آیاتی که نویسنده کتاب «موعود آخرالزمان در قرآن» به آنها میپردازد، در سورههای بقره، آلعمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، انفال، توبه، یونس، هود، ابراهیم، اسراء، انبیاء، حج، نور، نمل، قصص، لقمان، سبأ، زخرف، فتح، ذاریات، الرحمن، حدید، مجادله، صف، ملک، تکویر و عصر قرار دارند.
در بخشی از این کتاب که به آیات دوم و سوم سوره بقره درباره موعود آخرالزمان اشاره شده آمده است:
"(ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ (2) الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ ﴿3﴾؛ آن کتاب بلندمرتبهای است که شک و تردیدی در آن راه ندارد و مایه هدایت پرهیزکاران است. آنان که به غیب، ایمان آورده و نماز را به پا میدارند و از آنچه به آنان روزی دادیم انفاق میکنند).
آنچه در این آیه کریمه مورد توجه است، واژه ارزشمند «ایمان به غیب» است. غیب یعنی هر چیزی که از حواس ظاهری ما دور باشد. یکی از مصادیق بارز و روشن ایمان به غیب، ایمان به وجود مبارک و قیام حضرت ولیعصر علیه السلام و غیبت و ظهور آن حضرت در آخرالزمان است. چه بسا که اگر روایتی هم در این باب نداشتیم و شرح و بیانی هم از خاندان پیامبر صلیالله علیه و آله نبود، خود میتوانستیم این مقدار را درک کنیم، چه رسد که از مخازن وحی الهی روایت بلکه روایاتی هم وارد شده است.
شیخ صدوق رحمةالله علیه از داود بن کثیر رقی نقل کرده که امام صادق علیهالسلام درباره فرموده خداوند: «هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ. الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» فرمودند: «من اقر بقیام القائم انه حق؛ ایمان آورنده به غیب، کسی است که اقرار به قیام قائم کند و معترف به حقانیت او باشد."
در بخش دیگری از کتاب «موعود آخرالزمان در قرآن» آیات پنجم و ششم سوره قصص مورد بررسی قرار گرفته که قسمتی از آن به این شرح است:
"وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ﴿5﴾ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا کَانُوا یَحْذَرُونَ ﴿6﴾؛ ما اراده داریم بر آنان که در زمین به استضعاف کشیده شدند منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حکومت آنان را بر زمین، مسلم و بدون منازع گردانیم و به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را از آن (مخالفانشان) بیم داشتند نشان دهیم.
این آیه نیز انطباق کامل بر حضرت ولیعصر علیهالسلام دارد، حتی آیه دوم که از فرعون و هامان اسم میبرد با آن منافاتی ندارد زیرا حضرت علی بن الحسین علیهالسلام میفرماید: «والذی بعث بالحق بشیرا و نذیرا ان الابرار منا اهلبیت و شیعتهم بمنزلة موسی و شیعته و ان عدونا و شیعتهم بمنزلة فرعون و اشیاعه؛ سوگند به آن کسی که محمد را به حق فرستاد تا بشیر و نذیر از برای مردم باشد نیکان از ما اهلبیت و پیروان آنان به منزله موسی و پیروان او میباشند، و دشمنان ما و پیروان آنها به منزله فرعون و پیروان او هستند». بنابراین در امت نیز، در برابر موسای زمان حضرت ولیعصر عجلالله تعالی فرجه، فرعون و هامان قرار دارد."
کتاب موعود آخرالزمان در قرآن نوشته آیتالله علی کریمی جهرمی به همت انتشارات مسجد مقدس جمکران،تابستان امسال(1393)با شمارگان 1000 جلد و به قیمت 3500 تومان در 120 صفحه چاپ و روانه بازار شده است.
نظر شما