپور خراسانی از مازندران، مجید درخشانی از یزد، زیبا محمدی از ایلام، نرگس نیکخواه منفرد از تهران، رضا شمس‌الهی از همدان، سعیده قاسمیان قطب‌آبادی از کرمان، فاطمه حقی از اردبیل و مزضیه منافی قولنجی از آذربایجان غربی به عنوان کتابخوانان برتر کشور تقدیر شدند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها