چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
آموزگار: نمایشگاه استانی تنها بستر ممکن برای عرضه تازه‌های نشر است

محمود آموزگار، مدیر مسوول انتشارات کتاب آمه درباره ضرورت یا عدم ضرورت برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی گفت: نمایشگاه‌های کتاب استانی به دلیل نبود سیستم مناسب توزیع کتاب در کشور، ناگزیر تنها بستر ممکن برای عرضه کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان و تازه‌های نشر را فراهم می‌کند.

مدیرمسوول انتشارات کتاب آمه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان این‌که همان قواعد و قوانینی که در نمایشگاه کتاب تهران اِعمال می‌شود، در نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز منظور می‌شوند، اظهار کرد: به دلیل نبود سیستم مناسب توزیع کتاب در کشور، برپایی نمایشگاه‌های کتاب استانی را ضروری می‌دانم. چرا که این نمایشگاه‌ها هرچند کوتاه‌مدت (یک هفته) بستر لازم برای عرضه تازه‌های نشر و کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان را فراهم می کنند. این در حالی است که سیستم متعارف و معمول توزیع کتاب این امکان را فراهم نمی‌کند.

آموزگار ادامه داد: نمایشگاه‌های کتاب استانی _ هر چند بخش کوچک و جزیی نیازهای جامعه مخاطبان را برطرف می‌کنند_ موقعیت مناسبی هستند. بنابراین، باید از فراهم‌کنندگان این موقعیت تشکر کرد.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: معتقدم باید، هموار کردن زیرساخت‌های تاسیس و ازدیاد کتابفروشی‌ها در کشور به‌ویژه در مناطق محروم در دستور کار قرار گیرد و شرایطی فراهم شود تا دسترسی مردم به کتاب‌ها نه فقط برای چند روز محدود بلکه برای تمام سال تسهیل شود.

معافیت ناشران و کتابفروشان از پرداخت مالیات
آموزگار در پاسخ به این پرسش که «چه راهکارهایی برای هموار کردن زمینه تاسیس و ازدیاد کتابفروشی‌ها پیشنهاد می‌کنید؟» گفت: پیشنهاد می‌کنم باید هزینه تاسیس و توسعه کتابفروشی‌ها کاهش یابد. همچنین با معافیت ناشران و کتابفروشان از پرداخت مالیات می‌توان به هموار شدن زمینه تاسیس کتابفروشی‌ها امیدوار بود.

وی توضیح داد: متاسفانه سازمان امور مالیاتی کشور کتابفروشی را جزو مشاغل تجاری می‌داند. تا زمانی که این نگاه وجود دارد، ایجاد و ازدیاد کتابفروشی‌ها غیرممکن می‌شود در نتیجه سرانه مطالعه در کشور پایین می‌ماند. 

مدیر انتشارات کتاب آمه با اشاره به راهکار دیگر هموار شدن زیرساخت‌های تاسیس و ازدیاد کتابفروشی‌ها عنوان کرد: کاربری فرهنگی از جمله مباحثی به شمار می آید که به همت شورای شهر تهران مطرح شده است؛ این طرح باعث می شود کتابفروش‌های تهرانی برای تاسیس کتابفروشی عوارض تجاری نپردازد. در نتیجه زمینه برای افزایش تعداد کتابفروشی فراهم می‌شود. لازم است این طرح بیش از پیش مورد توجه مسوولان قرار بگیرد و به بقیه مناطق کشور نیز تسری یابد.

عدم تناسب تعداد ناشران و توزیع‌کنندگان
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به عدم تناسب تعداد ناشران و توزیع‌کنندگان کتاب عنوان کرد: عدم تناسب تعداد ناشران و توزیع‌کنندگان کتاب (افزونی تعداد ناشران نسبت به تعداد توزیع کنندگان کتاب) باعث می‌شود ناشران به صورت مستقیم در نمایشگاه‌های کتاب استانی حضور یابند و از این نمایشگاه‌ها به عنوان وسیله‌ای برای عرضه کتاب‌هایشان استفاده کنند. تخفیف 40 درصدی که این نمایشگاه‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند، باعث اُفت بنیه موجود در سیستم توزیع کتاب می‌شوند چرا که در سیستم توزیع معمولی نمی‌توان کتاب را با این میزان تخفیف (40 درصد) به دست مصرف‌کننده نهایی رسانید.

آموزگار ادامه داد: با این شیوه حمایتی (ارایه تخفیف 40 درصدی در نمایشگاه‌های کتاب استانی) در حوزه کتاب موافق نیستم. به نظرم این حمایت‌ها با هدف ارتقای سرانه مطالعه کشور باید به بخش زیرساخت ها هدایت شوند تا صنعت چاپ و نشر از حالت گلخانه‌ای فاصله بگیرد و بتواند روی پاهای خود بایستد. تحقق این موضوع باعث می‌شود نشر حرفه‌ای و به مراتب تولید آثار حرفه‌ای‌تر در کشور ترویج یاید.

وی گفت: باید بکوشیم همان روش‌ها و الگوهای درمان سیستم توزیع کتاب و مسایل نشری که در تهران در پیش‌رو قرار می‌دهیم، در شهرستان‌ها نیز مدنظر بگیریم و در طی این مسیر، سعی کنیم از مسایل و مشکلات نمایشگاه‌های کتاب استانی با هدف قاعده‌مندتر شدن آن‌ها، بکاهیم.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط