یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
گوديني: نشریات کتاب‌ ماه از ایده‌های اولیه‌شان دور شدند

داستان نویس شایسته تقدیر جایزه ادبی جلال آل احمد معتقد است که مطالب کتاب هفته و کتاب‌های ماه در سال‌های اخیر دربرگیرنده نقدهای فاقد منطق نقدنویسی و اغلب بی‌محتوا بوده است و این نشریات از ایده‌های ابتدای تاسیس خود دورماندند.

محمد علی گوديني به خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: سال‌هاست كه «كتاب ماه» و نشريه «كتاب هفته» به دستم نمي‌رسد، اما اين نشريات را در سال‌هاي آغازين فعاليتشان مي‌خواندم. البته در سال‌های اخیر جسته، گريخته مطالب يا نقدهايي را در اين نشريات مي‌دیدم که فاقد هر گونه منطق نقد است و نويسنده بيشتر مطلب را كش مي‌دهد تا صفحات مجله را پر كند.

اين نويسنده افزود: ضروري است كه اهل قلم نقدهاي منصفانه و مستحكم را بخوانند تا به موضوعات مختلف هنري و ادبي اشراف داشته باشند. مديران قبلي خانه كتاب عمدتاً طرح‌هايي را ارايه مي‌كردند كه عملي نبود. خانه كتاب مي‌تواند با ناشران و دست‌اندركاران حوزه نشر گفت‌وگو كند و مشاوران زبده‌اي در اين زمينه به كار گيرد.

گوديني اضافه كرد: ناشري كه سودجو نباشد به فكر مشكلات نويسنده و شاعر است اما در نقطه مقابل ناشري كه فقط به جيب خودش فكر مي‌كند، تره هم براي اهل قلم خرد نمي‌كند. فراموش نكنيم كه هر روز نوشتن براي جوانان سخت‌تر مي‌شود.

نویسنده شایسته تقدیر جایزه جلال آل احمد اضافه کرد: جوانان معمولاً اطلاعات خود را از اينترنت مي‌گيرند اما بايد در اين میان به فكر كتاب هم بود. در دوره‌هاي قبلي خانه كتاب اغلب برنامه‌هايي كه از بدو تاسیس نشریات تعيين شده بود به هم خورد و همين امر در بسیاری اوقات سبب سردرگمي اهل قلم شد.

وي اضافه كرد: اميدوارم در مديريت جديد خانه كتاب امتيازاتي براي كتاب خوب و توزيع درست كتاب در نظر بگيرند تا آثار درخشان بهتر در جامعه ديده شود.

گودینی متولد 1335 شهرستان كنگاور استان كرمانشاه و داستان‌نويس است.

رمان «تالار پذيرايی پايتخت» وی در سال 1388 از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسيد و کتاب شایسته تقدیر دومین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد شد. 

«سيلاب»، «لبخند تلخ»، «دستی بر آسمان» و «روز سی‌و‌چهارم» از دیگر آثار منتشر شده او هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط