یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
قنواتی: تبلیغات برای نمایشگاه‌های استانی ضعیف است/ ضرورت برپایی نمایشگاه‌ دایمی در مراکز استان‌ها

مدیرمسوول انتشارات بهتاپژوهش با مفید دانستن نمایشگاه‌های کتاب استانی در ارتقای سرانه مطالعه کشور گفت: متاسفانه تبلیغات برای برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی بسیار ضعیف است، در نتیجه اغلب با تعداد اندکی از شرکت‌کننده‌ها و بازدیدکننده‌ها مواجه می‌شوند.

مهدی قنواتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به نقاط قوت و ضعف نمایشگاه‌های کتاب استانی اظهار کرد: متاسفانه در سطح کشور شاهدیم آن اندازه که برای برپایی نمایشگاه مبلمان تبلیغات صورت می‌گیرد و بنر نصب می‌شود، برای نمایشگاه کتاب به‌ویژه نمایشگاه کتاب استانی انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به این‌ پرسش که «چرا به گفته مخاطبان و خریداران شهرستانی، ناشران حرفه‌ای و شناخته‌شده در نمایشگاه‌های کتاب استانی شرکت نمی‌کنند؟» گفت: شاید یکی از اصلی‌ترین علت ها، مقرون به‌صرفه نبودن شرکت در این نمایشگاه‌ها باشد؛ چرا که جمعیت در مراکز استان‌ها بسیار اندک است و از این جمعیت اندک نیز، تعداد محدودی به نمایشگاه می‌آیند و کتاب تهیه می‌کنند در نتیجه اغلب ناشران، شرکت در نمایشگاه‌های استانی را به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نمی‌دانند.

مدیرمسوول انتشارات بهتاپژوهش با اشاره به دلیل دیگر حضور نداشتن اغلب ناشران در نمایشگاه‌های استانی عنوان کرد: بر اساس روال عادی، مرسوم است که بخش عظیم خرید در نمایشگاه‌های استانی از سوی مراکز دولتی و فرهنگی صورت بگیرد این در حالی است که این مراکز، حجم وسیعی از کتاب‌های مورد نیازشان را از نمایشگاه کتاب تهران خریداری می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان افزود: از طرف دیگر متاسفانه فرهنگ مطالعه در مراکز استان‌ها بسیار پایین است؛ شاید آن‌قدر که مردم درگیر تامین معاش زندگی خود هستند، نتوانند آن‌گونه که شایسته است به کتاب و کتابخوانی بپردازند.

قنواتی درباره راهکارهای برون‌رفت از مشکلات یادشده گفت: پیشنهاد می‌کنم حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کتاب افزایش یابد؛ به این معنا که هم تعداد و هم میزان بُن‌کارت‌های خرید کتاب را ارتقا دهد تا قدرت خرید افراد بالا رود و بتوانند در نمایشگاه‌ها به‌ویژه نمایشگاه‌های استانی حضور داشته باشند.

مدیرمسوول انتشارات بهتاپژوهش با اشاره به ضرورت برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی، اظهار کرد: از آن‌جا که همه کتابفروشی‌های مراکز استان‌ها همه کتاب‌ها را عرضه نمی‌کنند بلکه سلیقه‌ای عمل می‌کنند و به دنبال فروش کتاب‌هایی هستند که از فروش بالایی برخوردار باشند، برپایی نمایشگاه‌های کتاب در مراکز استان‌ها ضروری به نظر می‌رسد. با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی، تازه‌های نشر در معرض دید قرار می‌گیرند و دسترسی افراد به کتاب‌های مورد نیازشان آسان‌تر می‌شود.

وی در پایان گفت و گو عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برپایی نمایشگاه‌های کتاب دایمی در مراکز استان‌ها تمهیدات جدی بیندیشد تا هم از هدررفت انرژی منابع انسانی و مادی پیشگیری شود و هم به صورت مستمر کتاب‌های جدید ارایه شوند.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها