جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۱
نوحه‌خوانی در همدان، گلستان و سمنان چگونه است؟

متین رضوان‌پور، مولف مجموعه سه جلدی «نوحه‌خوانی» کوشیده است تا در این کتاب‌ها نوحه‌خوانی در استان‌های همدان، گلستان و سمنان را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات خیمه در یک مجموعه سه جلدی نوحه‌خوانی در استان‌های همدان، گلستان و سمنان را منتشر کرده است. 

جلد نخست این مجموعه با عنوان «نوحه‌خوانی در همدان» با آوانگاری علی شادکام صورت گرفته است. 

در بخشی از مقدمه مولف بر این اثر آمده است:‌ "موسیقی به کار رفته در این شهر منطبق با ردیف دستگاه ایرانی بوده و بیشترین سهم تعداد 94 نوحه ضبط‌ شده این منطقه به آواز ابوعطا با هجده، آواز دشتی با هفده و دستگاه‌های همایون و چهارگاه هر کدام به چهارده نمونه می‌رسد که البته نمونه‌های اجراشده در دو دستگاه نیز در 72 نمونه برگزیده این کتاب آورده شده است."

نوحه حضرت فاطمه (ص)، نوحه امام علی (ع)، نوحه امام حسن مجتبی (ع)، نوحه حضرت مسلم، نوحه‌ حضرت علی اکبر (ع) و ... از جمله سرفصل‌های اصلی این کتاب است. 

کتاب دیگر این مجموعه با عنوان «نوحه‌خوانی در سمنان» با آوانگاری محمدباقر زینالی انجام شده است. 

مولف در مقدمه کتاب می‌نویسد: « این شهر دارای بکرترین الحان مذهبی در انواع مختلف و با پیشینه طولانی است که مانند دیگر نقاط ایران در معیارهایی چون فواصل، گردش نغمات، ریتم و... منطبق با ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی می‌باشد. محتوای نغماتی این کتاب شامل 72 نمونه برگزیده از نوحه‌خوانی اصیل این شهر از بین 267 نمونه ضبط‌ شده در اسفندماه سال 1390 است که معیار انتخابشان در ابتدا اصالت نغماتی و در ادامه تنوع الحان، اوزان و راویان آن‌هاست.»

نوحه‌های وقایع شام و اربعین، نوحه حضرت رقیه (ع)، نوحه‌های پایان مجالس، نوحه‌خوانه خولی، نوحه‌های شب عاشورا و ... سرفصل‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند. 

کتاب «نوحه‌خوانی در گلستان» سومین جلد از این مجموعه است. آوانگاری این اثر نیز مانند جلد دوم آن توسط محمدباقر زینالی انجام شده است. 

در بخشی از مقدمه مولف در این اثر می‌خوانیم: «یکی از متداول‌ترین انواع موسیقی در استان گلستان موسیقی مذهبی است و از پرکاربردترین انواع آن نوحه‌خوانی است که در تمامی شهرستان‌های این استان اجرا می‌شود. به دلیل کثرت قومیت‌ها، شاهد انواع گوناگونی از نوحه‌خوانی‌های اصیل در این منطقه هستیم که موسیقی نهفته آن نیز به مانند دیگر نقاط ایران در اصل بر اساس ردیف دستگاهی است."

نوحه‌های حرکت کاروان از کربلا، نوحه‌های اربعین، نوحه‌ امام رضا (ع)، نوحه حضرت زینب (س) و ... از جمله سرفصل‌هایی است که می‌توان در این کتاب به آن اشاره کرد.

هریک از کتاب‌های این مجموعه سه جلدی نوشته متین رضوان‌پور با شمارگان هزار و 500 نسخه به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات دعبل خزاعی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها