شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
امیرزاده: پُست با سود حداقلی، به شبکه توزیع کتاب کمک کند

مشاور فرهنگی، علمی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش اداره پُست در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: ضرورت دارد شبکه‌های فرادستی مانند پُست با در نظر گرفتن سود حداقلی، به فرایند توزیع کتاب کمک کنند.

همایون امیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصاد نشر و سامان نیافتن منطقی و درست شبکه توزیع کتاب در کشور، ضرورت دارد شبکه‌های فرادستی مانند پُست با نگاه سود حداقلی، در فرایند توزیع کتاب نقش آفرین باشد.

وی با بیان این‌که در وضعیت فعلی اقتصاد نشر، تعرفه‌های پُستی نمی‌توانند پاسخگوی مناسبی برای این دغدغه‌ها باشد، گفت: لازم است تعرفه‌ها برای کالاهای فرهنگی به‌ویژه کتاب در بخش پُست در نظر گرفته شود؛ این موضوع اگر فراگیری داشته باشد، می‌تواند بخشی از دغدغه‌های به‌حق و درست اقتصادی پُست را نیز حل کند.

مشاور فرهنگی، علمی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به این‌که در بخش پُست، انحصار حاکمیتی وجود دارد، فعال شدن بخش‌های خصوصی در این حوزه می‌تواند به طور شایانی کمک کند. چنان‌که در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد بودیم،  بخش‌های خصوصی کالارسان که علاقه‌مند به ورود به حوزه نشر هستند، به ما مراجعاتی داشتند و اکنون نیز این مراجعات و گفت‌وگوها برای تسهیل فرایند توزیع کتاب در کشور ادامه دارند.

امیرزاده در پاسخ به این پرسش که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسهیل فرایند توزیع کتاب در کشور چه اقداماتی اندیشیده است؟» گفت: سیاستگذاری‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر بر دخالت کمتر در تصدیگری‌ها در امور ناشران است.

وی ادامه داد: معتقدیم که موضوع شبکه توزیع و ارسال مرسولات ناشران، یک موضوع صد در صد صنفی و مرتبط با اتحادیه و صنوف نشر است. از این منظر علاقه‌ نداریم که در حوزه کارهای اجرایی پُست و ناشران ارتباط مستقیم داشته باشیم. اما به عنوان حلقه واسط میان ناشران و سایر مجموعه‌های حاکمیتی نظیر پُست، خودمان را مسوول می‌دانیم که شرایط را به‌گونه‌ای تسهیل کنیم تا مجموعه کاربران مرتبط با حوزه نشر بتوانند نهایت استفاده را از ظرفیت‌های حاکمیتی به عمل آورند.

مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این راستا اگر در فرایند زمانی به این نتیجه رسیدیم که امکان کاهش هزینه‌های مرسولات پُستی وجود ندارد و تعرفه‌های بالای پُستی جوابگوی نیاز شبکه توزیع ناشران نیست، بدون تردید نگاه و حرکت به سمت کالارسان‌های بخش خصوصی به عنوان یک توصیه کاری به اتحادیه‌ها و صنوف نشر مورد توجه خواهد بود.

امیرزاده توضیح داد: بدون تردید در این موقعیت برگزاری مناقصه میان بخش خصوصی و دولتی برای کاهش هزینه‌ها و انتخاب مجریان توزیع می‌تواند موثر واقع شود.

وی افزود: همواره تاکید بر این داریم که تشکل‌های نشر می‌توانند با ارتباط مستقیم با شرکت پُست، بخشی از دغدغه‌های خودشان را منتقل کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. چنان‌که اکنون برخی تشکل‌های نشر با اداره پُست قراردادهایی را امضا کرده‌اند و با تدابیری که میان آن‌ها اتخاذ شده است، بخش عمده هزینه‌ها کاهش پیدا کرده‌اند. 

مشاور فرهنگی، علمی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: در هر صورت باید راهکارهای کاهش هزینه‌های تعرفه‌های پُستی را با انتخاب الگوهای مناسب مانند استفاده از لفاف به جای کارتن به منظور کاهش هزینه‌های ارسال کتاب، دنبال کرد.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:
- تعرفه واقعی پست کتاب باید کمتر از یک چهارم هزینه دیگر مرسولات باشد/ اینجا را بخوانید.
- سرنوشت تفاهمنامه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با شرکت پست/ اینجا را بخوانید.
- پایدار: کاهش تعرفه پُستی کتاب در اولویت دولت قرار بگیرد/ هزینه 15 میلیون تومانی فقط برای پست فهرست آثار!/ اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط