سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
مرتضي جوادی آملی: «رساله الولایه» بیانگر معرفتی صحیح حول عرفان ناب حقیقی است

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی با بیان این‌که عرفان، دانش باطنی است و سایر دانش‌ها ظاهری‌اند، گفت: عرفان نزدیک‌ترین دانشی است که می‌تواند خود را به قرآن نزدیک کند و «رساله الولایه» تنها کتاب نیست بلکه یک جریان معرفتی صحیح حول عرفان ناب حقیقی است که از هر شائبه‌ای محفوظ است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی در آیین رونمایی از کتاب «رساله الولایه» اثر علامه طباطبایی با تحریر آیت‌الله جوادی آملی طی سخنانی گفت: یکی از مهم‌ترین مسایلی که امروز باید درباره آن سخن گفت حقیقت بزرگ و والای قرآن است. 

وی رونمایی از رساله «الولایه» را برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هویت‌ساز دانست و افزود: کتابخانه ملی ایران اسناد فاخری دارد اما زمانی که سند عالی را در حوزه قرآن، عرفان و ولایت آن هم از شخصیتی مانند علامه طباطبایی رونمایی می‌کند راه قوی‌تری را در این ساحت پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: وجود این گونه آثار برای کتابخانه ملی هویت‌ساز است و شخصیت یک مرکز را تعالی می‌بخشد. 

فرزند آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش به عنوان رساله الولایه اشاره کرد و ادامه داد: حقیقت ولایت برترین و والاترین امری است که در حوزه معارف ما تعریف می‌شود. ولایت، باطن رسالت، نبوت، امامت و قرآن است. 

وی با بیان این‌که راهیابی به حقیقت ولایت کار آسانی نیست، یادآور شد: علوم حوزوی دون این هستند که از ولایت سخن بگویند و تنها دانشی که می‌تواند پرده از این حقیقت بردارد و آن را تفسیر کند وحی است. 

به گفته وی، وحی حقیقت باطنی است که در کتب و صحف آسمانی ظاهر می‌شود و قرآن بزرگترین وارث آن است. تنها قرآن است که می‌تواند از ولایت سخن بگوید و حقیقت آن را آشکار سازد. 

جوادی آملی با بیان این که عرفان امکان راهیابی به وحی را فراهم می‌کند، افزود: عرفان دانش باطنی است و سایر دانش‌ها ظاهری‌اند. عرفان نزدیک‌ترین دانشی است که می‌تواند خود را به قرآن نزدیک کند چراکه معناهای عمیق قرآن فراتر از آن است که عرفان آن را تفسیر کند. با وجود این تلاش عارفان در راه دستیابی به این معرفت، ارزشمند است. 

وی تاکید کرد: علامه طباطبایی با تدوین رساله الولایه فضا را برای راهیابی باطنی به ولایت و قرآن باز می‌کند. 

جوادی آملی عرفان را دانشی شکوهمند عنوان کرد و افزود: این دانش از لغزش و اشتباه دور نیست و انسان‌های بسیاری وجود داشتند که برای دستیابی به باطن حقیقت حرکت کردند اما دچار لغزش شدند. بنابراین اگر عرفان بخواهد در مسیر مستقیم و بی‌شائبه قرار گیرد باید به دست انسان‌هایی ارابه شود که بر اساس قرآن، خود معیارند و می‌توانند دانشی عرضه کنند که فضای علمی در آن وجود داشته و از خطیئه عملی به دور باشد. 

هنر علامه طباطبایی در تدوین این رساله است 
فرزند آیت الله جوادی آملی همچنین گفت: علامه طباطبایی با تدوین این رساله مسیر ناب عرفان را آن‌گونه که هست ارایه کرده و در واقع هنر علامه در تدوین این رساله است. عالمان و حکیمان بسیاری بودند که عرفان را تدریس کردند چراکه کار دشواری نیست اما تدوین رساله عرفانی که مبتنی بر منابع اصیل دینی، کتاب، سنت و چارچوب های علم شکوهمند عرفان باشد کار دشواری است. 

وی تاکید کرد: این یک کتاب نیست بلکه یک جریان معرفتی صحیح حول عرفان ناب حقیقی است که از هر شائبه‌ای محفوظ است. بنابراین رساله الولایه از شائبه‌های موجود در عرفان‌های دروغین مصونیت دارد. 

به گفته جوادی آملی، امروز اگر در کشور ما و سایرکشورهای دیگر عرفان‌های ناصواب وجود دارد، به دلیل دوری از حقیقت عرفان است و این که کتاب‌های اصیل در اختیار مخاطبان نیست. آثاری مانند رساله الولایه می‌تواند مایه فخر کتابخانه‌ها و مراکز دانشگاهی و پژوهشی باشد. 

وی با بیان این که رساله الولایه فضای بازی را برای محققان حوزه عرفان ایجاد می‌کند گفت: این در حالی است که برخی آثار برای محققان محدودیت و قیودی ایجاد می‌کند اما این اثر فضای عرفانی را برای پژوهشگران باز می‌کند. 

وی در بخش پایانی سخنانش به انتخاب لقب «شمس الوحی تبریزی» برای علامه طباطبایی از سوی آیت‌الله جوادی آملی اشاره کرد و گفت: لفظ شمس الوحی نشان می‌دهد که اگر فردی مانند علامه از ولایت سخن بگوید ریشه در قرآن و وحی دارد.

سید رضا صالحی امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن ابراز خشنودی از برگزاری این مراسم درباره امکانات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: در آرشیو ملی سازمان 69 مخزن وجود دارد که 200 میلیون برگ سند در آن نگهداری می‌شود. در کتابخانه ملی ایران نیز با زیربنای 100 هزار مترمربع و 16 مخزن، 7/2 میلیون جلد کتاب نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در کتابخانه ملی 38 هزار جلد نسخه خطی وجود دارد که میراث مکتوب و معنوی ماست و روح انسان با دیدن این نفایس احساس شعف می‌یابد.

صالحی امیری در پایان به افتتاح مجموعه اندیشگاه در این سازمان اشاره کرد و گفت: این مجموعه به صورت سازمانی فعال شد و میزبان جلسات نقد و بررسی، رونمایی از کتب، کرسی‌های آزاد اندیشی و ... است.

آيين رونمايي از كتاب «رساله الولایه» اثر علامه طباطبایی با تحریر آیت‌الله جوادی آملی شامگاه 23 تیرماه با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی فرزند آیت‌الله جوادی آملی، حجت‌الاسلام احمد احمدی، رییس سازمان انتشاراتی سمت، محمد رجبی دوانی، رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، سید رضا صالحی امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعی دیگر از مسوولان در سازمان آرشیو ملی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها