دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
دولت‌آبادی: تا بحران اقتصادی حل نشود، مشکلات نشر برطرف نمی‌شود

مدیرمسوول انتشارات آذرخش با بیان این‌که صنعت نشر کشور در شرایط نامساعدی به سر می‌برد، گفت: تا زمانی‌‌که بحران اقتصادی جامعه برطرف نشود، نمی‌توان به رفع معضلات حوزه نشر امیدوار بود.

غلامحسین دولت‌آبادی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره گفت: به دلیل وجود بحران اقتصادی در جامعه، قدرت خرید مردم تحلیل یافته است در نتیجه حضور ناشران در نمایشگاه‌های کتاب استانی، از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست.

وی با بیان این‌که کتاب در کشور ما چرخه ضعیفی دارد در نتیجه آینده خوبی برای آن پیش‌بینی نمی‌کنم، افزود: در شرایطی که اقتصاد جامعه بیمار است و مردم از شرایط روحی مساعدی برخوردار نیستند چگونه می‌توان انتظار داشت که خانواده‌ها نسبت به خرید کتاب رغبت نشان دهند. افزایش سرانه مطالعه در کشور مستلزم این است که تهیه و مطالعه کتاب در میان خانواده‌ها به نیاز تبدیل شود.

مدیرمسوول انتشارات آذرخش با بیان این‌که اگر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان اقتصادی کشور بازبینی و تجدیدنظر نشوند، به‌تدریج فاصله مخاطبان از کتاب مشهودتر می‌شود، افزود: هرچند حمایت‌های دولت در حوزه کتاب در رونق کتاب و کتابخوانی موثرند اما موقتی هستند. به‌طور مثال در نمایشگاه کتاب تهران، 60 هزار تومان بُن کتاب در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد؛ دانشجو با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد، با این مبلغ بُن حداکثر می‌تواند فقط یک یا دو کتاب مورد نیاز خود را از نمایشگاه تهیه کند.

دولت‌آبادی با اشاره به معضلات نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: تا سال پیش به‌صورت مستمر در نمایشگاه‌های کتاب استانی شرکت می‌کردم اما از زمانی که سیاست‌ها و روش‌های شرکت در این نمایشگاه‌ها تغییر کرده است، تمایلی به حضور ندارم. چرا که آثار ناشر در این نمایشگاه‌ها باید با تخفیف 40 درصدی در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرند که در چنین شرایطی به لحاظ اقتصادی برای ناشر به‌صرفه نیست و شرکت در این نمایشگاه‌ها تنها به معرفی آثار و افزایش تولیداتشان کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: صنعت نشر کشور در شرایط نامساعدی به سر می‌برد. اگر چنین شرایطی استمرار داشته باشد زمینه غربال شدن ناشران بیش از پیش فراهم خواهد شد و به‌تدریج خروج اتوماتیک‌وار ناشران از صنعت نشر را شاهد می‌شویم.

مدیرمسوول انتشارات آذرخش در پاسخ به این پرسش که «چه راهکاری برای رفع معضلات حوزه نشر پیشنهاد می‌کنید؟» گفت: تا زمانی‌که وضعیت اقتصادی کشور نامساعد است و دولت با چالش‌های مختلفی مواجه است صنعت نشر همچنان در کوران مشکلات دست و پنجه نرم خواهد کرد. اما در مجموع پیشنهاد می‌کنم به صنعت نشر نگاه سیاسی نشود و تمام امور مربوط به این صنعت را به اهالی آن یعنی ناشران واگذار کنند.

وی با بیان این‌که در کشور، سیستم حرفه‌ای نشر وجود ندارد، اظهار کرد: معتقدم حوزه نشر واسطه‌گری است به‌گونه‌ای که هر فرد غیرمتخصصی که در گذشته با رانت‌خواری، وارد عرصه نشر شده‌‌، در شرایط فعلی که جامعه دچار بحران اقتصادی شده‌، با در بسته مواجه شده است. این موضوع آسیب‌های جبران‌ناپذیری به صنعت نشر کشور وارد می‌کند. بنابراین، مسوولان و دست‌اندرکاران این صنعت باید به‌صورت جدی به حل این معضلات بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط