به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر مظاهری در همایش سالانه روابط عمومیهای وزارت ارشاد که (شنبه سوم اسفند) با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان حوزه روابطعمومی وزارت ارشاد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: روابط عمومیها باید بر پیوند مدیریت با همکاران در سطوح مختلف برای برقراری ارتباطی مستمر و فراگیر با مراکز علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و نظایر آن تلاش بیوقفهای داشته باشند.
وی ادامه داد: در این میان روابط عمومیها باید به صورت هماهنگ و یکپارچه در حوزه پیام و ابزار عمل کنند و باید توجه داشت پیامی که روابط عمومیها در قالبهای مختلف تولید میکنند به صورت هماهنگ، همنوا و همصدا باشد و از تفرقه و چند صدایی در اخبار و برنامهها پرهیز شود.
مظاهری با اشاره به نقش ابزار در فعالیت روابطعمومیها عنوان کرد: در حوزه روابط عمومیها باید از همه تاکتیکها و ابزارها در یک برنامه منسجم و مرتبط برای اهداف سازمانی استفاده شود تا این برنامهها تحقق عینی پیدا کنند.
به گفته وی، تفاهم، صداقت، فاصله گرفتن از فریب، واکنش سریع، امانتداری، حفاظت از کرامت و داشتن انصاف از مولفههای روابط عمومیهای اخلاقمدار است.
مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تکرار حرفها و ماندن در گذشته مانع پیشرفت و برداشتن گامهای موثر میشود، افزود: روابط عمومیها باید با استفاده از ظرفیتهای موجود به ویژه فناوریهای نوین اطلاعاتی و فنی، شاخص رشد و توسعه در جامعه باشند.
وی همچنین درباره ویژگیها و جایگاه روابط عمومیها اظهار کرد: روابط عمومیها باید علاوه بر ارتباط با کارکنان و مسوولان وزارتخانه به صورت منسجم و موثر با عوامل بیرونی از جمله مسوولان، فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر در ارتباط باشند.
مظاهری در بخش دیگر سخنان خود، بزرگترین مشکل جامعه را مشکل فرهنگی عنوان کرد و گفت: چنانچه فرهنگ جامعه سالم و درست نباشد هرگز پیروزی به دست نیامده و تلاشها به شکست منجر خواهد شد، نباید فراموش کنیم که فرهنگ مانند درختی است که اقتصاد و سیاست و سایر امور از شاخههای آن به شمار میروند.
به گفته مظاهری تا وقتی ریشه این درخت مورد رسیدگی و مراقبت قرار نگیرد مطمئنا درخت پربار نخواهد بود. همچنین باید به یاد داشته باشیم تا وقتی خواستههای ما از روابط عمومیها معقول نباشد مطمئنا جامعه دچار مشکل میشود.
ضرورت جداسازی تبلیغات از اطلاعرسانی
در ادامه این مراسم، حجتالاسلام و المسلیمن علی محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی گفت: پایه و اساس کار در روابط عمومیها باید تقوای الهی و نه مبالغه و جانبداری باشد زیرا این کار موجب از بین رفتن اعتماد بین مخاطبان و سازمانها میشود.
وی افزود: روابط عمومیها نقش موثری در مخاطبسازی و تنویر افکار عمومی دارند، امروز در نظام اسلامی روابط عمومیها باید در اطلاعرسانی جامع، کامل و بدون جانبداری تلاش کنند.
محمدی با بیان اینکه اکنون وظایف روابط عمومیها با تبلیغات و اطلاعرسانی تلفیق شده است، عنوان کرد: در حالی که روابط عمومیها وظایف دیگری بر عهده دارند و نباید تبلیغات و اطلاعرسانی به عهده آنها گذاشته شود.
وی یادآور شد: وظیفه روابط عمومیها ارتباط طرفینی است که در درون و بیرون سازمان متجلی میشود و روابط عمومیها باید بتوانند در درون سازمان ارتباطات را بر اساس انس و الفت در میان کارکنان نهادینه کنند.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر از عنوان روابط عمومیها درست استفاده شود، آنها میتوانند علاوه بر ارتباط بین اجزای دستگاه، وحدت و صمیمیت ایجاد کنند، در این میان ابتدا باید خود در روابط عمومی صبر و استقامت داشته باشیم و سپس دیگران را به پرهیز از گناهان دعوت کنیم.
محمدی با تاکید بر اینکه روابط عمومیها باید نقاط مثبت و منفی را دو طرفه بیان کنند، عنوان کرد: آنها نباید فقط به اطلاعرسانی نقاط مثبت بپردازند بلکه باید نقاط منفی را هم با در نظر گرفتن معذورات بیان و برای ارتقای سازمان و مرتفع کردن ایرادها تلاش کنند.
لزوم شناخت مخاطب و ارتباط مستمر با دستاندرکاران روابطعمومی
سعید اوحدی، معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت نیز در بخش دیگری از این مراسم به جایگاه با اهمیت روابطعمومیها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: به دلیل جنس کار فرهنگی در این وزارتخانه و لزوم ارتباط مستقیم و مستمر با مخاطبان، دستاندرکاران روابطعمومی باید نسبت به این جایگاه حساس باشند.
وی افزود: یک فعال روابط عمومی در مرحله نخست باید شناخت عمیقی از مجموعه درونی خود داشته باشد و با شناخت ظرفیتها، خلاقیتها و ماموریتها اهداف و برنامههای خود را به خوبی ترسیم کند.
اوحدی با بیان اینکه روابطعمومیها باید روابط درونسازمانی خود را تعمیق ببخشند، عنوان کرد: پس از بهبود و شناخت روابط درون سازمانی نیز باید به دنبال شناخت مخاطبان خود باشیم، مخاطبانی که هر یک از آنان در سطح و جایگاه مختلفی قرار دارند و معتقدم اگر در حوزه مخاطبشناسی کار دقیقی نداشته باشیم، قطعا با چالش روبهرو خواهیم شد.
به گفته وی، همچنین ابزار انتقال پیام نیز اهمیت ویژهای دارد که در آن روابط عمومی باید با سرعت عمل و ابزارهای ارتباطی نوین، پیام سازمان خود را به مخاطبانش برساند.
همایش دو روزه سالانه روابط عمومیهای وزارت ارشاد و مراکز تابعه در هتل ارم تهران از ساعت 8 تا 12 برگزار شد، این همایش فردا یکشنبه چهارم اسفند نیز در همین ساعت در هتل ارم برگزار خواهد شد./

نظر شما