پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
دیدار مسئولان شهری با مسئولان کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف کشور

مهم‌ترین اخبار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دیدار سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان با معاونت سیاسی و امنیتی استانداری این استان، دیدار فرماندار قشم با مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان، بازدید مسئولان شهری ارومیه ازکتابخانه مرکزی این شهر و اخباری از سایر شهرهای کشور اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مهم‌ترین اخبار از کتابخانه‌های عمومی نقاط مختلف کشور به شرح زیر ارائه می‌شود:
 
اصفهان؛ رسیدن به جامعه آرمانی در بحث مطالعات
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان با حضور در دفتر معاونت سیاسی و امنیتی استانداری با رسول یاحی دیدار و در مورد مسائل مربوط به کتابخانه های عمومی گفت‌وگو کرد.

رسول یاحی در این دیدار ضمن اشاره به لزوم توجه به کتابخانه ها و کتابخوانی افزود: مسئولان و مردم باید همه همت و تلاش خود را برای رسیدن به جامعه آرمانی در بحث مطالعه به کار گیرند.

وی همچنین در ادامه بر ضرورت برگزاری مفید و موثر جلسات انجمن کتابخانه های عمومی استان، شهرها و بخش ها و نیز تلاش شهرداری‌ها در انجام وظایف قانونی خود در قبال کتابخانه های عمومی تاکید کرد.

مسعود سالک در این دیدار ضمن ارائه گزارش از فعالیت‌های اداره کل کتابخانه ها، مهمترین برنامه این اداره کل را تلاش برای ارتقای شاخص های فرهنگی کتابخانه های عمومی استان در کشور عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با تاکید بر لزوم همراهی و همکاری شهرداری ها در اجرای وظایف قانونی خود در قبال کتابخانه های عمومی، حمایت مسئولان اجرایی در پیگیری این موضوع را بسیار ضروری و با اهمیت توصیف کرد.
 
هرمزگان؛ تلاش استانداری برای رفع مشکلات کتابخانه‌ها
عزت کمال‌زاده فرماندار قشم در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان برای بررسی مشکلات و رفع موانع پیشرفت کتابخانه در قشم گفت: از برنامه های مهم و ضروری در قشم اهمیت به جایگاه والای کتابخانه و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: ارائه خدمات فرهنگی از طریق کتابخانه‌ها به عموم شهروندان از برنامه‌هایی است که نیازمند توجه و گسترش خدمات و فعالیت‌ها و پوشش حداکثری در این شهرستان است و فرمانداری قشم تمام سعی و تلاش خود را خواهد کرد تا مشکلات و موانع راه کتابخانه‌های عمومی در قشم رفع و علاقه‌مندان به راحتی نیاز مطالعاتی خود را رفع کنند.

وی تاکید کرد: فرمانداری قشم با اعتقاد به جایگاه ویژه کتابخانه‌ها در ارتقاء فرهنگ عمومی و دانش علمی جامعه نهایت سعی و تلاش خود را برای هماهنگی و استفاده از ظرفیت دیگر دستگاه‌های دولتی برای کمک به توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه مفید انجام خواهد داد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان نیز در این نشست ضمن قدردانی از همکاری های فرماندار قشم گفت: اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قشم با همکاری و تعامل با فرمانداری می تواند خدمات خوبی را از طریق کتابخانه های عمومی به عموم شهروندان ارائه دهد.

زینلی تختی افزود: شهرستان قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس با جمعیتی در حدود 100هزار نفر، در حال حاضر دارای چهار باب کتابخانه عمومی نهادی و یک کتابخانه مشارکتی است.
 
آذربایجان‌غربی؛ اختصاص فضای تبلیغات شهری برای کتاب
محمدرضا علیزاده امام‌زاده، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ارومیه به همراه مهران حاجی‌لو، نائب رئیس کمیسیون عمران این شورا ضمن بازدید ازکتابخانه مرکزی ارومیه با مسئولان آن دیدار و گفت‌وگو کردند. 

محمدرضا علیزاده امام‌زاده کتابخانه مرکزی ارومیه را یکی از مفاخر فرهنگی استان عنوان کرد و گفت: به منظور تبلیغات گسترده در خصوص کتاب، کتابخوانی، معرفی کتاب و... هر ماه سه سازه در سطح شهر برای نصب بنر در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار داده خواهد شد.

علیزاده امام‌زاده در بازدید از بخش نسخ خطی این کتابخانه نیز یادآور شد: این بخش سرمایه ملی بوده و به منظور مراقبت از این گنجینه عظیم و حفظ آثار برای آیندگان، تهیه دستگاه آفت زدا برای بخش اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه ضروری است.

اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه در این دیدار با توجه به اهمیت تامین نیاز گروه های خاص، تامین هزینه‌های پستی بخش نابینایان کتابخانه مرکزی را تقبل کردند.
 
یزد؛ برگزاری دومین جلسه هم‌اندیشی کتابداران اردکان 
دومین جلسه هم‌اندیشی کتابداران شهرستان اردکان در سال جاری، با هدف ارتقای سطح کیفی کتابخانه‌ها و بررسی موانع و مشکلات موجود، در کتابخانه عمومی آیت‌الله فاضل اردکان برگزار شد.

حسین پایدار، رئیس اداره کتابخانه‌های اردکان، در ابتدای این جلسه ضمن تشکر از تلاش‌های همکاران خود در 6 ماهه نخست سال جاری، گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در راستای ارتقای سطح کیفی و افزایش میزان عضویت کتابخانه‌های شهرستان ارائه داد.

وی با تشریح بخشنامه جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی در خصوص کاهش ساعت کار همکاران خانم در شیفت عصر کتابخانه‌ها، از همکاران خود خواست ضمن اجرای دقیق آیین‌نامه‌های اداری نهاد، معایب و مزایای بخشنامه اخیر نهاد را نیز به اداره کتابخانه‌های نهاد منعکس کنند.

پایدار همچنین آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس را فرصت مناسبی برای پویایی بیشتر کتابخانه‌ها دانست و ارائه خدمات متنوع و مطلوب به دانش‌آموزان و دانشجویان را خواستار شد.

در ادامه این جلسه، کتابداران شهرستان اردکان به ارائه نظرات و بیان مشکلات کتابخانه‌های متبوع خود پرداختند.
 
یزد؛ احداث کتابخانه نیاز جدی دانش‌آموزان، حوزویان و دانشگاهیان
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد سلیمانی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بافق عنوان کرد: بافق شهری دانشگاهی و حوزوی است و هم‌اکنون 2 حوزه علمیه خواهران و برادران و همچنین 3 واحد دانشگاهی در این شهرستان دایر است، ولی کتابخانه‌های بافق در شان این جامعه گسترده علمی و فرهنگی نیست.

سیدمهدی طلایی‌مقدم، فرماندار بافق نیز با اشاره به اینکه وضعیت کتابخانه‌های این شهرستان به لحاظ کمی و کیفی به هیچ وجه شایسته مردم آن نیست، عنوان کرد: شهرستان بافق نیاز مبرم به یک کتابخانه استاندارد و باکیفیت دارد و در صورت طی مراحل اولیه اخذ مجوز و طراحی فاز نخست اجرا، شهرستان آمادگی اختصاص زمین مناسب و تامین بخش اعظمی از بودجه ساخت کتابخانه را از طریق بخش خیّری دارد.

علی ملاعباسی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد نیز در این جلسه با اشاره به این‌که کتابخانه‌های بافق نیاز به بازسازی زیربنایی دارند، اظهار کرد: ساخت کتابخانه از طریق بودجه‌های دولتی تنها از طریق ردیف عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان‌پذیر است که پس از تملک زمین و ساخت کتابخانه توسط ادارات راه و شهرسازی، در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

در پایان جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بافق مقرر شد جلسه‌ای با حضور کارشناسان عمرانی فرمانداری شهرستان و ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعلام‌نظر در خصوص تعمیرات اساسی کتابخانه محمد مفیدی بافق و برآورد هزینه‌های تعمیر این کتابخانه، برگزار شود.

همچنین با تصویب اعضای انجمن مقرر شد دهیاری‌های شهرستان مکان‌های مناسب و واجد استانداردهای لازم را برای راه‌اندازی کتابخانه‌ روستایی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اعلام کنند. همچنین اختصاص مبلغ 200 میلیون ریال از سوی شرکت سنگ‌آهن بافق برای خرید کتاب‌های موردنیاز کتابخانه‌های عمومی سطح شهر و کتابخانه‌های مدارس، از دیگر مصوبات جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بافق بود.
 
خوزستان؛ افتتاح بخش کودک کتابخانه عمومی شهید مطهری
با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، فرماندار رامشیر، بخشدار مرکزی، شهردار رامشیر، فرماندهان نظامی و انتظامی و دیگر مسئولان این شهرستان، بخش کودک کتابخانه عمومی شهید مطهری رامشیر افتتاح شد.

منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در این مراسم ضمن اشاره به برنامه های بلند مدت این اداره کل و تمرکز بر خانواده محور کردن کتاب و کتابخوانی و توجه ویژه به کودکان و نوجوانان، گفت: در حال حاضر 157 کتابخانه عمومی نهادی استان دارای منابع کودک و نوجوان و در 90 کتابخانه نیز بخش مستقل کودک و نوجوان وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر فضای بخش های کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی خوزستان بیش از دو هزار و 400 مترمربع است که تعداد هزار و 200 صندلی کودک، 500 قفسه کتاب و 320 میز کودک در این بخش ها موجود است و ما معتقدیم با تدوین برنامه ای مدون می توانیم بخش های کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی استان را تقویت کرده و ضمن جذب حداکثری به نیازهای نسل جدید نیز پاسخ دهیم.

رستمی در پایان گفت: بخش کودک کتابخانه عمومی شهید مطهری رامشیر که قبلاً 25 متر مربع بوده است با استقبال خوب کودکان و نوجوانان عضو این کتابخانه به 60 متر مربع گسترش پیدا کرده که ان شاء الله با برنامه های متنوع همکاران من در این کتابخانه، شاهد استقبال و رونق کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان رامشیری خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها