شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
سلیمانی: سلیقه را در تالیف کتاب‌های درسی کنار بگذاریم/نمی‌توان مردم را از خواندن آثار خوب ادبی محروم کرد

محسن سلیمانی اعتقاد دارد تالیف کتاب‌های فارسی مدارس اغلب مبتنی بر سلیقه است و بدون تخصص و کارشناسی علمی انجام مي‌شود. وي گفت: نمی‌توان مردم را از آثار خوب ادبیات معاصر محروم کرد.


 سلیمانی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: برخی اعمال سلیقه‌ها را هنوز می‌توان در کتاب‌های درسی دید. این سلیقه‌ها شاید به دلیل شخصیت شاعر یا نویسنده اثر باشد. البته این سلیقه‌ها درباره نویسندگان غربی نیز وجود دارد.

وی افزود: کتاب‌های درسی دبستان و دبیرستان را از طریق فرزندانم دیده‌ام. به گمانم بهتر است چنین سلیقه‌هایی را کنار گذاشت. اغلب چنین سلیقه‌هایی به دلیل نگاه‌های سیاسی است و به شاعر و نویسنده برنمی‌گردد.

مترجم کتاب «درس‌هایی درباره داستان‌نویسی» یادآور شد: نمی‌توان مردم را از آثار خوبی که نوشته شده است، محروم کرد و به شخصیت نویسنده و شاعر ایراد گرفت. به گمانم بهتر است اثر را ملاک قرار دهیم، نه نویسنده و شاعری که کتاب را نوشته است.

سلیمانی اضافه کرد: اگر قرار بود کتاب‌های درسی را تألیف کنم صرفاً ملاحظه اثر را داشتم. به گمانم این شیوه درستی است حتی اگر با خالق اثر مخالف باشم.

انتشار 70 کتاب از سال 1359، در حوزه داستان و رمان، نقد داستان، داستان‌نویسی و واژه‌‌نامه ادبی، حضور در هیات داوران کتاب سال و چند جایزه ادبی دیگر در زمینه ادبیات داستانی، مدیریت سایت شورای گسترش زبان و ادب فارسی، مدیریت طرح ترجمه آثار ادبی داستانی ایران به زبان انگلیسی، انتشار ده‌ها مقاله در روزنامه‌ها و ده‌ها سخنرانی و تدریس در حوزه ادبیات داستانی در دانشگاه و مجامع مختلف فرهنگی بخشی از فعالیت‌های سلیمانی در سال‌های اخیر است.

وی مترجم کتاب‌هایی مانند «عید پاک»، «عابر پیاده»، «عشق و نان»، «خانه‌ای برای فرزندانم»، «عمویت شاعر بود»، «کارآگاه پووارو»، «فن داستان‌نویسی»، «رمان‌ چیست»، «تکّه چوب» و «از روی دست رمان‌نویس» است و تعداد زیادی از داستان‌های مطرح جهان با خلاصه و ترجمه وی به بازار کتاب راه یافته‌اند. 

پیشینه این پرونده در خبرگزاری کتاب:
نظر اسماعیل امینی، مهدی غبرایی، ابوتراب خسروی، محمدهاشم اکبریانی، جواد مجابی، نعمت الله سلیمانی، سیروس نیرو، حمیدرضا شکارسری، نوش‌آفرین انصاری، محمدمهدی رسولی، عباس جهانگیریان، شهرام اقبال‌زاده، عباسعلی براتی‌پور، سیامک گلشیری، فتح‌الله بی‌نیاز، جعفر ابراهیمی(شاهد)، اکبر بهداروند ، کامران شرفشاهی کیومرث منشی‌زاده  حسن احمدی را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط