شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
چرا شعار امسال هفته کتاب، با امید همراه است؟/ کتاب در نگاه رییس‌جمهوری و افق دولت یازدهم

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اعتدال به‌عنوان محور فعالیت‌های خود، جامعه امروز را بیش از هر زمان دیگری نیازمند «امید» می‌داند و معتقد است «امید» میوه‌ای است که بر درخت کتاب شکوفه می‌دهد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-  اگر «ترویج کتاب، ترویج امید» باشد، پس همه متولیان فرهنگ و کتاب باید برای تحقق این مهم تلاش کنند.

رئیس دولت یازدهم به‌خوبی نقش و اثر کتاب را در امیدآفرینی می‌داند به همین دلیل در بیشتر نشست‌ها، همایش‌ها و جلساتی که با اهالی فرهنگ و نخبگان دارد به این مهم توجه و تأکید می‌کند.

به دلیل اهمیت کتاب در اندیشه رئیس‌جمهوری در نخستین روز از هفته کتاب مهم‌ترین و کلیدی‌ترین گفته‌های رئیس‌جمهوری و فعالیت‌های دولت یازدهم در حوزه کتاب را مرور می‌کنیم.
(۱)
کتاب حبل متین است
ما باید تلاش کنیم مسیر خلق کتاب و کتابخوانی و دوست داشتن کتاب و یاد کتاب را بیشتر و بیشتر کنیم؛ این حبل متینی که ما را به همه اعصار و کشورها متصل می‌کند، کتاب است.
دسترسی به متن کامل
(۲)
اندیشه، نخبگان و اهل‌قلم
رئیس‌جمهوری در هشتمین همایش سالانه و نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی نخبگان جوان، بابیان این مطلب که میوه علم اندیشه و اندیشه ثمره جامعه آزاد است، گفت: نخبه پروری ملت و سرزمین ایران، سخنی درست است. در کدام کشور و سرزمین بزرگانی مانند خوارزمی، ابن‌سینا، رازی، سعدی و فردوسی و مولانا و ده‌ها و صدها اندیشمند بزرگ را می‌توان پیدا کرد.
دسترسی به متن کامل
(۳)
دغدغه‌های حسن روحانی در تألیفاتش چیست؟
رئیس‌جمهوری جدا از سیاستمدار بودن، نویسنده توانمندی است. او تا به امروز کتاب‌های بسیاری به رشته تحریر درآورده است. اما دغدغه‌های حسن روحانی در تألیفاتش چیست؟ «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای»، «روایت امید و تدبیر»، «آشنایی با کشورهای اسلامی» و «امنیت ملی و نظام اقتصادی» ازجمله کتاب‌های اوست. در کتاب‌های دکتر روحانی دغدغه‌هایش روشن است.
دسترسی به متن کامل
(۴)
وضعیت کتاب در ۲ دولت
مقایسه یک سال نخست ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و روحانی در حوزه کتاب/ رشد ۲۹ درصدی عناوین و ۳۸ درصدی چاپ اولی‌ها در دولت تدبیر و امید
گزارش کامل
(۵)
نشر در دولت یازدهم
گوی و میدان دولت یازدهم برای کتاب اولی‌ها و آثار تألیفی
گزارش کامل
(۶)
بهترین شأن برای کتاب
مقایسه تعداد کتاب‌های نمایشگاه تهران در ۸ دوره احمدی‌نژاد با یک دوره روحانی
گزارش کامل
(۷)
دولت نویسنده
مقایسه آماری کتاب‌های وزیران دو دولت روحانی و احمدی‌نژاد/ وزرای تدبیر و امید پیشتاز در تألیف و ترجمه کتاب
گزارش کامل
(۸)
کشوری که به نویسندگانش شناخته می‌شود
خرسندم که هیچ‌کس در دنیا، کشور ما را نه به‌عنوان کشور نفت و نه به‌عنوان کشوری که دو هزار کیلومتر ساحل دارد و نه به‌عنوان دارنده سلاح‌های مدرن شناخته است. بلکه همگان ایران را به‌عنوان کشور علم، تمدن، فرهنگ، بوعلی سیناها، زکریاها، سعدی‌ها و فردوسی‌ها می‌شناسند و این افتخارآمیز است.
دسترسی به متن کامل
(۹)
قلم و پاسداری از فرهنگ
حافظ و فردوسی بدون ابزار مدرن فرهنگ را پاس داشتند/ دوران پیام‌های یک‌طرفه به سر آمده
دسترسی به متن کامل
(۱۰)
پرهیز از مومیایی کردن فرهنگ و انزوای نخبگان
انزوای نخبگان فراتر از انزوای سیاسی است. باید فرهنگ را پرورش داد و بالنده کرد تا شاهد شکوفایی علم، دانش و فرهنگ در این کشور باشیم.
دسترسی به متن کامل

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها