چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۸
اصوات قرآنی چگونه بر آرامش مغز اثر می‌گذارند؟

محمدحسین کلانتری در کتاب «بررسی طیف فرکانسی کلام قرآن با کلام‌های دیگر» ضمن اندازه گیری بسامد صوتی قرائت قرآن با صدای استاد پرهیزکار به بررسی تاثیر اصوات قرآنی بر آرامش مغز انسان پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ کتاب «بررسی طیف فرکانسی کلام قرآن با کلام‌های دیگر» دارای سه فصل کلی است. عناوین این سه فصل به ترتیب عبارت‌اند از: «پردازش سیگنال»، «قرآن و فرکانس‌های آن»‌ و «تعریف مستندات و آن‌چه انجام شد». 

مبحث اصلی این کتاب بررسی چرایی تأثیر آیات کلام الله مجید بر آرامش مغزی انسان است. نویسنده برای اثبات این مسئله، با استفاده از نظم عددی و ویژگی‌های زیبایی شناختی قرآن، بسامد صوتی قرائت استاد پرهیزکار از سه سوره مبارکه المدثر، المزمل و المسد را اندازه‌گیری کرده و با معیارها و اندازه‌های صوت‌های آرامش‌بخش در مغز انسان (معیارها و تناسباتی که مورد قبول مجامع علمی کل جهان است و از منظر علمی ثابت شده‌اند) مورد مقایسه قرار داده است. 

کلانتری در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: با آزمون و خطای بسیار (در راستای اندازه گیری سیگنال‌های اصوات) توانستم برای کلمات قرآن برنامه‌ای بنویسم و از طریق آن نتیجه بگیرم که این کتاب مقدس به دلیل لحن آهنگینی که دارد و نظم درونیش و نوع سیگنال‌هایش در آرامش افراد بسیار موثر است.

«بررسی طیف فرکانسی کلام قرآن با کلام‌های دیگر» با شمارگان هزار نسخه، 94 صفحه و بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات ترآوا (واقع در اهواز) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها