شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
مطالب علمی خواندنی درباره کنترل صنعتی، دیجیتال و  آنالیز در سه اثر دانشگاهی

سه کتاب «ابزار دقیق و اجزا کنترل صنعتی»، «الکترونیک دیجیتال» و «آنالیز حقیقی» در حوزه فنی و مهندسی، به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بازار نشر عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین جلد کتاب «ابزار دقیق و اجزا کنترل صنعتی» به قلم سیدکمال‌الدین نیکروش، استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در سه بخش اصلی و 17 فصل از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شده است. 

نویسنده در این کتاب کوشیده به بررسی دقیق وسایل اندازه‌گیری کمیت‌های موثری که در سیستم‌های کنترل صنعتی بیشتر مدنظر‌ند، بپردازد. این اثر همچنین به موضوع حلقه کنترل‌ که شامل کنترل‌کننده‌ها،‌ عمل‌‌کننده‌ها و عناصر نهایی به‌طور مبسوط‌ پرداخته است.

مولف در نخستین بخش با عنوان «اندازه‌گیری و انتقال کمیت‌های اندازه‌ گرفته شده» در قالب هفت فصل، موضوع اندازه‌گیری و انتقال کمیت‌های اندازه‌ گرفته شده را بررسی کرده است. در این فصل‌ها به کلیاتی در مورد اندازه‌گیری‌ها،‌ مبدل‌ها و انتقال‌دهنده‌ها،‌ اندازه‌گیری فشار،‌ اندازه‌گیری‌ دبی سیالات،‌ اندازه‌گیری سطح مواد درون‌ مخازن و اندازه‌گیری درجه حرارت اشاره شده است. 

نیکروش در دومین بخش کتاب،‌ به کنترل‌کننده‌ها به‌عنوان یکی از بلوک‌های مهم هر سیستم کنترلی پرداخته است. کنترل‌کننده‌های دو وضعیتی،‌ کنترل‌کننده‌های دیجیتالی،‌ کنترل‌کننده‌های تناسبی همراه با مشتق‌گیری، ‌کنترل‌کننده‌های تناسبی،‌ مشتق‌گیری و کنترل‌‌کننده سیستم‌های دارای تاخیر زمان از مباحث اصلی این بخش از کتاب هستند. 

مولف در این بخش به‌طور جداگانه، به تشریح موضوع تنظیم و طراحی کنترل‌کننده‌ها پرداخته و در آخرین فصل کتاب نیز مبحث تنظیم‌کننده‌ها را به‌طور کامل تشریح کرده است.

ششمین چاپ کتاب «ابزار دقیق و اجزا کنترل صنعتی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 629 صفحه،‌ به بهای 19 هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر منتشر شده است. 

انتشار دهمین چاپ «الکترونیک دیجیتال» به قلم مشترک سه نویسنده 
دومین کتاب تازه منتشر شده از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر «الکترونیک دیجیتال» اثر مشترک مهدی صدیقی، علی ولی‌زاده و فرهاد مهدی‌پور است که در هشت فصل تدوین شده است. 

«مقدمه‌ای بر الکترونیک دیجیتال»، «دیود‌ها»، «آشنایی با طرز کارMOSFET و روابط حاکم در آن‌‌ها»،‌ «منطق‌های NMOS و CMOS»،‌ «مدار‌های CMOS پویا، مدار‌های منطقی مبتنی بر ترانزیستور‌های دوقطبی»،‌ « مقایسه بین خانواده‌‌های منطقی و بررسی چگونگی ارتباط بین آن‌ها» و «تکنولوژی‌های پیشرفته» عناوین فصل‌های این کتاب هستند.

نویسندگان در این کتاب کوشیده‌اند به‌طور ویژه به فن‌آوری «CMOS» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فن‌آوری‌های حال حاضر بپردازد. مخاطبان اصلی این کتاب، دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر هستند. این اثر با ارایه پرسش‌های کاربردی در پایان هر فصل، به‌عنوان یک منبع درسی برای مخاطبان به‌ویژه دانشجویان معرفی می‌شود. 

مخاطبان این اثر می‌توانند مستقل از مباحث ارایه شده در درس مدار‌های الکترونیکی که پیش‌نیاز درس الکترونیک دیجیتال است، به مطالعه کتاب بپردازند. 

دهمین چاپ کتاب «الکترونیک دیجیتال» با شمارگان پنج هزار نسخه در 350 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر روانه بازار نشر شده است.

آشنایی با مفاهیم «آنالیز حقیقی» در قاب کتاب
کتاب «آنالیز حقیقی» اثر مشترک عبدالحمید ریاضی و سیدمنصور واعظ‌‌پور در 6 فصل به همت انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شده است.
 
«تعاریف و قضايای مقدماتی»، «نظريه اندازه»، «انتگرال»، «مقدمه‌ای بر آناليز تابعی»، «فضاهای Lp» و «اندازه‌های علامت دارو مختلط» عنوان‌های 6 فصل کتاب است.

مولفان در کتاب حاضر به تشریح نظریه اندازه و انتگرال مدرن که نخستین‌بار از سوی «لبگ» دانشمند ریاضیدان فرانسوی، در سال 1904 مطرح شده بود، پرداخته‌اند. این نظریه با توجه به کاربردهای وسیع آن مورد استقبال فراوان قرار گرفت و به سرعت گسترش یافت. 

کتاب حاضر که حاصل سال‌ها تدریس و تجربیات مولفان در درس آنالیز حقیقی است، براساس برنامه‌های مدون شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تدریس درس آنالیز حقیقی برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد تدوین و تالیف شده است. 

در طول هر فصل این اثر دانشگاهی سعی شده تعدادی مساله حل شده به منظور آشنایی دانشجویان با نحوه به‌کارگیری قضایای خوانده شده و تسلط بیشتر بر مفاهیم هر فصل ارایه شود و بعد از آن تعداد کافی مساله به‌عنوان تمرین مطرح شود که حل آن‌ها دانشجویان را در تسلط به مبحث اندازه و انتگرال مسلط می‌کند.  

نخستین چاپ کتاب «آنالیز حقیقی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 292 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها