دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
مدیر نشر دانش‌آفرین: نمایشگاه‌های کتاب به صورت موضوعی برگزار شوند

مدیرمسوول انتشارات دانش‌آفرین ضمن ضروری دانستن برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی، گفت: اگر نمایشگاه‌های کتاب چه در تهران و چه در استان‌ها براساس نوع فعالیت ناشران و به صورت موضوعی برگزار شوند، کارایی بیشتری خواهند داشت.

وحید بیابانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مشکلات نمایشگاه‌های کتاب استانی اظهار کرد: بازه زمانی برپایی نمایشگاه‌های کتاب مهم‌ترین عامل برای حضور یا حضور نیافتن ناشران به ویژه ناشران آموزشی در نمایشگاه‌ها به شمار می‌آید. به طور مثال من به عنوان یک ناشر آموزشی بیشتر تمایل دارم در نمایشگاه‌هایی که مهرماه یا آبان‌ماه برپا می‌شوند، شرکت کنم چرا که فصل بازگشایی مدارس است و کتاب‌هایمان برای دانش‌آموزان، والدین و مربیان جذابیت دارد.

وی با اشاره به معضلات نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: شرکت در این نمایشگاه‌ها برای ناشران به‌ویژه ناشران غیربومی، هزینه‌بر است. این هزینه‌ها از حمل بار محتوی کتاب‌ها تا هزینه اعزام نیروی انسانی برای تصدیگری غرفه را شامل می‌شود. پیشنهاد می‌کنم مسوولان برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی، یک نیروی انسانی معتمد بومی برای تصدیگری غرفه پیش بینی کنند تا از حجم این هزینه‌ها از سوی ناشران غیربومی کاسته شود و ناشران غیربومی در مقابل، دستمزدی برای این کار درنظر بگیرد.

این ناشر حوزه کتاب‌های آموزشی افزود: شرکت در نمایشگاه‌های کتاب استانی برای ناشران غیربومی از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست و تنها جنبه معرفی آثار دارد؛ به این معنا که اغلب ناشران فقط برای شناخته و معرفی شدن آثارشان در این نمایشگا‌ه‌ها شرکت می‌کنند.

بیابانی از اطلاع‌رسانی برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی، به عنوان ضعف این نمایشگاه‌ها یاد کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم مسوولان فرهنگی هر استان برای این‌که این‌گونه نمایشگاه‌ها مانند نمایشگاه کتاب تهران دیده شوند و با حجم وسیعی از بازدیدکنندگان مواجه شوند، به جنبه تبلیغاتی آن‌ها بیش از پیش توجه کنند. در این زمینه صدا و سیمای هر استان می‌تواند به خوبی اطلاع‌رسانی کنند.

وی توضیح داد: اصل برپایی نمایشگاه‌ کتاب چه در تهران و چه استان‌ها، نمایش آثار متنوع و تازه‌های نشر است؛ این اصل در برخی نمایشگاه‌ها به خوبی ظهور و بروز می‌یابد اما در برخی موارد شاهدیم که نمایشگاه‌ها با رویکرد فروش برگزار می‌شوند. شخصا از شرکت در نمایشگاه‌هایی که بُعد نمایشگاهی آن‌ها پُررنگ‌تر از بُعد فروشگاهی آن‌هاست، استقبال می‌کنم چرا که در چنین نمایشگاه‌هایی آثار به خوبی معرفی و شناخته می‌شوند و فرصتی برای تبادل تجربیات و نظرات اهالی نشر فراهم می‌شود.

مدیرمسوول انتشارات دانش آفرین در پاسخ به این پرسش که «برای برون‌رفت از چالش‌های موجود در نمایشگاه‌های کتاب _تهران و استانی _ چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟» گفت: از مسوولان برپایی چنین نمایشگاه‌هایی می‌خواهم تا نمایشگاه‌های کتاب را به سمت تخصصی و موضوعی شدن هدایت کنند. به طور مثال نمایشگاه‌ کتاب با موضوع کتاب‌های آموزشی را در مهرماه و نمایشگاه کتاب ویژه کودکان و نوجوانان را در فصل تابستان برگزار کنند.

بیابانی با اشاره به مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران گفت:مصلی امام خمینی(ره) مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیست چرا که برای این فعالیت، تاسیس نشده است و از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

وی گفت: به‌تازگی شنیده شده است که برخی مسوولان، شهر آفتاب را برای برپایی نمایشگاه کتاب سال آینده در نظر گرفته‌اند؛ معتقدم این مکان نیز به دلیل دور بودن از مرکز شهر و استقرار در جنوب تهران چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. بنابراین، لازم است برای برگزاری نمایشگاه کتاب تمهیدات جدی اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط