جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
عدد 40 در «چهل و چهل سالگی» رمزگشایی شد

«چهل و چهل سالگی» به‌قلم محمد سیاسی منتشر شد. این کتاب پژوهشی درباره اساطیر، ادیان آسمانی، باورهای عامیانه پزشکی و ادبیات پارسی درباره عدد چهل است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی یزدی‌نژاد در درآمد «چهل و چهل سالگی» که به‌قلم محمد سیاسی تدوین شده، می‌نویسد: «پرداختن به اعداد از دغدغه‌های دیرین ذهن بشری است؛ رمز و رازی که آمیزه‌ای از علم، فلسفه و خرافه را با خود از فرهنگ‌های دیروز تا دنیای امروز به همراه دارد. گفت‌وگو در مورد خواص اعداد گذشته از بحث‌هایی که پیرامون خرافه شمردن یا علمی بودن منابع آن وجود داشته و دارد، جذاب و خواندنی است. به علاوه دقت نظر آن راهی به شناخت بسیاری از مبانی اعتقادی در تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف و ادیان گوناگون می‌گشاید و حتی گاه می‌تواند سیر تطور و تحول اعتقادات و باورها را در فرهنگ‌های مختلف و اقوام و ادیان به نمایش بگذارد و شاید تاثیر پذیرفتن تمدن‌ها و باورهای مذهبی را از یکدیگر.»

فصل نخست که «ریشه‌یابی (اتیمولوژی) علم اعداد» نام دارد، به عدد یک به عنوان عدد ذات ازلی، عدد دو عدد قطعیت و تقسیم، عدد سه ترکیب فراگیر، عدد هفت و عدد چهل به عنوان عدد کمال و آمادگی پرداخته شده است. در فصل دوم کتاب، «چهل در فرهنگ عامه و اساطیر» بررسی شده و رد پای آن در ضرب‌المثل‌ها، عقاید، رسوم و قصه‌ها پی گرفته شده است.

«چهل و کاربرد آن در ادیان آسمانی» عنوان فصل سوم کتاب به‌شمار می‌آید که به جلوه‌های این عدد در سرگذشت و زندگینامه پیامبرانی چون زرتشت، عیسی، موسی، داوود و پیغمبر اسلام(ص) پرداخته، همچنین روایاتی از آن‌ها را نقل کرده و چهل و کاربرد آن را در قرآن و احادیث اسلامی بررسی می‌کند.

نویسنده در فصل چهارم به ادبیات رجوع کرده و «چهل و کاربرد آن را در ادبیات فارسی» پیگیری کرده است. در این فصل به بررسی زندگی شاعرانی چون مولانا، عطار نیشابوری، سنایی غزنوی، ناصر خسرو، ایرج میرزا و از شاعران معاصر به شعر نادر نادرپور، فریدون مشیری، علی موسوی‌گرمارودی، سید حسن حسینی، محمدتقی بهار و... پرداخته و حوادث مربوط به چهل ساله شدن آن‌ها را در زندگی و شعرشان بازگو می‌کند.

فصل پایانی کتاب به حیطه تخصصی نویسنده اختصاص دارد و مولف در این بخش به مباحث پزشکی و روانپزشکی مرتبط با چهل سالگی می‌پردازد. «چهل سالگی»، «بلوغ دوره روانی» و «مکتب روانکاوی کارل یونگ» بخش‌های این فصل از «چهل و چهل سالگی» به‌شمار می‌آیند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «دفتر پیش رو اثر ارزشمند دیگری از طبیب ادیب و شاعر ارجمند دکتر محمد سیاسی است که آثاری چون یادگار سخنیار، پزشکی در شاهنامه و طبیبان شاعر را در کارنامه خود دارد. دکتر سیاسی از بین اعداد چهل را برگزیده؛ عدد کمال و تقدس و پختگی، عدد چهل در این پژوهش همچون دیگر مقولات نومرولوژی ماهیت کمی خود را از دست داده و معنای کمال و تمامیت یافته است، اما این کندوکاو تفاوتی آشکار با آثار سایرین دارد و آن این که نویسنده ارجمند کتاب بنا به رشته تخصصی‌اش (پزشکی) به اهمیت کیفی عدد چهل در دانش طب و روانشناسی نیز پرداخته است.»

«چهل و چهل سالگی» به‌قلم محمد سیاسی در 215 صفحه با شمارگان 500 نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها