به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رهنما گفت: گرافیک متحرک یا «موشن گرافیک» از جمله تازهترین دستاوردهای حوزه طراحی گرافیک است که برای گرافیک امروز ایران که از مباحث و آموزشهای مرتبط با چاپ و پرینت اشباع شده، کارآیی بسیاری دارد. تاکنون کتاب آموزشی درباره «موشن گرافیک» به زبان فارسی منتشر نشده بود.
وی افزود: ابزارها و وسایلی چون تلویزیون، دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری، اینترنت و فضای مجازی، امکانات بسیاری را برای طراحان گرافیک به وجود آوردند و همچنین فضای کاری آنها را از رسانههای قدیمی و چاپی به رسانههای دیجیتال کشاندند. رسالت یک گرافیست در رساندن پیام است و گرافیک متحرک در فضاهای جدید امکان انتقال معنا و پیام را برای گرافیست سادهتر میکند.
رهنما همچنین به سیر مباحث آموزشی کتاب اشاره کرد و گفت: مباحث کتاب از تعریف حرکت و معناهای مختلف آن در میان اندیشمندان شروع میشود. در ادامه به ریشههای ابتدایی امکان انتقال حرکت به آثار نقاشی و طراحی، چون کشیدن چندین پا برای حیوانات در انسانهای اولیه پرداخته میشود.
وی همچنین اظهار کرد: در ادامه مباحث آموزشی کتاب به اختراعاتی که در طول تاریخ علم و هنر برای انتقال حرکت به تصاویر انجام گرفته، اشاره شده و در نهایت نحوه کارآیی و ساخت تیزرهای تبلیغاتی، عنوانبندی فیلمها و سریالها، انیمیشن و گرافیک متحرک در فضاهای اینترنتی و وبسایتها آموزش داده میشود.
این طراح و گرافیست در پایان گفت: در مجموع در این کتاب سعی شده تا قدم به قدم، ورود گرافیک به دنیای متحرک را دنبال کرده و مسیر انسان را در رسیدن به گرافیک متحرک از غارهای انسان اولیه تا انسان اینترنتی امروز نشان دهد.
«حرکت در ارتباط تصویری؛ موشن گرافیک» ترجمه و تالیف نازمریم شیخها و رشید رهنما با شمارگان دو هزار نسخه، 130 صفحه و بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب آبان منتشر شده است./
یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
نظرات