دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۲
«پایان هالیوودی» وودی آلن کتاب شد

فیلمنامه «پایان هالیوودی»، اثر وودی آلن به فارسی ترجمه شد. آلن در سال ۲۰۰۲، بر اساس این فیلمنامه، یک کمدی عاشقانه را برای پرده سینما برده است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ترجمه امید روحانی از فیلمنامه «پایان هالیوودی» اثر وودی آلن، به بازار کتاب ایران عرضه می‌شود.

آلن در سال ۲۰۰۲ میلادی بر اساس این فیلمنامه، فیلمی کمدی تهیه کرد که با فروش ۱۵ میلیون دلاری در امریکا مواجه شد.

 «پایان هالیوودی» داستان یک فیلمساز به نام «آلن» را نقل می‌کند که از نوعی تشنج و بیماری رنج می‌برد.این نویسنده و فیلمساز، همانند بسیاری دیگر از آثارش در «پایان هالیوودی» به ایفای نقش پرداخته است.

وودی آلن (با نام اصلی: Allen Stewart Konigsberg) اول دسامبر سال ۱۹۳۵ میلادی در بروکلین نیویورک متولد شد. او در دبیرستانی به نام "میدوود" تحصیل کرد. در آن زمان موهای قرمز رنگ او باعث شده بود تا در بین دوستان و هم کلاسی‌هایش به «قرمز» معروف شود. 

آلن با هدف کسب درآمد، به نوشتن قطعات طنز و فروش آنها همت گمارد، این قطعات در ستون‌های طنز روزنامه‌ها به چاپ می رسید.

این طنزپرداز در دانشگاه سینمایی نیویورک ثبت نام کرد و بلافاصله در دوره ای به نام «تولیدات سینمایی» مردود شده و مجبور به ترک دانشگاه شد.

 از آن پس به مدت دو سال با دستمزد ناچیزی معادل هفته‌ای ۲۰ دلار، به نویسندگی برای کمدینی به نام دیوید آلبر (David Alber) مشغول شد. سپس وارد تلویزیون شد و به نوشتن متون برنامه های تلویزیونی پرداخت.

آلن به مدت پنج سال در تلویزیون به فعالیت پرداخت و در نهایت تصمیم گرفت استعدادش را در زمینه بازیگری نیز امتحان کند. 

اولین حضور او در مقام بازیگر در سال ۱۹۶۰در کلوبی در شهر منهتن بود. شخصیت کمدی متفاوت و خلاق او به سرعت نگاه ها را به سوی خود معطوف کرد. در سال ۱۹۶۳ او به عنوان مهمان در بسیاری از برنامه‌های گفت و گوی تلویزیونی ظاهر می شد.

وی سپس فیلمنامه‌نویسی و فیلمسازی را تجربه کرد. اولین فیلم‌های سینمایی او در گیشه شکست خورد، اما به سرعت مورد توجه برخی محافل هنری قرار گرفت. در هالیوود رسم عامه پسند بودن فیلم‌ها کمدی توسط آلن شکسته شد و وی توانست سبک خاص خود در ساخت فیلم‌های کمدی را به هالیوود تحمیل کند.

آلن دو بار به عنوان فیلمنامه نویس و یک بار برای کارگردانی به جایزه سینمایی اسکار دست یافته و بارها برای این جایزه کاندید شده که از این نظر رکورد دار است. اما او هرگز برای دریافت جایزه خود در مراسم اسکار حضور نیافته و عقیده دارد رقابت در عرصه هنر کاملا بی‌معناست.

از این نویسنده تاکنون کتاب‌ها و فیلمنامه‌هایی چون: «آنی‌هال»، «مرگ در می‌زند»، «مانهاتان» و «کنت دراکولا» به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده‌اند.

«پایان هالیوودی» پس از طی مراحل انتشار، توسط نشر نیلا به بازار کتاب ایران عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها