شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
دلیل استعفایم احترام به آیین‌نامه جایزه کتاب سال و ادامه فعالیت‌های علمی است/ دوستی من با مدیران خانه کتاب مثل گذشته محکم است

نجفقلی حبیبی حاشیه‌سازی برخی رسانه را مبنی بر این‌که «استعفایش به دلیل نزاع و کدورتی است که در خانه کتاب با وی رُخ داده» تکذیب کرد و گفت: تنها به دلیل احترام به آیین‌نامه جایزه کتاب سال و پرداختن به فعالیت‌های علمی خود که از گذشته در دست دارم، تصمیم به استعفا گرفتم.

حبیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذرماه سال 1392 بود که با نهایت بزرگواری، بنده را به عنوان دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. از همان زمان دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران وی در مجموعه خانه کتاب با نهایت لطف نسبت به بنده برخورد کردند. 

وی ادامه داد: بعد از مدتی که در این سمت به فعالیت پرداختم، اواسط مردادماه سال جاری بود که نامه‌ای را به صورت حضوری به دکتر صالحی تقدیم کردم. در این نامه از ایشان خواسته بودم که به دلیل کارهای علمی سنگینی که در حوزه نسخ خطی در دست دارم، اجازه دهند بنده از سمت دبیر علمی جایزه کتاب سال استعفا دهم.

حبیبی اظهار کرد: آن موقع، استدلال بنده از استعفایم فقط موضوع کارهای علمی‌ام بود اما بعدها که آیین‌نامه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را مشاهده کردم متوجه شدم که اصلاً دبیر علمی این جایزه فقط برای یک سال می‌تواند این سمت را بر عهده بگیرد. بنابراین، احترام به آیین‌نامه نیز مزید بر علت استعفایم شد.

وی افزود: تعیین پروسه زمانی یک ساله برای دبیری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بسیار کار پسندیده‌ای است چرا که سبب گردش اهالی فرهنگ و نخبگان و مدیریت‌ها می‌شود و زمینه انتقال تجربیات صاحبنظران را فراهم می‌کند. 

حبیبی توضیح داد: در این راستا  17 شهریور رسما با دکتر صالحی برای استعفایم صحبت کردم. ایشان به رغم میل باطنی‌شان و مقاومت از اِعمال این استعفا، در نهایت توافق کردند که یک فرد دیگر این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

وی ضمن تکذیب حاشیه‌هایی که برخی رسانه‌‌ها درباره علت استعفایش ساخته و پرداخته بودند تصریح کرد: این استعفا خواسته خود بنده بود و هیچ مسئله دیگری برای برکنار رفتن من از این سِمَت وجود نداشته است. آقایان هم در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم در مجموعه خانه کتاب در این مدت که مسئولیت دبیری جایزه کتاب سال را برعهده داشتم، در نهایت بزرگواری برخورد کردند و به‌رغم حاشیه‌‌هایی که برخی رسانه‌ها به آنها پرداخته‌اند، دوستی ما با این مجموعه همچنان محفوظ و محکم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها