یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
نادری: وضعیت فرهنگی امروز کشورمان تاسف‌بار است

علیرضا نادری، نمایشنامه‌نویس در آیین اختتامیه هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی وضعیت فعلی فرهنگی کشور را تاسف بار خواند و از نمایشنامه‌نویسان خواست تا در آثار خود به معضلات جوانان بیشتر تاکید کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، عصر روز گذشته، شنبه 17 اسفند با حضور چهره‌های نام‌آشنای ادبی و هنری کشورمان مانند محمود دولت‌آبادی، محمدرضا خاکی، شهرام زرگر، میهن بهرامی، فرهاد ناظرزاده کرمانی، جواد عاطفه، داریوش مودبیان، قطب‌الدین صادقی، حسین سناپور، محمد متوسلانی، اسماعیل خلج، فتح الله نیازی، عباس جهانگیریان، محمد ساربان، عزت الله مهرآوران، علیرضا نادری و حسین طاهری، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در تالار فرهاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. 

علیرضا نادری، نمایشنامه نویس و عضو شورای مشاوران جشن هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در این مراسم گفت: من به همراه محمد چرمشیر، نشست‌هایی را برای چگونگی بهتر برگزار شدن این جشن داشتیم و به نتایجی هم رسیدیم. به نظرم اگر این مراسم به صورت دوسالانه برگزار شود، بهتر است. 

وی افزود: نمایشنامه‌نویسان باید به مشکلات جامعه بیشتر اهمیت بدهند. وضعیت فرهنگی در کشور بسیار تاسف‌بار است و بسیاری از جوانان آینده‌ای برای خود متصور نیستند.

این نمایشنامه‌نویس در ادامه با اشاره به این نکته که فقط خداوند می‌تواند اوضاع نابسامان فرهنگ را درست کند، گفت: بسیاری از مراجع که این روزها در مقابل نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) در فیلم رستاخیز موضع می‌گیرند، از وضعیت فرهنگی کشور اطلاع چندانی ندارند.

نادری در پایان بر توجه بیشتر نمایشنامه نویسان و مسوولان به معضلات جوانان تاکید کرد. 

در این مراسم همچنین فرهاد ناظرزاده کرمانی، پدر تئاتر دانشگاهی ایران، پیام هفتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران را برای مخاطبان خواند. 

داریوش مودبیان، نمایشنامه‌نویس، مترجم، کارگردان و بازیگر تئاتر و عضو هیات داوران بخش پژوهش و ترجمه نیز بیانیه هیات داوران این بخش را برای مخاطبان خواند. در بخشی از این پیام آمده است: «در میان نمایشنامه‌های منتشر شده در سال 1391 توازنی دلنشین میان ترجمه آثار کلاسیک و مدرن به چشم می‌خورد. در فهرست این آثار، طیف وسیعی را می‌توان مشاهده کرد که از آیسخلوس و سنکا آغاز می‌گردد، شکسپیر و کورنی و گوتزی و مولیر را دربر می‌گیرد و در قرن بیستم، پس از گذر از بکت و پینتر و آلبی به آگوست ویلسون و ممت و کریل چرچیل می‌رسد.» 

در این بیانیه همچنین بر وضعیت نابسامان نشر در این دو سال اخیر تاکید شد و این‌که ناشران نباید به دلایلی چون کاهش هزینه‌ها از کیفیت انتشار آثار بکاهند. هیات داوران بخش پژوهش و ترجمه در بخشی از این بیانیه اعلام کردند که حذف ویراستار به دلیل پایین آوردن هزینه انتشار از سوی ناشران، نتایج ناگواری را هم در نمایشنامه‌های ترجمه‌ای و هم در بخش پژوهش گذاشته است. 

همچنین قطب‌الدین صادقی، مترجم، مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و عضو هیات داوران بخش نمایشنامه‌های تالیفی، نیز بیانیه این هیات را برای مخاطبان خواند. 

بخشی از این آیین نیز به بزرگداشت زنده‌یاد علی حاتمی، سینماگر و نمایشنامه‌نویس برجسته معاصر اختصاص داشت. در ابتدای این بخش فیلم مستند کوتاهی، شامل گفت‌وگوهایی با عباس جوانمرد و داود رشیدی، پخش شد. در این فیلم بر وجه نمایشنامه‌نویسی‌ حاتمی تاکید شد. 

در ادامه لیلی رشیدی، پیام داود رشیدی برای بخش بزرگداشت علی حاتمی را برای مخاطبان خواند. رشیدی در بخشی از پیام خود نوشته بود: «علی حاتمی، نمایشنامه‌نویس، علی حاتمی که من در جوانی می‌شناختمش، جوانی سرشار از استعداد و شور و هیجان برای نوشتن، گفتن، بازی کردن... اولین دیدار من با علی حاتمی در کلاس‌های بازیگری هنرکده هنرهای دراماتیک بود. او یکی از شاگردان کلاس بود. دارای اتکا به نفس اعجاب برانگیز، ذهنی پر از ایده، مستعد، پرهیجان، همیشه آماده برای ارایه کار، فی البداهه می‌اندیشید و می‌نوشت و اجرا می‌کرد.» /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها