به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «اسلام و جهانی شدن» دیروز سهشنبه (13 اسفندماه) با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی، رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا، در سالن همایشهای کانون اندیشه جوان برگزار شد.
غلامی در ابتدای این نشست با بیان اینکه در نهایت این اسلام است که در سراسر جهان سایه میافکند، به تعریف جهانیشدن اسلامی، ویژگیها و علل تضعیف جهانیسازی غربی پرداخت و گفت: اسلام ذاتاً یک دین جهانی است، هرچند که تمام پیامبران الولعزم دین الهی را به صورت جهانی نشر دادند، اما این پیامبر خاتم(ص) بود که رسالت خود را در سراسر جهان گستراند.
وی با اشاره به شاخصههای اسلام برای جهانی شدن ادامه داد: در وهله نخست، پیام اسلام جهانی است، یعنی قادر به استفاده از ابزارهای مختلف برای رساندن پیام خود است. همچنین استفاده از ارزشهای الهی و انسانی برای انتقال این پیام دومین ویژگی جهانی شدن اسلام است.
وی با بیان اینکه اسلام برای تحقق پیامش قدرت اجرایی کامل دارد، اظهار کرد: این سومین ویژگی جهانی شدن اسلام است، چون نهتنها اسلام قدرت جاری سازی پیام خویش را دارد، بلکه انقلاب اسلامی به تبع اسلام این قدرت را دارد. در واقع، پیام انقلاب اسلامی ایران محدود به مرزهای جغرافیایی نیست، بلکه به فراسوی مرزهای خود میاندیشد.
غلامی در ادامه روش اسلام و انقلاب اسلامی برای جهانی شدن را با روش غرب در جهانی شدن بسیار متفاوت دانست و گفت: اگر بخواهیم یک تعریف عامیانه از جهانی شدن داشته باشیم، اینگونه میتوان بیان کرد که جهانی شدن یعنی شکلگیری همگرایی جهانی بر اساس علایق و تفکر مشترک، با این وجود ویژگی جهانی شدن اسلام در مواردی نظیر روش نرم همراه با انتخاب آزادانه و عقلانی، ایجاد صلح و آرامش، آبادانی جهان و توزیع امکانات جهان با محوریت عدالت و در نهایت، دستیابی به حیات طیبه میتوان اشاره کرد، هرچند که از این دیدگاه دستیابی به حیات طیبه حتی در این دنیا دور از دسترس نخواهد بود.
مولف کتاب «اسلام و جهانی شدن: بررسی امکان جهانی شدن اسلامی در قرن 21» اظهار کرد: اسلام نه جهانی سازی را قبول دارد و نه برای جهانی شدن از روش جهانی سازی استفاده میکند، چرا که از دیدگاه غربی، جهانیسازی یعنی تحمیل خواسته به دیگران. به عبارت دیگر، جهانی شدن غربی دارای شاخصههای نظیر ورود نرم توأم با روح نظامیگری و قدرت سخت، عدم انتخاب آزادانه، تحمیل این ایده، سلطهگری نظام سلطه و رهبری جهان توسط آنها و تداوم استعمار است.
رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه در جوهر جهانی شدن غربی تضعیف وجود دارد و عدالت در جوهر آن دیده نمیشود، اظهار کرد: در این جهانی شدن غربی چون بر اساس ارزشهای الهی شکل نگرفته، به سوی نزاعهای خونین، جنگ و تخریب محیط زیست پیشرفته است. در واقع، میتوان این چنین ذکر کرد که جهانی شدن غربی در دهه اخیر بعد از چند دهه رونق در افول و تضعیف قرار گرفته، به عبارتی دیگر، جهانی شدن غربی پژمرده شده است و دیگر آن رونق سابق را ندارد.
وی با بیان اینکه گسترش لیبرالیسم فرهنگی باعث شده است که قدرتهای سلطهگر فرهنگ را قبضه و فرهنگ را تبدیل به کالا کنند، یادآور شد: امروز شاهد یک فرهنگ مسخ شده و بیهویت هستیم که بشر را در معرض سقوط از انسانیت قرار داده است. این همان پیشبینی است که مقام معظم رهبری درباره انحطاط و افول غرب در گذشته داشتند.
وی تبعیض و بیعدالتی در اقتصاد غرب را ناشی از جهانی شدن غربی دانست و افزود: به چند دلیل دولتهای غربی سلطه گذشته خویش را ندارند. نخست آنکه گرفتاریهای آنها رو به افزایش است، گرفتاریهایی نظیر فرهنگ، خردهفرهنگ، مالی و امنیتی، همچنین بیداری ملتها که در سایه گسترش ارتباطات و اطلاعات رخ داده است، رقبای تازهای که تصور نمیشد در برابر غرب عرضاندام کنند و در نهایت، خود غربیها فرصت شکلگیری جریانهای ضد غربی را فراهم کردند.
غلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دو جهانیسازی اسلامی در قبل و بعد از ظهور منجی، بیان کرد: ممکن است جهانیسازی اسلام در پیش از ظهور با جهانی سازی اسلامی در پس از ظهور بههم پیوسته نباشد، اما اینکه انقلاب اسلامی ایران زمینهساز جهانیسازی دوران ظهور است شکی در آن نیست.
رییس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در بخش پایانی سخنانش رشد روزافزون علاقهمندان به انقلاب اسلامی در سایر ملل جهان و خارج از جهان اسلام را شاهدی بر تحقق جهانیسازی اسلامی عنوان کرد و گفت: هندسه قدرت جهانی به شدت به نفع انقلاب اسلامی در حال تخریب است. البته این به آن معنا نیست که غرب از بین میرود، بلکه بدان معناست که در حاشیه قرار میگیرد.
كتاب «اسلام و جهانی شدن: بررسی امکان جهانی شدن اسلامی در قرن ۲۱» حاصل چند سال تحقیق رضا غلامی در موضوع جهانی شدن است که این نشست نتیجه پژوهش های غلامی در کتابش درباره این موضوع است./
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
نظر شما