یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳
رهبر معظم انقلاب: شاعران پاسداران هویت فرهنگی ملت هستند

رهبر معظم انقلاب به بهانه شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) با شاعران دیدار کردند. ایشان در جمع شاعران گفتند که وظیفه اصلی شعر، حضور و اثرگذاری بر خلوت ذهن، دل انسان‌ها و حمایت از مظلومان است و شاعران پاسداران هویت فرهنگی ملت هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شب ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام،  جمعی از اهالی شعر و استادان زبان و ادب فارسی و چند شاعر پارسی‌گو از کشورهای تاجیکستان، هندوستان، افغانستان و پاکستان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و توصیه به بهره‌گیری از نسیم معنوی و قدسی شب‌های قدر، کارکرد اولیه و طبیعی شعر را پاسخگویی به افکار، احساسات و دلتنگی‌های شاعر دانستند و گفتند: وظیفه اصلی شعر، عبارت است از حضور و اثرگذاری بر خلوت ذهن، دل انسان‌ها و تغذیه فکری مخاطبان.

ایشان در ادامه سخنانشان درباره تلاش برخی شیاطین برای ورود به این خلوت فکری توضیح دادند:  وظیفه شاعر این است که مانند شاعران بزرگ تاریخ فارسی، با ورود هنرمندانه به این محدوده، خلوت مخاطبان خود را با معنویات و با دمیدن روحیه امید، نشاط و تحرک و پیشرفت به غنا برساند و عناصر هویت حقیقی ملت را  تقویت کند.

رهبر معظم انقلاب همچنین درباره کارکرد اجتماعی شعر افزودند: مشخصه‌های فرهنگی و مزیت‌های فرهنگی، سازنده هویت فرهنگی یک ملت هستند و شعر نیز باید پاسدار این هویت ملی باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توضیح درباره اهمیت هویت فرهنگی، یادآور شدند: هویت فرهنگی یعنی عقلانیت معنوی و خرد جمعی که اصل و منشأ حیات و امتیازات یک ملت است و انقلاب اسلامی و امام بزرگوار ما نیز ساخته و پرداخته همین هویت فرهنگیِ برخاسته از حکمت و اندیشه های والا هستند.

رهبر انقلاب پاسداری هویت فرهنگی را زمینه‌ساز احساس وظیفه برای مقابله با تهاجم آشکار دشمن به هویت ملی خواندند و گفتند:  برخی  اصل تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده علیه هویت اسلامی و هویت فرهنگی را با وجود نشانه‌های آشکار آن نمی‌بینند اما شاعر با روح هنری و نگاه تیزبین و دغدغه‌مند خود، به دفاع از این هویت برمی‌خیزد.

ایشان در ادامه با یادآوری واقعیت‌های تلخ دنیای امروز نظیر دست‌اندازی قدرت‌ها به استقلال، ثروت و معنویت ملت‌ها با سلطه تبلیغاتی، به رویدادهای غزه اشاره‌ای داشتند و تصریح کردند: گاهی برای کشته شدن یک حیوان در گوشه‌ای از دنیا، جنجال تبلیغاتی به راه می‌اندازند اما تهاجم اخیر به غزه و کشته شدن بیش از 100 تن که اغلب آنان نیز کودکان معصوم و مظلوم هستند، نه تنها برایشان اهمیتی ندارد بلکه آمریکا و انگلیس از این حملات حمایت می‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: واقعیت امروز دنیا، حمایت سلطه‌گران از پلشتی‌ها و فساد است که در خدمت منافعشان باشد و در مقابل، با هر پاکی و قداستی است که با منافعشان سازگاری نداشته باشد، به‌طور وحشیانه برخورد و معارضه می‌کنند.

ایشان همچنین سوالی را مبنی بر این که شاعرِ برخوردار از شعور و درک و فهم و قدرت بیان، چه تکلیفی در قبال واقعیات تلخ و دردناک دارد؟ مطرح کردند و در پاسخ به آن گفتند: شاعر باید با برخورداری از این امتیازات که در واقع نعمت و حجت الهی است، به یاریِ مظلوم بشتابد و حقیقت را با شعر خود نشان دهد.

رهبر انقلاب در پایان با اظهار خرسندی از پیشرفت‌های کاروان شعر کشور به ویژه شعر شاعران جوان و شعر انقلاب اسلامی افزودند: شرط اصلی ماندگاری و اثرگذاری شعر، علاوه بر مفهوم و مضمون خوب، برخورداری از ترکیب و شاکله هنری است.

در این مراسم تعدادی از شاعران جوان و پیشکسوت نیز شعرخوانی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط