چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
تولید کتاب در کشور نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش یافته است

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه دویست و شصت و ششمین نمایشگاه استانی در اردبیل، از رشد 17 درصدی تولید کتاب در شش ماه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دویست و شصت و ششمین نمایشگاه استانی (دهمین نمایشگاه کتاب استان اردبیل) امروز (16 مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، اظهار کرد: در شش ماه نخست سال گذشته 25 هزار و 971 عنوان کتاب منتشر شد که این میزان در زمان مشابه سال‌ جاری به 30 هزار و 290 عنوان رسیده است. 

وی با بیان این‌که افزایش تولید پنج هزار عنوان کتاب نشان از اتفاق خوبی است که در این حوزه رخ داده است، افزود: 28 درصد در حوزه ادبیات، 24 درصد در حوزه فلسفه، 23 درصد در حوزه علوم تربیتی، 19 درصد در حوزه کودک و نوجوان، 19 درصد در حوزه علوم اجتماعی و 16 درصد در حوزه علوم دینی افزایش تولید کتاب داشتیم. 

صالحی بیان کرد: در کنار این روند رو به رشد، اخبار نگران کننده‌ای هم داریم از جمله این‌که شمارگان کتاب در شش ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

وی افزود: در سال گذشته، متوسط شمارگان کتاب دو هزار و 352 جلد بود که این میزان در سال جاری به دو هزار و 73 نسخه رسیده است. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه‌هایی مانند زبان 14 درصد و حوزه کمک‌درسی حدود یک درصد کاهش تولید داشتیم که این امر می‌تواند ناشی از بازنشر عنوان‌های پیشین باشد. 

وی اظهار کرد: عوامل متعددی دیگری هم می‌توانند منجر به این امر شوند که باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرند اما یکی از دلیل‌های این موضوع می‌تواند افزایش بهای کتاب باشد. 

صالحی گفت: هر صفحه کتاب در مقایسه با سال گذشته حدود 28 درصد افزایش قیمت داشته است که البته در مقایسه با تورم سایر کالاها چندان هم زیاد نیست. 

وی بیان کرد: در مجموع روند کمّی تولید کتاب خوب است. در بخش کیفی نیز می‌توان بحث کرد گرچه تولید در حوزه‌های مختلف از علوم انسانی و فنی گرفته تا علوم اسلامی و کودک و نوجوان قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست و آمارها در این زمینه روشن است. 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همچنین طی سال‌های اخیر تعداد کتابفروشی‌ها کاهش یافته است؛ صاحبنظران، کارشناسان و فعالان این عرصه باید از فرصت‌هایی مانند دهمین نمایشگاه کتاب اردبیل برای آسیب‌شناسی و تبادل‌نظر برای رفع مشکلات استفاده کنند. 

این نمایشگاه که دهمین نمایشگاه کتاب استان اردبیل نیز هست، با حضور 300 ناشر و ارائه 30 هزار عنوان کتاب در 150 غرفه برپاست و برای آن 300 میلیون تومان بُن یارانه‌ای خرید کتاب در نظر گرفته شده است.

برگزاری جشن کودک و خانواده، نقد و بررسی مطبوعات محلی، گردهمایی کتابداران مساجد، مراسم شب شعر، رونمایی کتاب، نشست‌های تخصصی و ایستگاه سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است. 

دویست و شصت و ششمین نمایشگاه استانی کتاب (اردبیل) تا 22 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اردبیل میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط