سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
کتاب‌های آموزشی قلمزنی به جای جامعیت به کلی‌گویی می‌پردازند

محمد صحرانورد، هنرمند قلم‌زن معتقد است که هنوز کتاب آموزشی جامعی در زمینه قلم‌زنی در ایران تألیف نشده و کتاب‌های آموزشی قلم‌زنی موجود ملغمه‌ای از «تاریخ»، «آموزش» و «معرفی پیشکسوتان» هستند که نویسنده با نادیده گرفتن جزییات هر یک از مباحث در دام «کلی‌گویی» افتاده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  صحرانورد در یادداشتی به بررسی وضعيت نگارش كتاب در حوزه قلم‌زني در ایران پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید. 
 
«با آن که تدوین کتب آموزش قلم‌زنی در ایران با تأخیر بسیار آغاز شد و تعداد کتب آموزشی نیز پاسخ‌گوی نیاز آموزشی امروز ایران نیست، باید اذعان داشت که همان چهار- پنج کتاب نوشته شده نیز تا حد قابل توجهی استانداردهای روز دنیا را نادیده‌ گرفته‌ و تقریباً تمامی آن‌ها از الگوی واحد زیر پیروی می‌کنند: 
-مقدمه‌ای بر تاریخ فلزکاری ایران.
-معرفی ناقص و مبهم آن دسته از فنونی که نویسنده کتاب بر آن تسلط دارد.
-معرفی پیش‌کسوتان قلم‌زنی ایران.

به اختصار می‌توان گفت نویسندگان ما سه موضوع «تاریخ قلم‌زنی»، «آموزش قلم‌زنی» و «معرفی پیشکسوتان قلم‌زنی» را در یک کتاب می‌گنجانند. در این حالت نویسنده چاره‌ای جز نادیده گرفتن جزییات هر یک از مباحث ندارد و در دام «کلی‌گویی» خواهد افتاد. او به جای تشریح مرحله به مرحله فنون قلم‌زنی که هدف اصلی این کتب است، به اجمال به آن دسته از فنونی که مورد علاقه خود او بوده می‌پردازد و اگر هنرآموزی بخواهد از این کتاب‌ها به عنوان خودآموز استفاده کند با منبعی جامع که پاسخ‌گوی نیاز او باشد روبه‌رو نخواهد شد.

همه کتاب‌های آموزشی قلم‌زنی موجود در ایران ملغمه‌ای از «تاریخ»، «آموزش» و «معرفی پیشکسوتان» هستند که تکلیف خواننده نه با تاریخ آن به درستی روشن است و نه از شیوه آموزش آن راه به جایی می‌برد و نه با پیشکسوتان این رشته هنری به شکلی کاربردی آشنا می‌شود.

با نگاهی به کتاب‌های آموزشی هنر قلم‌زنی که در امریکا و برخی کشورهای غربی به چاپ می‌رسد، متوجه می‌شویم که هنوز کتاب جامعی در این زمینه در ایران تألیف نشده است. علاوه بر این ما هنوز  منبع کاملی در مورد تاریخ هنر قلم‌زنی کشورمان نداریم و آثار پیشکسوتان این رشته که قاعدتاً باید بخشی از سرمشق معاصرین باشد فراموش شده‌اند.

بنابر آن‌چه گفته شد پیشنهاد می‌شود مدیریتی بر تألیف این کتب اعمال گردد تا:
-    کتاب‌های آموزشی قلم‌زنی صرفاً بر اصلی‌ترین هدف خود یعنی آموزش قلم‌زنی پاسخ دهند. آن هم نه با تکیه بر آموزش فنونی که نویسنده بر آن مسلط است بل‌که این گونه کتاب‌ها باید تمامی امکانات قلم‌زنی را معرفی کنند.
-    تدوین کتب تاریخ قلم‌زنی ایران به صورت مجزا و توسط پژوهش‌گران حرفه‌ای تاریخ هنر تدوین شوند.
-    پیشکسوتان هنر قلم‌زنی همراه با آثارشان به شیوه‌ای مناسب‌تر و کاربردی‌تر معرفی شوند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها