یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
مرور معماری سنتی ايران در «آشنایی با زبان خاک و خشت»

کتاب «آشنایی با زبان خاک و خشت» با عنوان فرعی «معماری سنتی در ایران» نوشته سعید وزیری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آشنایی با زبان خاک و خشت» در دو دفتر «درآمدی بر آشنایی با زبان خاک و خشت» و «معماری و ادبیات» به بررسی و تحليل معماری سنتی ايران پرداخته است. 

دفتر نخست شامل هفت فصل است که در مباحث آن پس از بررسی انواع ساختمان‌ها در قرون گذشته ایران و شرح اجزای اصلی هر يک، به توضيح و تبيين مصالح و برخی از اصطلاحات معماری پرداخته شده است. 

هفت فصل دفتر نخست کتاب به ترتیب عبارتند از؛ «ساختمان‌های آبی»، «ساختمان‌های کنار جاده‌ای»، «ساختمان‌های آرامگاهی»، «ساختمان‌های مذهبی و آیینی»، «ساختمان‌های عمومی»، «ساختمان‌های مسکونی» و «آشنایی با مصالح و برخی اصطلاحات معماری؛ در شعر و ادب فارسی». 

دفتر دوم کتاب نیز با عنوان «معماری و ادبيات» شامل واژه نامه و اصطلاحات معماری است. 

عمده منابع نویسنده برای نگارش این کتاب، تحقیقات میدانی بوده است. برخی از منابع و مآخذ مکتوب نویسنده نیز به این شرح است: «خاتون هفت قلعه» محمدابراهیم باستانی پاریزی، «آثار تاریخی شمیرانات» ناصر پازوکی، «آشنایی با معماری مسکونی ایرانی» غلامحسین معماریان، «سیری در هنر و معماری ایران» حسین یاوری، «تاریخ ایران باستان» حسن پیرنیا، «درآمدی بر شناخت معماری روستایی ایران» اکبر زرگر، «برج آرامگاهی علاء الدوله» سعید وزیری و «یخ سازی طبیعی و سنتی در ایران» مهدی بهادری نژاد. 

«آشنایی با زبان خاک و خشت؛ معماری سنتی در ایران» نوشته سعید وزیری با شمارگان هزار نسخه، 400 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات نظری روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

«گزیده شاهنامه فردوسی»، «جشن‌های کهن ایرانی»، «آشنایی با دارالفنون»، «ادبیات داستانی ایران از روزگار باستان تا مشروطه»، «فردوسی و شاهنامه از نگاه دیگر» و «ورامین در قلمرو هنر و اندیشه» نام برخی دیگر از کتاب‌های منتشر شده وزیری‌اند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها